Op zoek naar nieuwe bureaustoelen? Of specifieke kledij voor een promotiecampagne? Een geschikte schoonmaakdienst voor uw bedrijf? Of is het papier voor uw printers op? In al die gevallen kunt u een beroep doen op inkoopsites. Zoals Bobex (http://www.bobex.be" http://www.bobex.be), voluit Buyers Online Business Exchange, een initiatief van Jean-Louis Van Marcke en David Schnall. In september 2000 ging Bobex definitief on line in België en Luxemburg. Intussen is Bobex ook actief in Nederland en Groot-Brittannië. En er wordt voortdurend gezocht naar partners in andere landen. Momenteel telt het bedrijf elf medewerkers, van wie drie in Utrecht en vier in Oxford.
...

Op zoek naar nieuwe bureaustoelen? Of specifieke kledij voor een promotiecampagne? Een geschikte schoonmaakdienst voor uw bedrijf? Of is het papier voor uw printers op? In al die gevallen kunt u een beroep doen op inkoopsites. Zoals Bobex (http://www.bobex.be" http://www.bobex.be), voluit Buyers Online Business Exchange, een initiatief van Jean-Louis Van Marcke en David Schnall. In september 2000 ging Bobex definitief on line in België en Luxemburg. Intussen is Bobex ook actief in Nederland en Groot-Brittannië. En er wordt voortdurend gezocht naar partners in andere landen. Momenteel telt het bedrijf elf medewerkers, van wie drie in Utrecht en vier in Oxford. Aankoper.be (http://www.aankoper.be) is een initiatief van Mobil Advertising Vanderschaeghe, een communicatie- en websitedesignbureau uit Roeselare. But what's in a name? Het lukte ons niet enige communicatie met dit bedrijf los te weken. Companeo (http://www.companeo.be) doet het beter. De wortels van deze site liggen in Frankrijk. In december 2004, vier jaar na de Franse start, werd de groep ook in België actief. Het eerste assortiment werd gelanceerd in april 2005. Companeo telt in Frankrijk twintig medewerkers. De Belgische afdeling is goed voor vier werkkrachten. Nog dit jaar wil Companeo ook Groot-Brittannië veroveren. En voor 2006 staan Nederland en Spanje op de agenda. Eerst moet u op de website op zoek gaan naar de geschikte rubriek. Bobex telt 23 hoofdcategorieën (zoals drukwerk, multimedia, transport en vertaaldiensten), met telkens een heleboel subrubrieken. Onder 'drukwerk' vindt u onder meer brochures, jaarverslagen, omslagen en naamkaartjes. In totaal treft u er 130 afzonderlijke rubrieken aan. Aankoper.be telt honderden categorieën, weliswaar keurig alfabetisch gerangschikt, maar al bij al minder overzichtelijk. Bij Companeo is het aantal rubrieken beperkt tot zes: bedrijfswagens, sales & marketing, human resources, management & verzekeringen, IT & telecom en installatie & uitrusting. Momenteel zijn ze nog wat schaars bevolkt, maar daar moet vlug verandering in komen. Zodra u de juiste dienst of het gewenste product gevonden hebt, moet u bij Bobex een uitgebreide vragenlijst invullen. Soort, formaat, kleur? U kunt zelfs bijkomende vragen stellen en bijlagen (van maximaal 1 megabite) toevoegen. Bij Aankoper.be en Companeo hoeft u niet zo'n gedetailleerde vragenlijst te doorlopen. Zodra u alle gegevens ingevuld hebt, wordt uw aanvraag automatisch doorgestuurd naar diverse leveranciers. Die sturen u een prijsofferte. Companeo belooft u een antwoord binnen 48 uur. Bij elk van deze drie diensten gebeurt dit alles volkomen gratis, zonder enige aankoopverplichting. Het zijn immers niet de kopers, maar de leveranciers die opdraaien voor de kosten. Dus zeker het proberen waard voor om het even welke aankoop. De initiatiefnemers van Bobex en Companeo zijn niet aan hun proefstuk toe. Jean-Louis Van Marcke, mede- oprichter en huidige CEO van Bobex, richtte in 1994 de eerste buitenlandse fabriek van industriële rekken in China op. Drie jaar lang was hij er verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur. Hij telde er meer dan 70 medewerkers. Terug in België, werd hij bij Arthur D. Little verantwoordelijk voor het operationeel beheer en voor e-business. Daarna zette hij de stap naar Bobex. Christophe Nottebaert, huidig countrymanager van Companeo België, moest als ervaren internetkenner het Franse succesverhaal naar ons land brengen. Hij startte eerder al de vacaturesite Monster.be op. Mét resultaat. De uitdaging is voor Nottebaert niet mis: Companeo Frankrijk realiseerde in 2004 een verkoop van 21 miljoen euro voor zijn leveranciers. Uiteraard valt of staat zo'n dienst met die leveranciers. Aankoper.be blijft erg vaag over dat aantal. Bobex is concreter: in België zijn er 2800 verschillende handelaars en dienstverleners opgenomen. CEO Jean-Louis Van Marcke: "Elke leverancier wordt manueel gescreend. We checken dus zijn gegevens, zoals het BTW-nummer. Bij twijfel nemen we telefonisch contact met hem op. Bovendien kunnen onze kopers elke leverancier evalueren aan de hand van een rating." Companeo Frankrijk telt momenteel zowat 800 leveranciers, in België zijn het er net geen 100. We vinden er wel enkele grote namen terug, zoals Accor, ALD Automotive, Panasonic, Smart en VUM. Companeo meldt als extra voordeel dat alle vermelde leveranciers 'erkend' zijn. Countrymanager Christophe Nottebaert geeft meer uitleg: "De erkenning en screening van onze leveranciers gebeurt op basis van verschillende criteria: specialisatie binnen de KMO-markt, optimale verhouding prijs/kwaliteit, kwaliteit van product of dienst, klantentevredenheid, commerciële reactiviteit en slagkracht. Bovendien houden we uiteraard ook rekening met de gezonde financiële basis van het bedrijf."Bobex telt internationaal 19.000 vaste inkopers. In België alleen al zijn er dat 11.000. "Dat succes is logisch," vindt Jean-Louis Van Marcke. "Je hoeft slechts eenmaal een prijsofferte te vragen. Gedaan dus met zelf verschillende leveranciers te zoeken, te contacteren, te informeren en op te volgen."Companeo kan nog geen cijfers geven. Daarvoor is deze on-linedienst nog niet lang genoeg actief op Belgische bodem. "In mei hadden al 1200 gebruikers via ons een aanvraag tot offerte of tot het inwinnen van informatie verricht. We focussen vooral op de bedrijfsleider van een klein bedrijf. Die is verantwoordelijk voor alle aankopen, zonder in ieder vakdomein specialist te zijn. Zijn bedrijf is immers te klein om professionele inkopers aan te werven. En zijn aankoopvolume of de besparingen die hij kan realiseren zijn te klein om een externe consultant in te huren. Bovendien kent hij niet alle professionele oplossingen in elk domein."Roel Van Espen"Het grote voordeel? Je hoeft slechts eenmaal een prijsofferte te vragen. Gedaan met zelf diverse leveranciers te zoeken, te contacteren, te informeren en op te volgen."Niet de kopers, maar wel de leveranciers draaien op voor de kosten.