Het bedrijf volgt vandaag nieuwsbronnen uit meer dan zeventig verschillende landen, zowel in de gedrukte als in de audiovisuele media. De dienstverlening gaat van het beheer van algemene informatie tot kwantitatieve en kwalitatieve inhoudsanalyses. Samen met het Duitse zusterbedrijf EuroArgus boekt AuxiPress een omzetcijfer van 4,5 miljoen euro.
...

Het bedrijf volgt vandaag nieuwsbronnen uit meer dan zeventig verschillende landen, zowel in de gedrukte als in de audiovisuele media. De dienstverlening gaat van het beheer van algemene informatie tot kwantitatieve en kwalitatieve inhoudsanalyses. Samen met het Duitse zusterbedrijf EuroArgus boekt AuxiPress een omzetcijfer van 4,5 miljoen euro. Naar eigen zeggen onderscheidt AuxiPress zich van zijn concurrenten door zijn team van tachtig medewerkers. Die verwerken dagelijks meer dan 3500 artikels, wekelijks 500 radio- en televisie-uitzendingen en analyseren op basis van ruim 2,5 miljoen sleutelwoorden. In het elektronische tijdperk lijkt dit nonsens, werk dat beter door computers kan worden gedaan. Gedelegeerd bestuurder Joachim Von Beust: "Mensen kunnen selectiever tewerkgaan dan een elektronische zoekmotor. Geef toe: informatie à a carte is heel wat interessanter dan een lijst van een paar duizend titels die een standaard elektronische zoektocht oplevert." Voor de digitale exploitatie van de Nederlandstalige pers sloot AuxiPress een samenwerkingsakkoord met Mediargus. Voor de Franstalige pers zijn de onderhandelingen met Press Banking bijna rond. Von Beust wil zo een evenwicht vinden tussen de belangen van de klanten, die de informatie in digitale vorm willen gebruiken, en die van de uitgevers en de houders van de auteursrechten. "In het verleden werden bedrijven als AuxiPress dikwijls gezien als parasieten die profiteerden van het werk van uitgevers en auteurs. Nu ziet men in dat beide activiteiten complementair zijn en niet dezelfde inhoud leveren." AuxiPress nam in 1997 het Nederlandse Clipco over, de grootste concurrent. Sinds mei 2001 is ook MediaValues actief op de markt, een zusteronderneming die inhoud voor websites levert. De meest recente stap gebeurde op 6 november van vorig jaar, toen de Luxemburgse markt werd aangeboord. "De vraag is er groot, de verwachtingen hoog," zegt Von Beust vergenoegd. Ruben Dobbelaere