NEDERLAND.
...

NEDERLAND.Palm is ook een succesverhaal bij onze noorderburen. De brouwerij is er sinds 1989 op de markt en de nieuwe campagne kan ook in Nederland gebruikt worden. Alleen de mediastrategie zal anders zijn, zegt reclamemaker Kris Dieltiens.Peter Buelens, nu pr-man in Steenhuffel, introduceerde Palm in Nederland. "We voelden aan dat de markt klaar was voor speciale bieren. Daarom besloten we een dochteronderneming op te zetten in Etten-Leur." Met twee man ging men de Nederlandse horecamarkt exploiteren ; streek voor streek werd die "ingepalmd". Men praatte met de Nederlandse brouwers en vertelde dat Palm de cafés in wilde. "We komen liever binnen door de voordeur dan door de achterdeur," zegt Buelens. "De Nederlanders zeiden : 'Laat die gekke Belgen maar doen'. We hebben dorp voor dorp bezocht, en in het zuiden zaten we op een gegeven moment in 95 % van de cafés."Toen schoten de Nederlandse brouwers wakker ; ze begonnen met eigen Palm-achtige brouwsels. Heineken kwam met Vos op de markt, Bavaria zette Moereeke in, Grolsch pakte uit met Amber en Dommelsch ( Interbrew) met Lieve. Eric Lauwers wijst op de grote kleurovereenkomst tussen die merken : donkergroen en rood. Dat zijn niet toevallig ook de kleuren van Palm. Hij zegt dat het hem niet zou verbazen als Interbrew ook in België met Lieve op de markt kwam. Wel heeft hij vragen bij het jaartal 1873, dat op het etiket van het nieuwe merk staat : de authenticiteit is ver te zoeken.De cafés die een contract hebben met de Nederlandse brouwers, zijn vrijwel verplicht ook de "me too"-Palm van eigen bodem te nemen. Peter Buelens weet echter dat de kastelein "echte" Palm zal schenken als hij de vrije keuze heeft. Een bijzonderheid van de Nederlandse markt is ook het grote aandeel van het thuisverbruik. In ons land wordt 70 % van het bier op café geconsumeerd ; de Nederlanders kopen 50 % van het bier in de supermarkt en drinken het thuis op. Belgische drankendiscounts aan de grens met Nederland doen dan ook goede zaken. "Dan is de consument scheidsrechter," zegt Eric Lauwers.In het verleden heeft men overigens ook al dezelfde spot gebruikt als in eigen land, om Palm te promoten bij de noorderburen. Met een ietwat gewijzigde tekst weliswaar : bij ons was er sprake van het Brabantse land, maar in Nederland had men het over "Belgische" weelde om het Bourgondisch karakter te benadrukken. Dit om verwarring met de Zuid-Nederlandse provincie Noord-Brabant te voorkomen.