"Al mijn klanten zijn gebleven. Op dat vlak waren er geen gevoeligheden. Het bewijst dat ze vertrouwen hebben in ons bedrijf."
...

"Al mijn klanten zijn gebleven. Op dat vlak waren er geen gevoeligheden. Het bewijst dat ze vertrouwen hebben in ons bedrijf."Hubert Laterre is sinds 1 september algemeen directeur van de nv Paratel. Paratel is opgericht door VTM (51 %), Belgacom (27 %) en de Financieel Economische Tijd (22 %) en levert audiotex- en telemarketingdiensten. De Franstalig opgevoede, maar perfect Nederlandssprekende Hubert Laterre, verwijst met zijn uitspraak naar mogelijke communautaire gevoeligheden in het aandeelhouderschap van Paratel. Laterre is immers medeoprichter van de nv Tacticall, een bedrijf dat in maart door Paratel werd overgenomen. Tacticall was actief op de Franstalige markt, Paratel op de Vlaamse. "Op éénzelfde markt waren we geen concurrenten. We zijn complementair. Vandaag zijn we leider met 55 % van de markt, we hebben de grootste capaciteit inzake telefoonlijnen in het land." Terwijl Paratel zich tot voor de overname toespitste op Vlaamse media, haalde Tacticall twee derden van zijn omzet uit werk voor reclamebureaus, voornamelijk door telemarketing. Hubert Laterre wil die activiteit nu in het hele land uitbouwen. "We gaan bovendien Europees werken. Nog voor het eind van het jaar richten we Paratel Nederland op. Via een joint venture met het Amerikaanse National Tech Team hebben we een callcenter voor Europa, dat zich vooral toespitst op business to business. We werken al voor IBM en Chrysler. National Tech Team Europe telt tien werknemers, op termijn worden het er 200." De bijzondere aandacht van Paratel voor telemarketing, gelinkt aan reclamebureaus, ligt in het verlengde van Laterres carrière. De 34-jarige algemeen directeur, geboren en getogen in Brussel, behaalde in '86 het diploma commercieel ingenieur aan Ichec. Eén jaar verrichtte hij onderzoek naar generische geneesmiddelen bij Information Médicale et Statistique. In '87 stapte hij over naar Nestlé als sales promotor voor pet foods. Nog in hetzelfde jaar werd hij bij GIB-group verantwoordelijk voor alle nationale promotionele acties. In '90 richtte Laterre, vader van drie kinderen, zijn eigen bedrijf op, de nv Field and Concept. Het organiseert de promotieacties in grootwarenhuizen, onder meer bij GIB. De nv Sherpa, nog een eigen creatie, jaargang '91, doet hetzelfde werk, voor klanten als Motorola, Sega of Little David. Hubert Laterre, die tijdens zijn vrije tijd vooral van knutselen en in de tuin werken houdt "omwille van het evenwicht tussen handenarbeid en intellectueel werk" is vandaag nog steeds aandeelhouder van beide bedrijven. Maar vanaf '92 leidt hij met Tacticall elektronische, interactieve promotieacties. "Elektronische acties zijn veel dynamischer. De klant krijgt veel sneller antwoord, de participatiegraad is 10 tot 50 % hoger. Telefoneren is immers gemakkelijker dan coupons invullen." HUBERT LATERRE (PARATEL) Internationale ambities met Paratel.