Terwijl de Griekse tragedie stilaan een vaudeville aan het worden is, luiden China en India de alarmbel over de dreiging van de inflatie. Beide opkomende landen worden immers met een stijging van de prijzen geconfronteerd. Met minder dan 3 % blijft de inflatie weliswaar bescheiden, maar toch bevindt ze zich sinds de zomer van 2008 op haar hoogste niveau. Dat duidt op cijfers die stijgen naarmate de economie wereldwijd herstelt. Onze positie in obligaties die aan de inflatie gerelateerd zijn, li...

Terwijl de Griekse tragedie stilaan een vaudeville aan het worden is, luiden China en India de alarmbel over de dreiging van de inflatie. Beide opkomende landen worden immers met een stijging van de prijzen geconfronteerd. Met minder dan 3 % blijft de inflatie weliswaar bescheiden, maar toch bevindt ze zich sinds de zomer van 2008 op haar hoogste niveau. Dat duidt op cijfers die stijgen naarmate de economie wereldwijd herstelt. Onze positie in obligaties die aan de inflatie gerelateerd zijn, lijkt dus relevanter dan ooit. De reactie van de beurzen op de verhoging van de rente door de Indiase centrale bank om de stijging van de inflatie tegen te gaan, lijkt haaks te staan op onze ruime blootstelling aan aandelen. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat India, in navolging van de Chinese maatregelen die het toekennen van kredieten beperken, in de eerste plaats de oververhitting van zijn economie wil voorkomen. Het negatieve effect op de beurzen op (zeer) korte termijn wordt dus in evenwicht gehouden door het vooruitzicht op een meer duurzame groei in die landen, die de locomotief van de wereldeconomie geworden zijn. Vorige week konden we Thrombogenics in portefeuille nemen (en de Lyxor Short AEX aan een koers van 65,75 euro verkopen) en nu plaatsten we een nieuw aankooporder op een aandeel dat ruimschoots van het betere conjuncturele klimaat zal kunnen profiteren, namelijk Alstom. Dat Franse conglomeraat bleef relatief achter op de rest van markt. Het is nochtans in twee zeer belangrijke sectoren actief: de installaties voor het opwekken (en het transport) van elektriciteit en spoorwegvervoer (Alstom is wereldleider in hogesnelheidstreinen). In de opkomende landen is de nood aan dergelijke infrastructuur enorm groot, terwijl heel wat geïndustrialiseerde landen hun bestaande netwerken moeten vervangen of verder ontwikkelen. Voor Alstom gaan die groeiperspectieven samen met een structurele verbetering van de marges. Aangezien het conglomeraat actief is op het vlak van zware en dure infrastructuur, kon het nog niet echt profiteren van het economische herstel. Het orderboek zou dit jaar echter goed moeten vollopen en dat zal vanaf 2011 te merken zijn aan de winst. Rekening houdend met de conservatieve verwachtingen van de analisten, noteert het aandeel momenteel met een aantrekkelijke koers-winstverhouding van iets meer dan 11 voor de boekjaren 2010 (dat wordt afgesloten op 31 maart 2011) en 2011 (dat wordt afgesloten op 31 maart 2012). Cédric Boitte