Het minste wat je kan zeggen, is dat de Hyundai Bayon een merkwaardige verschijning is. Je vraagt je af waar het Koreaanse merk de nieuwkomer wil positioneren. Er is al een kleine SUV in het gamma: de Kona. Stap je voor het eerst achter het stuur, dan vermoed je even dat dit een poging is om een budgetauto te lanceren, want het interieur is volop uitgerust met harde en goedkope plastic. Maar ook die mogelijkheid verlaat je snel als je het prijskaartje ziet: 20.000 à 25.000 euro, afhankelijk van de...

Het minste wat je kan zeggen, is dat de Hyundai Bayon een merkwaardige verschijning is. Je vraagt je af waar het Koreaanse merk de nieuwkomer wil positioneren. Er is al een kleine SUV in het gamma: de Kona. Stap je voor het eerst achter het stuur, dan vermoed je even dat dit een poging is om een budgetauto te lanceren, want het interieur is volop uitgerust met harde en goedkope plastic. Maar ook die mogelijkheid verlaat je snel als je het prijskaartje ziet: 20.000 à 25.000 euro, afhankelijk van de versie. Hyundai zelf noemt de Bayon de 'kleinste SUV in ons gamma', dus onder de Santa Fe (de grootste), de succesvolle Tucson en de nauwelijks grotere Kona. Is de Bayon maar 4,18 meter lang, dan ontvouwt zich in het interieur toch behoorlijk wat ruimte, ook voor volwassenen op de achterbank. Handig is deze SUV ook, met tal van opbergvakken. In de instapversie kan een behoorlijke 411 liter in de koffer, maar daar slinkt 90 liter van weg als je voor een motor met 'mild hybrid' gaat: de batterij van 48 volt, die energie recupereert en dan heel even kan gebruiken om de benzinemotor te ondersteunen, zit achterin onder de koffervloer gemonteerd. Onderweg vertrokken we in de modus 'eco' en worstelden we even met het dichtgeknepen gevoel van de kleine driecilinder, zodra je de voet van het gas wegneemt en het mild- hybridsysteem energie recupereert. Gelukkig verdwijnt die aamborstigheid grotendeels zodra je in een van de andere modi gaat rijden, 'comfort' of 'sport'. De schokdemping is ietsje strak, zoals je al snel voelt op dat Belgische wegdek met veel putten en oneffenheden. Het multimediasysteem, standaard vanaf een bepaald afwerkingsniveau, doet alles wat je verlangt en is heel intuïtief. In tegenstelling tot wat ondertussen een algemene trend lijkt te worden, laat de klimaatregeling zich nog bedienen met fysieke knoppen en dus niet via het aanraakscherm. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. De kleine driecilinder kenden we al van andere modellen van Hyundai: je kan hem hoog in de toeren jagen en een sportief gevoel creëren, temeer omdat hij zijn maximale koppel behoorlijk lang aanhoudt, maar met een zeer zuinige rijstijl is het niet onmogelijk om in de buurt van gemiddeld 5 liter te blijven.