Simon Dewulf (36), oprichter en CEO van Creax Minder spannend, meer rendabel

Simon Dewulf kreeg in december een startersprijs. Het zal ongetwijfeld de laatste zijn. Zijn elfjarige onderneming Creax is het startersstadium het voorbije jaar ontgroeid. Dewulf, altijd een vlotte prater, heeft Creax omgebouwd van een consultancynaar een softwarebedrijf. Vroeger hielp hij ondernemingen zoeken naar ideeën. Nu verkoopt hij een Google-achtige software die meer dan 72 miljoen patenten wereldwijd doorzoekt, eventueel gecombineerd met coaching en e-learning. Deze abonnementenaanpak verzekert Creax van een stabielere inkomstenbron. Een vijftigtal bedrijven heeft het eerste jaar een abonnement genomen, waaronder Procter & Gamble, Tupperware en L'Oréal. Goed voor 400.000 euro omzet dankzij de software, of 20 procent van de totale omzet van 2,2 miljoen euro in 2010. "Stel dat 80 procent zijn jaarabonnement vernieuwt en we voor 400.000 euro nieuwe klanten werven dit jaar. Dan spreken we over een heel andere business dan voorheen." Zijn vrije tijd investeert hij in een tv-programma (vanaf april op Kanaal Z), een Gents ondernemersclubje en het behalen van een vliegbrevet. Midden maart ging hij voor het eerst alleen de lucht in.
...

Simon Dewulf kreeg in december een startersprijs. Het zal ongetwijfeld de laatste zijn. Zijn elfjarige onderneming Creax is het startersstadium het voorbije jaar ontgroeid. Dewulf, altijd een vlotte prater, heeft Creax omgebouwd van een consultancynaar een softwarebedrijf. Vroeger hielp hij ondernemingen zoeken naar ideeën. Nu verkoopt hij een Google-achtige software die meer dan 72 miljoen patenten wereldwijd doorzoekt, eventueel gecombineerd met coaching en e-learning. Deze abonnementenaanpak verzekert Creax van een stabielere inkomstenbron. Een vijftigtal bedrijven heeft het eerste jaar een abonnement genomen, waaronder Procter & Gamble, Tupperware en L'Oréal. Goed voor 400.000 euro omzet dankzij de software, of 20 procent van de totale omzet van 2,2 miljoen euro in 2010. "Stel dat 80 procent zijn jaarabonnement vernieuwt en we voor 400.000 euro nieuwe klanten werven dit jaar. Dan spreken we over een heel andere business dan voorheen." Zijn vrije tijd investeert hij in een tv-programma (vanaf april op Kanaal Z), een Gents ondernemersclubje en het behalen van een vliegbrevet. Midden maart ging hij voor het eerst alleen de lucht in. Saaier, maar rendabeler. "De verkoop van onze software is minder afhankelijk van mij als persoon. Hierdoor wordt het wat minder spannend, maar de return ligt hoger." Te veel zelf gedaan. "We investeerden veel tijd en middelen in activiteiten waarin we niet gespecialiseerd waren. Op zeker moment hadden we meer servers dan heel Ieper samen. Nu beheert Amazon ze en dat is veel goedkoper voor ons. Twee andere activiteiten verkochten we." Simon Dewulf (36), oprichter en CEO van CreaxDit wordt het jaar waarin Jonas Dhaenens de psychologische grens van 10 miljoen euro omzet doorbreekt. Intussen denkt hij dat 30, 40 en zelfs 50 miljoen euro haalbaar is. Op lange termijn, welteverstaan. De jonge Dhaenens heeft zijn bedrijf, gespecialiseerd in het hosten van IT-infrastructuur, websites en applicaties, ontwikkeld tot een volwassen business. In 2010 klom de omzet met 27 procent tot 9,5 miljoen euro. Dat is vooral te danken aan de groei van de managed business: oplossingen op maat voor 400 klanten waaronder Pizza Hut, Q8, Vente-Exclusive, InSites en Sport.be. "Vorig jaar hebben we geen overnames meer gedaan", zegt Dhaenens. "Het was even te veel. En we hebben ondervonden dat niet elk overgenomen bedrijf in de servicestrategie van Combell paste." In zijn weinige vrije tijd is Dhaenens het liefst met zijn zoontjes van een en twee jaar bezig. Maar zodra ze in bed