Het pakjesbedrijf DPD is twintig jaar actief op de Belgische markt en ook dit jaar trekt het de groeicurve door. Marc Morioux (49), managing director van DPD Belux, verwacht een volumestijging van 12 procent, ook de omzet zal met 10 procent groeien. In 2013 verstuurde DPD België bijna 8,9 miljoen pakketten. Het koeriersbedrijf ziet de volumes zowel stijgen in de b2b-markt als bij de consumenten, die meer en meer online shoppen.
...

Het pakjesbedrijf DPD is twintig jaar actief op de Belgische markt en ook dit jaar trekt het de groeicurve door. Marc Morioux (49), managing director van DPD Belux, verwacht een volumestijging van 12 procent, ook de omzet zal met 10 procent groeien. In 2013 verstuurde DPD België bijna 8,9 miljoen pakketten. Het koeriersbedrijf ziet de volumes zowel stijgen in de b2b-markt als bij de consumenten, die meer en meer online shoppen. "Vandaag zijn de leveringen aan consumenten goed voor bijna 22 procent van het totale volume", weet Morioux. Hij is ondertussen veertien jaar actief bij DPD Belux. Hij begon er als CFO. Sinds 2011 leidt hij het DPD-netwerk in België en Luxemburg vanuit de krappe hoofdzetel in Mechelen. "Gezien onze groei moet de sorteercapaciteit de volgende jaren hier verdubbelen. We zoeken dus een nieuwe, centrale locatie, maar vind hier maar eens een terrein van 40.000 vierkante meter. Het zal eerder een tweede vestiging in de buurt worden, zodat we het volume kunnen ontdubbelen", zegt de topman. Marc Morioux, een getraind langeafstandsloper, zit er relax bij. Het bedrijf lijkt klaar voor de eindejaarspiek en hij heeft plannen om de groei verder uit te bouwen. De groei van de b2c-markt is gedreven door de niet te stuiten opmars van de webshops. Al is België voor die e-commercebusiness vooral een importland. "Tot 60 procent van de volumes komt van de grote internationale spelers zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp, Amazon, Zalando, enzovoort. De echte e-tailers zitten niet in België. Ons land heeft de trein van de distributiecentra voor e-commerce gemist", stelt Marc Morioux. Hij wijst ook op het feit dat de prijzen voor het versturen van b2c-pakjes iets lager liggen in vergelijking met de b2b-pakketten, terwijl de kosten om ze te leveren hoger zijn dan in de b2b. "Als je naar een zakelijke klant rijdt, heb je meestal verschillende pakketten te leveren, terwijl het bij consumenten heel vaak om één pakket per stopplaats gaat", legt Morioux uit. En dan maar hopen dat de consument thuis is en het pakket effectief kan worden geleverd. De concurrent bpost startte vorig weekend met een proefproject om pakjes te leveren op zondag. DPD heeft vooralsnog geen plannen in die richting, maar lanceert binnenkort nieuwe diensten die klanten op meer voorspelbare tijdstippen zullen beleveren. Om de efficiëntie van de leveringen bij particulieren op te krikken, lanceerde DPD al eerder de innovatieve 'Predict'-formule. Klanten ontvangen 's avonds een elektronisch bericht dat hun pakket is aangekomen in het depot en dat het de volgende dag zal worden geleverd. "Op dat moment kan de klant nog kiezen om eventueel op een andere dag zijn pakje te ontvangen. De volgende morgen sturen we dan een e-mail of sms met de boodschap dat er zal worden geleverd binnen de periode van drie uur", zegt Marc Morioux. "Nu zijn we volop aan het proefdraaien met de volgende stap die we begin 2015 zullen lanceren. Het tijdsvenster wordt vernauwd tot één uur. Dat heeft niemand op de Belgische markt." De technologie