Van staaltrader naar matchmaker, het is een carrièrewending die tot de verbeelding spreekt. Na haar vertrek bij het staalbedrijf Prodac in Zwijndrecht in 2011 zocht de voormalige CEO Inga Verbeeck, dochter van de oprichters, nieuwe paden op. Het boterde niet met de nieuwe meerderheidsaandeelhouder, de private-equitygroep Sun Capital. Anderhalf jaar later legde het staalbedrijf de boeken neer. Inga Verbeeck ging aan de slag bij Berkeley International, een Brits datingbedrijf voor vermogende singles. Een jaar geleden nam ze een deel van de Berkeley-business over en begon ze in Antwerpen haar eigen luxerelatiebureau Ivy Inter...

Van staaltrader naar matchmaker, het is een carrièrewending die tot de verbeelding spreekt. Na haar vertrek bij het staalbedrijf Prodac in Zwijndrecht in 2011 zocht de voormalige CEO Inga Verbeeck, dochter van de oprichters, nieuwe paden op. Het boterde niet met de nieuwe meerderheidsaandeelhouder, de private-equitygroep Sun Capital. Anderhalf jaar later legde het staalbedrijf de boeken neer. Inga Verbeeck ging aan de slag bij Berkeley International, een Brits datingbedrijf voor vermogende singles. Een jaar geleden nam ze een deel van de Berkeley-business over en begon ze in Antwerpen haar eigen luxerelatiebureau Ivy International Matchmaking. Intussen is haar bureau actief in zestien landen en goed voor een omzet van meer dan 2 miljoen euro. INGA VERBEECK. "Spannend, leuk en boeiend. Ik heb veel geleerd, met ups en downs. Zeker in het begin was het trial and error. We werken nu met 22 medewerkers wereldwijd, van wie acht in ons hoofdkantoor in Antwerpen." VERBEECK. "Ik denk het niet, dit is een people business. Wij bieden een alternatief in een wereld die helemaal digitaliseert. Daar is meer en meer nood aan. We zullen de toenemende digitalisering niet tegenhouden, maar die kanalen zijn niet voor iedereen een oplossing. We werken voor een selectief cliënteel dat discretie op prijs stelt. Veel van onze klanten - vaak ondernemers en CEO's - zouden hun profiel nooit op een datingsite willen zetten." VERBEECK. "Onze tarieven starten aan 15.000 euro per jaar. Voor dat bedrag krijg je een tweewekelijkse opvolging met een minimum van acht introducties per jaar. Daar is echt een markt voor. In onze database zitten ongeveer 2000 mensen. We willen nog hard groeien in de Benelux. Onze klanten zijn nog voornamelijk Europeanen, al hebben we ook vertegenwoordigers in de Verenigde Staten en starten we nu op in Hongkong en Singapore. De meeste van onze klanten hebben interesse om internationaal te daten." VERBEECK. "We staan al verder dan we hadden gedacht. We hebben heel hard gewerkt aan onze professionele structuur. Ik zie nog veel groeimogelijkheden omdat er relatief weinig concurrentie is. Er zijn maar een paar spelers en ik ervaar toch een gebrek aan structuur en professionalisme. Hoe groter je netwerk, hoe beter je de klanten kunt bedienen. Je hebt een bepaalde kritische massa nodig om goede selecties te kunnen maken. Daarom moet je het bedrijf professioneel runnen. Op termijn willen we marktleider worden. De volgende stap is over drie tot vijf jaar 5000 actieve klanten te hebben en daarna door te groeien naar 7000 tot 10.000 profielen. Dat lijkt me de limiet. Vervolgens kunnen we groeien door ons dienstenaanbod uit te breiden." VERBEECK. "Als matchmaker in het hogere segment evolueren we naar een meer holistisch dienstenaanbod. We steken veel tijd in onze klanten en zij komen ook met brede vragen. Zo hebben we partnerships met gespecialiseerde consultants in styling, mentale coaching, fitness, enzovoort. Het is ons doel een pakket aan te bieden. Want onze klanten hebben meer dan alleen maar nood aan introducties." K.D.C."Veel van onze klanten zouden hun profiel nooit op een datingsite willen zetten"