liggen... Jonger dan zijn managers. "De laatste jaren hebben we heel wat nieuwe mensen in huis gehaald, ook voor middenmanagementfuncties. Omdat ze nieuwe ideeën en methodes binnenbrachten, is dat onze professionalisering ten goede gekomen." Moeilijke klanten. "Klanten die focussen op lage prijzen, zijn vaak lastige klanten en slechte betalers. Omdat we er veel tijd en energie in investeerden, hebben we besloten de lowbudgetproducten af te bouwen." Jonas Dhaenens (28), oprichter van CombellSinds begin april is Peter Grypdonck CEO en mede-eigenaar van Vente-Exclusive.com, dat gespecialiseerd is in privéverkopen van lifestyleen merkartikelen aan meer dan een miljoen leden in de Benelux. "De bedoeling is om de komende jaren snel te groeien", zegt Grypdonck. Nadat veilingsite eBay in 2008 besloot om de Belgische vestiging, waarvan Grypdonck countrymanager was, te sluiten, werd hij begin 2009 directeur van Immoweb. Na een succesvolle passage bij de vastgoedsite gaat de manager, die opleidingen volgde aan Vlerick en Insead, nu aan de slag bij Vente-Exclusive.com. Daar wordt Grypdonck, die zijn vrije tijd het liefst doorbrengt met zijn echtgenote en drie kinderen en met mountainbiken, herenigd met enkele medewerkers uit zijn tijd bij eBay. Groeipotentieel is er volgens Grypdonck te over. "Van een omzet van 16 miljoen euro in 2010 gaan we dit jaar hopelijk naar 30 miljoen. Op lange termijn kunnen we boven de 100 miljoen euro uitstijgen." Wendbaarheid is typisch voor internetbedrijf. "Je moet heel wendbaar zijn bij de uitwerking omdat alles heel snel verandert. Die snelle veranderingen spreken mij net aan. Bovendien laten ze je toe om snel dingen uit te testen." Een groeiverhaal bestendigen. "Toen ik in dienst ging bij Immoweb, was dat al een mooi groeiverhaal. Mijn uitdaging was om die groei voort te zetten door nieuwe producten te lanceren, want groeien door meer volume ging niet meer. De omzet groeide in 2010 met 20 procent in vergelijking met 2009." Peter Grypdonck (36), CEO van Vente-Exclusive.com"Ik vind het leuk om complexe problemen te vereenvoudigen en organisatiemodellen en processen om te vormen tot een geheel waarbij iedereen op dezelfde lijn zit en zich goed voelt", zegt Hadewig De Corte over haar loopbaan bij BNP Paribas Fortis. Ze bekleedde bij de bank verschillende operationele en strategische functies en kreeg in juli 2009 een nieuwe rol nadat ze drie jaar lang wereldwijd de verschillende merchant bank-platformen van het toenmalige Fortis had gestroomlijnd. In haar nieuwe operationele baan als business operating officer heeft De Corte, momenteel zwanger van haar derde kindje, net de opstartfase van de Corporate & Public Bank achter de rug. Deze nieuwe entiteit biedt financiële diensten aan Belgische ondernemers en de publieke sector, en begeleidt hen bij hun strategie. Ze is ook voorzitter van de jongerenraad van zakenclub De Warande, lid van het vrouwennetwerk Markant en gaat elke ochtend baantjes trekken in een Brussels zwembad. "Dat is tijd voor mezelf." Gezin en werk zijn perfect te combineren. "Iedereen moet voor zichzelf een goed evenwicht vinden, daar duidelijk over zijn en geen compromissen sluiten," zegt De Corte, die een nieuw samengesteld gezin heeft met binnenkort drie eigen kinderen en twee tieners van haar man. "Op mijn werk ben ik voor 100 procent aanwezig, maar thuis ben ik er helemaal voor mijn familie. Doorwerken thuis doe ik niet. Dan blijf ik liever wat langer op kantoor." Kiezen voor flexibiliteit. "Vrouwen hebben het probleem dat veel werkgevers er niet van overtuigd zijn dat diversiteit en het optimaliseren van competenties een meerwaarde zijn voor het bedrijf." Hadewig De Corte (37), business operating officer bij BNP Paribas FortisBENNY DEBRUYNE, HANS HERMANS