Wees geduldig

"Oefen geduld en blijf bij je product", zeggen Coby en Cris Jansen van de familie Jansen. Zaakvoerster-barista Coby (foto) werkte vroeger in de retail en partner Cris doet nu de bediening, maar werkte jarenlang in de media. "Toen we opengingen, kwamen er mensen vragen om croque-monsieurs. Dat doen we niet. Het is belangrijk dat je bij je product blijft." Dat product is kwaliteitskoffie van het eigen koffiemerk, aangevuld met een theeselectie en lichte lunches.
...

"Oefen geduld en blijf bij je product", zeggen Coby en Cris Jansen van de familie Jansen. Zaakvoerster-barista Coby (foto) werkte vroeger in de retail en partner Cris doet nu de bediening, maar werkte jarenlang in de media. "Toen we opengingen, kwamen er mensen vragen om croque-monsieurs. Dat doen we niet. Het is belangrijk dat je bij je product blijft." Dat product is kwaliteitskoffie van het eigen koffiemerk, aangevuld met een theeselectie en lichte lunches. De 25 plaatsen zijn snel gevuld. Toch komt er geen uitbreiding van de capaciteit. "Twee weken geleden moesten we zestig mensen weigeren, maar we willen niet uitbreiden omdat de kosten dan ook navenant stijgen en je personeel nodig hebt." Dat het woordje 'familie' in de naam van de zaak staat, is geen toeval. Het verwijst naar het kleinschalige karakter en naar het persoonlijke contact met de klant. Het ondernemersduo maakt daarvoor vaak gebruik van Facebook: "We plaatsen veel foto's online en volgen onze online community intensief." Toch is er geen wifi in de koffiezaak. "We kiezen voor digitaal detoxen en laten de mensen met elkaar praten. We hebben zelfs geen telefoon in de zaak. Dat werkt ook storend. De reserveringen gebeuren online." Door te kiezen voor een compacte zaak en automatisering, hoeven Coby en Cris Jansen nauwelijks personeel in dienst te nemen, waardoor ze hun kosten in toom kunnen houden. De familie Jansen gebruikt de restaurantapp voor tablet en smartphone van de Gentse start-up Posios, waarmee je zowat alles kunt doen: bestellingen doorgeven, de tafelschikking, een kasticket printen of de verkoopresultaten analyseren. Ook de klantenkaart is digitaal dankzij de app van de Brusselse start-up Qustomer. "Die app geeft ons ook info over de verjaardagen van klanten en hun voorkeuren. Daar kunnen we dan op inspelen." Met de bankkaart betalen is geen probleem. Om ervoor te zorgen dat de klant blijft komen, blijft de koffiebar zichzelf vernieuwen. Dat gebeurt met productvariaties, om de zes weken wisselende fototentoonstellingen en andere initiatieven. Zo liet de familie Jansen voor het project Queens of Ostend samen met andere Oostendse zaken tien Oostendse vrouwen fotograferen. "De foto's hangen in de zaak en de postkaartjes met de foto's worden verkocht ten voordele van de lokale straathoekwerking. Lokale verankering is voor ons belangrijk." Welk advies ik kan geven aan jonge horecaondernemers? "Kies voor een kleinschalige zaak met een sterke focus op je product en de kwaliteit", zegt Coby Jansen. "Durf daarbij anders te zijn. Zo bieden wij nu koffie met kokos en limoen aan en hebben we een apart interieur. Laat je niet verleiden te investeren in allerlei machines. Investeer liever in kennis door opleidingen te volgen. Kies voor lokale leveranciers en wees transparant. Wij werken helemaal wit. Alles staat geregistreerd." BENNY DEBRUYNE