"Liever consultant dan directeur"

Niet veel grote veranderingen in het leven van Pieter De Paepe, partner en consultant bij Bain & Company, sinds hij als veelbelovend getipt werd in ons artikel 40 onder 40 (Trends, 16 september 2010). Of toch. De specialist in algemeen en veranderingsmanagement heeft zijn orchideeënverzameling moeten stoppen. "Ik had na vijftien jaar kweken een paar duizend bloemen. Helaas kon ik er niet meer dagelijks mee bezig zijn. Ze begonnen er triest uit te zien." Het zegt veel over zijn 65- tot 70-urige werkweek, in combinatie met een gezin met vrouw en twee kinderen. "We doen rustig verder", zegt De Paepe eufemistisch. Wat eigenlijk wil zeggen: hard werken om met een team strategieën uit te werken voor grote Belgische beursgenoteerde ondernemingen. "Dat lijkt goed te lukken. Ik doe graag het strategische werk achter de schermen dat een directe invloed heeft op de resultaten en zelfs zichtbaar is in de beurskoers." Vergelijkt hij het met vorige functies als algemeen directeur, dan klinkt hij opmerkelijk gelukkig. "Als algemeen directeur heb je niet méér vrijheid en beslissingsrecht. Het is vaak een eentonige en eenzame job. Terwijl ik vandaag constant nieuwe businessproblemen oplos."
...

Niet veel grote veranderingen in het leven van Pieter De Paepe, partner en consultant bij Bain & Company, sinds hij als veelbelovend getipt werd in ons artikel 40 onder 40 (Trends, 16 september 2010). Of toch. De specialist in algemeen en veranderingsmanagement heeft zijn orchideeënverzameling moeten stoppen. "Ik had na vijftien jaar kweken een paar duizend bloemen. Helaas kon ik er niet meer dagelijks mee bezig zijn. Ze begonnen er triest uit te zien." Het zegt veel over zijn 65- tot 70-urige werkweek, in combinatie met een gezin met vrouw en twee kinderen. "We doen rustig verder", zegt De Paepe eufemistisch. Wat eigenlijk wil zeggen: hard werken om met een team strategieën uit te werken voor grote Belgische beursgenoteerde ondernemingen. "Dat lijkt goed te lukken. Ik doe graag het strategische werk achter de schermen dat een directe invloed heeft op de resultaten en zelfs zichtbaar is in de beurskoers." Vergelijkt hij het met vorige functies als algemeen directeur, dan klinkt hij opmerkelijk gelukkig. "Als algemeen directeur heb je niet méér vrijheid en beslissingsrecht. Het is vaak een eentonige en eenzame job. Terwijl ik vandaag constant nieuwe businessproblemen oplos." "Eén keer deed ik een job die ik niet graag deed. Het was een te snelle keuze uit een situatie die ik wilde ontvluchten. Na een klein jaar ben ik weer veranderd. Daar heb ik uit geleerd dat negatieve keuzes, verkeerde keuzes zijn." Geen wijze mentor. "Ik puzzel mijn eigen idool in elkaar door zaken bij elkaar te sprokkelen via alle mensen met wie ik werk. Zo leerde ik van Guido Dumarey (ex-Punch International) dat je altijd het einddoel voor ogen moet houden zonder je af te laten leiden. Helaas is het met hem zelf minder goed afgelopen." Als er één CEO goed voorbereid zal zijn op zijn functie, is het Geert Schotte wel. Hij volgt begin 2012 zijn vader Frans Schotte op aan het hoofd van Standaard Boekhandel na een inloopperiode van zes jaar. Tijdens die periode werd het pakket verantwoordelijkheden steeds zwaarder. "Sinds begin dit jaar heb ik alle afdelingen onder mij, uitgezonderd de verkoop", vertelt hij. Konden de meetings met zijn managers voordien nog informeel en ongestructureerd verlopen, dan werd dit geformaliseerd in tweewekelijkse vergaderingen, met een strikte agenda. Uiteindelijk zal geen klant iets merken van de formele overdracht, maakt hij zich sterk. "Dat zou betekenen dat één man bepaalt wat hier gebeurt. Dat zou fout zijn. Alles is het werk van het geheel van onze mensen." Eenmaal thuis gaan smartphone en laptop onherroepelijk uit. Is er een verband met zijn recente huwelijk? "Als we thuis zijn, proberen we echt thuis te zijn of samen een stapje in de wereld te zetten, te lopen