Opel spartelt als een bijna gevangen vis in de diepe vijver van de economische crisis. Maar het Duitse dochtermerk van General Motors bijt van zich af. Met een nieuw boegbeeld waar iedereen in het huis - van onderaan tot helemaal bovenaan de hiërarchie - met ziel en overtuiging achter staat. Het is dan ook van moeten: meer dan ooit had Opel een model nodig dat de kar kan trekken. En dat is precies wat de Insignia doet, want de berline voor de hogere middenklasse verkoopt best lekker: sinds novembe...

Opel spartelt als een bijna gevangen vis in de diepe vijver van de economische crisis. Maar het Duitse dochtermerk van General Motors bijt van zich af. Met een nieuw boegbeeld waar iedereen in het huis - van onderaan tot helemaal bovenaan de hiërarchie - met ziel en overtuiging achter staat. Het is dan ook van moeten: meer dan ooit had Opel een model nodig dat de kar kan trekken. En dat is precies wat de Insignia doet, want de berline voor de hogere middenklasse verkoopt best lekker: sinds november vorig jaar kwamen al meer dan 80.000 bestellingen binnen, waarmee de Insignia in de eerste twee maanden van het jaar de best verkopende berline in Europa was. Qua vormgeving is hij inderdaad veel speelser dan zijn voorganger, die degelijke maar toch wel spartaans ogende Vectra. Alsof ze bij Opel eindelijk eens het abc van de automarketing hebben gelezen: de Europese consument koopt zijn auto nog altijd met de ogen. De Insignia komt dus met een heel sexy lijn die met niet eens veel verbeelding doet denken aan een coupé. Ander verschil met de Vectra is dat Opel deze Insignia iets hoger op de sociale ladder wil positioneren. Naast Audi of BMW, zeg maar. Om die kloof te dichten, is de Insignia ook zeer goed uitgerust. Maar het kwaliteitsniveau van een Audi A4 of BMW 5 haalt hij niet. Daarvoor zit in het weliswaar correcte interieur nog te veel cheap aanvoelend plastic op de verkeerde plaats, zoals in de console. Let wel, dit mag geen kritiek zijn. De Insignia is immers een homp goedkoper dan bovenvermelde concurrenten. En zoals met alle consumptiegoederen, is het prijsverschil altijd ergens merkbaar. Een autofabrikant kan ook geen wonderen doen. Het rijgevoel is heel aangenaam, zelfs best uitstekend te noemen bij wat forser fietsen. Ook in de SportsTourer, de breakversie die we heel kort konden testen met de tweeliter turbodiesel van 160 pk, een bij ons fiscaal ongunstige maar heerlijke motor. De enige stoorzender die we zowel in de SportsTourer maar nog meer in de berline ontvingen, was de niet perfecte geluidsisolatie van de tweeliter turbodiesel, die verkrijgbaar is met 110, 130 of 160 pk. Tijdens acceleraties is hij toch wel een brulaapje, en pas bij constante snelheden verdampt het geronk in sereen en romig achtergrondgeluid. Over de break of SportsTourer nog dit: jonge gezinnen die niet meteen vallen voor de monovolumehype, zullen moeilijk ruimer, handiger en tegelijk meer trendy vinden dan deze Insignia. (T) Stijl, uitrusting, rijgevoel Geluidsisolatie diesel Jo Bossuyt