is ontwikkeld door de collega's van DPD in het Verenigd Koninkrijk, die in e-commercedistributie duidelijk een stap voor zijn. Meer dan 60 procent van de Britse leveringen bestaat uit consumentenpakjes. "De ontvanger kan beslissen wanneer en waar er geleverd moet worden. Hij zit aan het stuur", bevestigt Marc Morioux. "Terwijl de chauffeur al onderweg is, kan de klant nog wijzigingen aanbrengen in het leveringstraject. Toch niet thuis leveren bijvoorbeeld, maar in een van onze ParcelShops -- we hebben een netwerk van 750 afhaalpunten in België -- of bij de buurvrouw, of we nemen het weer mee en leveren het pakje de volgende dag." Via Google Maps zal de klant de route van de DPD-bestelwagen kunnen volgen tot op een kwartier. Voor de IT wordt samengewerkt met Ortec, dat de optimalisatiesoftware ontwikkelt. Alle chauffeurs krijgen een opleiding om de nieuwe manier van werken in de vingers te krijgen. "De chauffeurs moeten een mentale klik maken. Vandaag bepalen ze hun route grotendeels zelf op basis van ervaring en terreinkennis. Straks berekenen wij wat de meest economische route is. Zo weten we op voorhand wanneer de chauffeur waar zal zijn. Het is op die basis dat we de sms-boodschappen naar de klanten sturen", zegt Morioux. Het bedrijf heeft in elk depot een planner die de routeoptimalisatie dagelijks moet voorbereiden en opvolgen. "Het is niet te onderschatten, want we zullen op die manier 55.000 pakjes per dag leveren", voorspelt Morioux. Een andere nieuwe strategie die DPD uitrolt, is het sluiten van partnerships met retailers om de logistiek van hun 'omnichannel'-verkoopkanalen te verzorgen. Het eerste contract is getekend met de moderetailer Bel&Bo. 84 winkels van Bel&Bo zullen fungeren als ParcelShop voor DPD. "Dat creëert heel wat mogelijkheden", zegt Marc Morioux. "Klanten kunnen in de winkels van Bel&Bo pakjes komen afhalen of in de shop-in-de-shop online onmiddellijk kledingstukken bestellen die op dat moment niet in de winkel voorradig zijn. Je kunt ook van thuis uit bestellen en het kledingstuk laten leveren in een Bel&Bo-winkel, in een andere ParcelShop of bij jou thuis." Nieuw in dit logistieke concept is dat wanneer klanten via de webshop van Bel&Bo bestellen, dit niet via het centrale magazijn van de modeketen in Deerlijk wordt verstuurd. In het magazijnbeheersysteem wordt eerst nagegaan in welke winkels de door de klant bestelde kledingstukken voorradig zijn. "Zo kan je broek uit de winkel in Roeselare komen en het hemd van Aalst. De winkelbediendes maken de pakjes klaar, DPD haalt ze op en levert ze op het gewenste adres", legt Morioux uit. Als logistieke dienstverlener doet DPD sowieso een melkronde langs al die winkels om pakjes op te halen en te leveren. Deze logistieke benadering slaat aan bij verschillende retailers. Ook AS Adventure, JBC en e5 mode stappen in dit verhaal. "Het biedt enorme voordelen voor de retailsector. Bij Bel&Bo bouwen ze op die manier hun centrale voorraden af. De winkels worden een verlengstuk van het magazijn en beschikken over vooruitgeschoven voorraden", stelt Morioux. Het geïntegreerde systeem zorgt ook voor extra trafiek in de winkels. "Klanten die pakjes komen ophalen in de dichtstbijzijnde modezaak kopen bijvoorbeeld nog wat accessoires." Morioux maakt zich sterk dat deze benadering in verschillende retailsectoren kan renderen. "De markt is er, aan ons om erop in te spelen", lacht hij. KURT DE CAT, FOTOGRAFIE DEBBY TERMONIA"De markt is er, aan ons om erop in te spelen"