of te fietsen." "Ik dacht dat ik met mijn diploma's veel wist bij het begin van mijn loopbaan. Tot iemand zonder diploma's me duidelijk maakte dat ik er niets van kende en beter uit mijn ivoren toren zou komen. Sindsdien onderdruk ik de neiging grote uitspraken te doen." Geen profiel op LinkedIn, Facebook of Twitter. "Ik weet dat we de nieuwe media zullen moeten leren kennen, maar voorlopig lukt het me zelf niet. Wanneer ik iets niet begrijp, wil ik het ofwel leren begrijpen, ofwel loslaten. Na een korte blik op Twitter doe ik het laatste." Peter De Keyzer ruilde in april zijn baan als hoofdeconoom bij Petercam in voor dezelfde functie bij BNP Paribas Fortis. De bank heeft in België niet langer de grote researchafdeling van Fortis - BNP Paribas heeft heel wat onderzoekers in Parijs en Londen - maar De Keyzer wil niettemin zichtbaar blijven. "Het is mijn taak de research intern te vertalen, maar ik wil ook aanwezig zijn in het publieke debat. De komende tijd zullen we kijken naar thema's zoals de Belgische arbeidsmarkt, de pensioenen en de vastgoedsector en onze mening daarover publiek maken", zegt De Keyzer, die ervan houdt goed onderbouwde overtuigingen scherp te stellen en om te zetten in duidelijke metaforen om het debat te voeden. Naast columnist voor dit magazine is hij ook lid van de adviesraad TEW aan de Universiteit Antwerpen en geeft hij jaarlijks een college over macro-economie aan de Antwerp Management School. De vader van twee kinderen heeft zijn passie voor zweefvliegen en triatlon - hij deed twee kwarttriatlons - wegens een drukke agenda even opgegeven, maar gaat wel nog drie keer week lopen, zwemmen of fietsen. "Het zijn solitaire sporten, maar zo kan ik mijn hoofd leegmaken." Over het hekje kijken. "Kijk in het begin van je carrière goed rond, ga naar evenementen zodat je een netwerk opbouwt en kijk over het hekje, want dat levert de beste samenwerkingen op. Ideeën voor presentaties of columns krijg ik vaak door gesprekken te voeren met mensen die iets totaal anders doen dan ik." Op zoek naar een nieuwe verklaring. "Een goede chief economist heeft volgens mij een onverzadigbare interesse in wat er gebeurt in de economie, in België en de wereld. Ik zoek voortdurend naar nieuwe manieren om te verklaren wat er gebeurt." De drie oprichters van kinderkledingketen Fred & Ginger (26 winkels), Dieter Penninckx, zijn echtgenote Anja Maes en Manu Bracke, besloten twee jaar geleden om niet te blijven groeien met hetzelfde merk, maar te kiezen voor een multiconceptaanpak. "Daarmee bedoelen we alles wat om het merk heen hangt, zoals de winkels en de sfeer." Na twee overnames overkoepelt het beursgenoteerde FNG Group nu naast Fred & Ginger ook Van Hassels (kinder- en damesmode, 21 winkels) en CKS (kinder- en damesmode, 12 winkels). De omzet steeg daardoor van 10 miljoen in 2008 naar 45 miljoen euro in 2010. Penninckx, die zich graag buigt over de bedrijfsstrategie, wil nu ook in Nederland groeien. Het ondernemerskoppel Penninckx-Maes heeft vier kinderen tussen negen en één, maar loopt elkaar niet voor de voeten in het bedrijf. "Mijn vrouw doet de creatieve kant. We moeten in onze agenda zelfs een vergadering plannen om zakelijke dingen te bespreken." In zijn vrije tijd gaat Penninckx geregeld fietsen. Omring u niet met lookalikes. "Zelf ben ik een denker, dus het is belangrijk dat er voldoende doeners in het bedrijf aanwezig zijn. Daarnaast is het belangrijk mensen te hebben die hun mening durven te geven als ze de zaken anders zien dan jezelf." Zelf de ICT-structuur opzetten. "In 2007 telden we tien mensen op het hoofdkantoor, nu zestig. In de winkels werken nu 120 mensen. We maken zelf de ICT-structuur voor ons bedrijf, omdat we zo kunnen garanderen dat alles gesmeerd blijft lopen. We hebben bijvoorbeeld een intern platform voor onze winkels, zodat een succesvolle actie in één winkel onmiddellijk kan worden herhaald in alle andere winkels." BENNY DEBRUYNE, HANS HERMANS