Exit Suzanne
...

Exit SuzanneWie kent niet Suzanne van Interlabor Interim ? Zij verwierf nationale bekendheid als het meisje dat sinds 1989 meedacht met de bedrijfsleiders en zorgde voor de passende interimwerknemers, nog vóór die bazen er zelf enige aandacht aan hadden geschonken ; het meisje dat voor uitzendkrachten steevast de gedroomde job wist te vinden. Inmiddels is Suzanne afgevoerd door Interlabor Interim. Tussen 1989 en 1996 is er heel wat veranderd op de markt van de interimarbeid. In 1989 was Interlabor nog een challenger op de markt, met de wil om de nummer één te worden. Nu dat doel bereikt is, past de campagne niet meer bij de waarden die het bedrijf wil uitdragen. "Het concept van Suzanne was bereikbaar, rechttoe rechtaan. Het had het voordeel van een eenduidige communicatie, maar we konden onze boodschap er niet meer in kwijt," aldus Anne-Marie Buyle, advertising manager bij Interlabor. Het vraagt durf om een figuur als Suzanne (die overigens nooit in beeld of aan het woord kwam) opzij te schuiven : zij was immers een zogenaamde advertising property van Interlabor geworden. "Dat was ook heel moeilijk," zegt Buyle. "We zochten al twee jaar hoe we, omwille van die advertising property, Suzanne konden laten evolueren en haar ook de andere waarden van ons bedrijf konden laten uitdrukken. Dat bleek niet makkelijk ; daarom hebben we een competitie gehouden." Aan die competitie deden VVL/BBDO en het uittredende bureau Young & Rubicam mee. Uiteindelijk haalde VVL/BBDO het omdat dit bureau, zoals men stelt, "het best geslaagd was in het creatieve vertalen van de positionering als draaischijf voor een optimale ontwikkeling van alle betrokkenen op de markt voor tijdelijke arbeid." De boodschap die het interimbedrijf nu uitdraagt, luidt : "Dankzij Interlabor wordt tijdelijk werk voor de uitzendkracht een manier om ervaring op te doen, om zich te ontwikkelen en om te slagen in het leven, zowel professioneel als privé. Interlabor analyseert de behoeften van de bedrijven, anticipeert en levert een bijdrage in hun organisatorische groei." De campagne vormt een breuk met de Suzanne-aanpak : de advertenties zijn ernstiger, zwaarder op de hand. "Wij zijn ook een ander bedrijf geworden," reageert Anne-Marie Buyle. "We zaten in een holding met Randstad en Flex. Interlabor en Flex zijn samengegaan en daardoor is het bedrijf groter geworden. De markt is ook veranderd. Een paar jaar geleden was uitzendwerk een beetje minderwaardig ; het werd niet algemeen aanvaard. De bedoeling van de Suzanne-campagne was dat soort werk te laten overkomen als sympathiek, als een volwaardig alternatief voor vast werk. Dat deden we door middel van testimonials." Vandaag de dag wordt interimarbeid wel aanvaard ; nu gaat het erom de waarden uit te drukken. Zo komen in twee advertenties het engagement en het gericht zijn op de ander naar voren. Voor de tv-spot koos men voor een meer flitsende en dynamische aanpak dan voorheen, waar één persoon zijn verhaal deed aan de kijker. In de commercial komen veel beelden voor van mensen aan het werk en buiten het werk. Buyle : "Er is een evenwicht tussen het werk en het leven daarbuiten. Wie zich goed voelt in zijn vel, voelt zich ook goed in zijn werk."De campagne is gericht op twee doelgroepen : het bedrijfsleven en de interimkandidaten. "We beschouwen die allebei als onze klanten," zegt de advertising manager van Interlabor. "De concurrentie is groot op de markt van interimwerk, we hebben een aantal belangrijke tegenspelers. We moeten de goede mensen op de werkvloer zien te krijgen. Het gaat er echter niet alleen om snel een functie in te vullen : we moeten ook rekening houden met de bedrijfscultuur en met de verwachtingen van de uitzendkracht. Ook dat komt naar voren in onze nieuwe communicatie."Dezer dagen wordt de campagne op gang getrokken, met het oog op de vakantieperiode waarin er meer vraag is naar uitzendkrachten. In september zal Interlabor opnieuw in de media aanwezig zijn. De omvang van het reclamebudget is vergelijkbaar met vorig jaar. A.V.P.ANNE-MARIE BUYLE (INTERLABOR) Met het Suzanne-concept konden we de andere waarden van ons bedrijf niet uitdrukken.