Prijs

"We zullen nooit de goedkoopste zijn. Ons doel is kwaliteitsdesign aan te bieden tegen een prijs die voor iedereen haalbaar is. Bij een van onze eerste samenwerkingsverbanden -- met designer Steuart Padwick -- zijn we erin geslaagd zijn stroller desk aan te bieden tegen 499 euro in plaats van 3500 euro, de prijs die hij vroeg toen hij die nog zelf produceerde", zegt de Fransman Julien Callede, COO en medeoprichter van Made.com.
...

"We zullen nooit de goedkoopste zijn. Ons doel is kwaliteitsdesign aan te bieden tegen een prijs die voor iedereen haalbaar is. Bij een van onze eerste samenwerkingsverbanden -- met designer Steuart Padwick -- zijn we erin geslaagd zijn stroller desk aan te bieden tegen 499 euro in plaats van 3500 euro, de prijs die hij vroeg toen hij die nog zelf produceerde", zegt de Fransman Julien Callede, COO en medeoprichter van Made.com. "Er zijn zeer veel talentrijke designers, maar het is zeker voor jonge designers moeilijk om hun creaties tegen betaalbare prijzen te produceren en op de markt te brengen", zegt Julien Callede. Daarom sluit Made.com, in maart 2010 opgericht in Londen, samenwerkingsakkoorden met designers en neemt het de productie en de verkoop van hun creaties voor zijn rekening. De designers krijgen een procent op de verkoop. "Wij geven hun toegang tot de productiemiddelen en een klantenbestand. Slaat hun creatie niet aan, dan hebben ze enkel tijd verloren." Het team van Made.com is constant op zoek naar nieuwe designers, onder meer via een wedstrijd voor jong talent. Made.com mag dan investeren in de productie, het risico blijft wel beperkt: elke week wordt er geproduceerd in verhouding tot het aantal bestellingen, waardoor 80 procent van wat wordt aangeleverd eigenlijk al verkocht is. "We selecteren een ontwerp, ontwikkelen het en bestellen enkele stukken van tevoren. Tien canapés bijvoorbeeld. Dan testen we de markt", legt Julien Callede uit. Alleen de producten die snel succesvol blijken, blijven op het platform aanwezig. Op de loonlijst van Made.com staan ook vier 'huisdesigners' die voor het bedrijf eigen producten ontwerpen. "Wij lanceren wekelijks twee collecties met één tot vijf items." Een van dé uitdagingen van webshops is producten verkopen zonder dat de klanten die kunnen testen of aanraken. Naast drie fysieke showrooms in Londen, Liverpool en Leeds heeft Made.com een virtuele showroom op sociale media: Unboxed. Om bezoekers te helpen die zich afvragen of die gele canapé of dat vergulde tafeltje wel in hun interieur past, vraagt de website zijn klanten hun recentste aankopen in hun woning te fotograferen en die foto's te posten. Made.com telt meer dan 200 medewerkers in kantoren in Londen en Sjanghai. Sinds januari 2013 is het platform ook actief op de Franse markt, in september 2013 kwam daar Italië bij. België volgde in mei 2015, Duitsland in juni 2015. De uitvalsbasis blijft Londen: van daar werkt het team met lokale spelers voor het beheer van de leveringen en met externe partners voor de public relations. Belgische klanten worden verwelkomd op de Nederlandse of Franse versie van het platform. Om haar groei op de Europese interieurmarkt te versnellen haalde de onderneming in juli van dit jaar nog 60 miljoen dollar vers kapitaal op. LARA VAN DIEVOET