Drie jaar geleden telde Nanopixel zes medewerkers, vandaag zijn het er meer dan veertig. De grote doorbraak kwam er in 2014, toen de vloerproducent Unilin als een van de eerste Belgische bedrijven een virtualrealitytoepassing bestelde, waarmee klanten het hele gamma van de Quick-Step-laminaatvloeren in een virtuele woning konden bekijken. "Toen kwam alles in een stroomversnelling", vertelt Dietrich De Blander, de CEO van Nanopixel. "Tot dan waren we vooral bezig met fotorealistische 3D-visualisaties voor architecten en projectontwikkelaars. Ondertussen hebben we uiteenlopende visuele en interactieve toepassingen ontwikkeld."
...

Drie jaar geleden telde Nanopixel zes medewerkers, vandaag zijn het er meer dan veertig. De grote doorbraak kwam er in 2014, toen de vloerproducent Unilin als een van de eerste Belgische bedrijven een virtualrealitytoepassing bestelde, waarmee klanten het hele gamma van de Quick-Step-laminaatvloeren in een virtuele woning konden bekijken. "Toen kwam alles in een stroomversnelling", vertelt Dietrich De Blander, de CEO van Nanopixel. "Tot dan waren we vooral bezig met fotorealistische 3D-visualisaties voor architecten en projectontwikkelaars. Ondertussen hebben we uiteenlopende visuele en interactieve toepassingen ontwikkeld." Zo werkte Nanopixel onder meer voor Technopolis, Renson, Barco, ING, en bedrijven in de luchtvaart- en de transportsector. Automerken wilden hun klanten virtuele testritten aanbieden. "Voor Colruyt bouwden we een virtualrealitysupermarkt", zegt COO Kevin Taelman. "Vooral als showcase van wat over enkele jaren misschien de nieuwe manier van winkelen wordt. Die toepassing gebruikt Colruyt als demonstratiemateriaal op beurzen." Volgens Kevin Taelman groeit Nanopixel zo snel doordat het bedrijf enkele jaren voorsprong heeft op de concurrentie. "Wij bieden merken en producenten nieuwe manieren om in contact te treden met hun doelpubliek, door middel van ervaringen en emoties. Zo ontstaat een grotere binding en loyaliteit tussen klanten, merken, producten en diensten. We merken dat er heel veel vraag is naar innovatieve manieren van communicatie. Om het stijgende aantal orders de baas te kunnen, werven we steeds meer mensen aan. We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe interieurarchitecten, ontwikkelaars, programmeurs en 3D-specialisten." Twee weken geleden nam Nanopixel nog POW3D Design Studio over. "We proberen de toekomstige vraag naar onze toepassingen goed in te schatten, onder meer door de verkoopcijfers en de omzet te ontleden", legt Taelman uit. "Zo beperken we het risico dat we nieuw aangeworven talent moeten laten gaan nadat een project is afgerond. Daarnaast houden we stevig de vinger aan de pols van de technologie. Dat geeft ons ook een goed beeld op de werknemersprofielen die we in de toekomst nodig hebben." Nanopixel werkt zonder externe investeerders. "We hebben alleen eigen kapitaal", verduidelijkt Dietrich De Blander. "Onze onderneming bestaat uit twee aandeelhouders, Eline Taelman en ik. Op die manier kunnen we alles verwezenlijken wat we willen. Via die structuur houden we het bedrijf wendbaar en flexibel, want we kunnen heel snel grote en kleine beslissingen nemen. Het is ook minder druk, omdat er geen externe financierders meekijken over onze schouder. Volgens mij besturen we ons bedrijf op die manier ook veel gedrevener. We worden niet in slaap gewiegd door extern kapitaal, want we moeten het elke dag zelf waarmaken. Dat houdt ons extra scherp." Nanopixel is erg begaan met zijn medewerkers. "Het personeel van vandaag moet je helemaal anders benaderen dan tien jaar geleden", zegt Kevin Taelman. "Specifieke technologische profielen zijn schaars op de arbeidsmarkt. Werknemers vragen aan werkgevers wat ze hen te bieden hebben. Daarom zetten wij sterk in op een aangename werksfeer. Daarnaast focussen we op de persoonlijke groei van mensen, want als je dat als innovatief bedrijf niet doet, ben je een vogel voor de kat. Onze werknemers krijgen veel vrijheid en hebben de kans zich bij te scholen en ervaring op te doen." Sinds september betrekt Nanopixel in Roeselare een nieuw kantoorgebouw van twee verdiepingen. Dietrich De Blander: "We hebben ons bedrijf volledig ingericht en uitgerust volgens de wensen van ons personeel. Onze medewerkers mochten ons vooraf vertellen hoe hun perfecte werkplek eruitziet. Zowat alle antwoorden hebben we verwerkt in het eindresultaat. Er zijn flexibele werkplekken waar teams samen kunnen werken, een fitnessruimte met een sportprogramma, een café dat is ingericht als Ierse pub, een restaurant, pingpongtafels, tot zelfs een volledig uitgeruste bioscoopzaal met een popcornmachine." Behalve het nieuwe hoofdkantoor in Roeselare heeft Nanopixel twee satellietkantoren in Gent en Antwerpen. "Zo krijgen medewerkers uit die regio's de mogelijkheid dichter bij huis te werken en kunnen we klanten uit die regio sneller van dienst zijn", zegt Taelman. "Onze medewerkers kunnen ook thuiswerken. Toch zien we dat veel collega's graag bij elkaar willen zitten. Samen in één kantoor werken creëert een andere werksfeer en dynamiek, zeker nu we al die faciliteiten hebben in het hoofdkantoor. We bekijken nog hoe we een regeling kunnen invoeren rond onbeperkte vakantiedagen, een systeem waarbij onze medewerkers geen vast aantal vakantiedagen meer hebben, maar in overleg met hun collega's en afhankelijk van deadlines kunnen kiezen hoelang en wanneer ze met vakantie gaan." "We zitten al lang niet meer in het tijdperk van de industriële revolutie, waar werknemers met prikklokken hun verblijf in een fabriek registreren. Toch zijn er nog veel ondernemingen die zo met hun personeel omgaan. Werknemers meer autonomie verschaffen en hen beslissingsrecht geven over hoe, waar en wanneer ze werken, verhoogt de motivatie. Dat straalt af op de innovatie van het bedrijf en op de klantgerichtheid waarmee het opereert", besluiten Taelman en De Blander. Dimitri Dewever, fotografie Karel Duerinckx"Als je als innovatief bedrijf niet focust op de persoonlijke groei van mensen, ben je een vogel voor de kat"