Een opvallend, minimalistisch bedrijfsgebouw herbergt de activiteiten van Lampe Textiles. Wie de onderneming betreedt, kan niet anders dan onder de indruk raken van de opvallende architectuur, de lounge-achtige aankleding en de etherische muziek die in de hall weerklinkt. Dat de omkadering geen gimmick is, wordt duidelijk wanneer Hilde Willems verschijnt. De 36-jarige Willems houdt er een eigen ondernemerskijk op na. Samen met de 42-jarige Philippe Lampe - die zijn naam schonk aan het textielbedrijf - vormt ze het complementaire duo van deze opvallende KMO.
...

Een opvallend, minimalistisch bedrijfsgebouw herbergt de activiteiten van Lampe Textiles. Wie de onderneming betreedt, kan niet anders dan onder de indruk raken van de opvallende architectuur, de lounge-achtige aankleding en de etherische muziek die in de hall weerklinkt. Dat de omkadering geen gimmick is, wordt duidelijk wanneer Hilde Willems verschijnt. De 36-jarige Willems houdt er een eigen ondernemerskijk op na. Samen met de 42-jarige Philippe Lampe - die zijn naam schonk aan het textielbedrijf - vormt ze het complementaire duo van deze opvallende KMO. "Wij willen meer zijn dan een leverancier van stoffen," zegt de wat behoedzame Willems. Daarom heeft Lampe Textiles, dat dit jaar in de lijst met snelst groeiende West-Vlaamse bedrijven of Trends Gazellen op de vierde plaats eindigde (zie Trends, 24 januari 2002, blz. 46), geen eigen collectie als dusdanig en worden de in huis ontworpen designs exclusief toevertrouwd aan één klant. "Allicht blijft er door onze manier van werken een zekere omzet liggen, maar groei is geen doel op zich," verklaart Willems. "Daar staat tegenover dat je de ontwikkeling van je klanten optimaal meebeleeft." Die klanten zijn groothandels, grote winkelketens en ontwerpers. "Neen, geen namen," zegt Willems vastberaden, bang om de klanten voor het hoofd te stoten indien ze ongevraagd onderwerp worden. Zakendoen op een studentenkotDe rode draad binnen Lampe Textiles is durf. Durven veranderen, durven experimenteren. "Er is een overaanbod van alles, dus zoeken mensen naar datgene wat afwijkt. In de fase van het ontwikkelen mag je niet rekenen. Als je de ontwerpfase begint te becijferen, ben je verkeerd bezig. Als het verhaal klopt, als de context juist is, dan verkoopt het product zichzelf." Daarom tref je Lampe Textiles niet aan op de obligate textielbeurzen, en werkt het bedrijf ook niet met verkopers of vertegenwoordigers. "We hebben dat geprobeerd, maar het werkt niet."Toch draaien de twintig jacquardgetouwen in de weverij de klok rond, zeven dagen op zeven. Op jaarbasis produceren ze zo'n 2 miljoen meter. Interieurstoffen nemen daar ruim 60% van in, matrastijk het resterende aandeel. De productie is bestemd voor de hele wereld, met Europa als belangrijkste afnemer van de gordijnstoffen. Samen met vier fulltime ontwerpers tekent Hilde Willems de designs uit. "Onze showroom ziet er iedere vier weken anders uit. Aangepast aan het verhaal dat we de klant willen vertellen. Arbeidsintensief? Zeker, maar ontwerpen vergt nu eenmaal emotie. Met rationaliteit alleen bereik je niks."Ondanks - of is het net dankzij? - de atypische manier van werken is Lampe Textiles een gezonde onderneming. "We zijn gestart met een budget van amper 19.000 euro, zes machines en één personeelslid," zegt de vrouwelijke CEO met een doktersdiploma. De maatschappelijke zetel van de onderneming werd op haar studentenkot in Gent gevestigd. "Mijn vriend Philippe Lampe is textielingenieur en had de knowhow en de idee om een eigen textielbedrijf te beginnen. Omdat ik niet meteen een keuze kon maken welke richting ik uit wou gaan in mijn specialisatie als arts heb ik geholpen met de opstart, om er niet meer weg te geraken." Maar spijt heeft ze niet, integendeel. "Al was het best hard in het begin. Je moet je voorstellen dat ik niks kende van textiel. Plots stond ik tussen de machines, of was ik een vrachtwagen aan het lossen.""Noem het mijn buikgevoel"Omdat Philippe Lampe logischerwijze de technische kant van de zaak onder zijn hoede nam, moest Hilde Willems de papierwinkel voor haar rekening nemen. "Ik heb meteen de filosofie van de open kaart gehanteerd tegenover onze bank. Die heeft ons honderd procent gesteund." Ze volgde tussendoor wel een managementcursus aan de Vlerick Leuven Gent Management School, wat haar eigenlijk vooral een bevestiging opleverde dat ze goed bezig waren. "Noem het mijn buikgevoel," grapt ze. Lieven Desmet [{ssquf}]Lampe Textiles produceert jaarlijks 2 miljoen meter interieurstof, bestemd voor de hele wereld.