LMS International, de oudste spin-off van de KU Leuven, profiteert van de opstoot in nieuwe wagens en vliegtuigen. Omzet, winst en werknemers zitten allemaal op recordniveau. Volgens CEO Urbain Vandeurzen gaat die trend volgend jaar door.
...

LMS International, de oudste spin-off van de KU Leuven, profiteert van de opstoot in nieuwe wagens en vliegtuigen. Omzet, winst en werknemers zitten allemaal op recordniveau. Volgens CEO Urbain Vandeurzen gaat die trend volgend jaar door. LMS maakt testsystemen en simulatiesoftware voor het ontwerpen van auto's, vliegtuigen en machines. De Haasrodenaren bestrijden trillingen en focussen op aspecten als geluid, comfort, rijgedrag en duurzaamheid. Sinds een twintigtal jaar ontwikkelen ze simulatiesoftware die de testen op prototypes gedeeltelijk kan vervangen. Hun nieuwste focus is simulatie van mechatronica, de intelligente interactie tussen mechanische en elektronische systemen. Vandeurzen: "Ik begrijp dat de krantenkoppen de mensen bang en onzeker maken. Maar de grote industriële spelers zijn topfit. Zij hebben in de moeilijke jaren in hun kosten gesneden. Ze zijn blijven investeren in de groeimarkten en in nieuwe generaties producten. Daar profiteert onze pijplijn van, met deals voor volgend jaar en de jaren daarop. De fundamentele trends zorgen voor een sterke vergroting van de markt. Vandaag kopen de Chinezen 20 miljoen voertuigen per jaar. Dat evolueert naar 100 miljoen. Per jaar nemen 2,5 miljard mensen het vliegtuig. De prognose voor 2050 is 17 miljard. Er vliegen zo'n 19.000 vliegtuigen rond. In de volgende twintig jaar verdubbelt die vloot en wordt hij bovendien voor 80 procent vervangen. Waar vroeger Boeing en Airbus misschien één vliegtuig ontwikkelden om de zeven of acht jaar, zijn er nu vier of vijf tegelijk in ontwikkeling. En er komen nieuwe spelers op, Chinezen, Embraer..." Het leven lacht LMS dus toe. Zoals zijn topklanten is LMS voluit internationaal gegaan. Na de overname van het Luikse Samtech deze zomer heeft LMS nu 45 locaties in de wereld. In Chennai wordt het Indiase O&O-centrum van Emmeskay, een overname uit juli 2010, in de komende twee à drie jaar verdubbeld. LMS heeft nu een netwerk van tien O&O-centra dicht bij zijn klanten en ontwikkelingscentra in Roemenië en India voor de nieuwste technologie. LMS zat vorig jaar al boven budget met een groei van 16 à 17 rocent na een 2009 waarin banen werden geschrapt. "We realiseren nu ons driejarenplan 2010-2012 in twee jaar. Dit jaar is het momentum alleen maar sterker. Op eigen kracht gaan we tegen de 20 procent groeien. We verdubbelen de kasstroom en de nettowinst. Daar komt nog de Samtech-acquisitie bovenop", glundert Vandeurzen. Ruwweg komt nu 40 procent van de omzet uit Europa, 40 procent uit Azië en 20 procent uit de VS. De test- en simulatieactiviteiten gaan ongeveer gelijk vooruit. De nieuwe groeilanden, China en India voorop, trekken de trein. "Al groeien we dit jaar ook in Korea in de buurt van 30 procent." De overname van Samtech in augustus versterkt LMS vooral in de luchtvaart. "Lucht- en ruimtevaart waren 20 procent van onze omzet, dat wordt nu 30 procent. 50 procent is automotive, 20 procent komt uit de energiesector en de machines die daarmee te maken hebben. Samtech levert ontwikkelingsplatformen voor de A350. Dat is voor dertig jaar. Het maakt ons minder conjunctuurgevoelig". Volgens Vandeurzen is LMS in de VS ook geselecteerd in het kader van Invent, een programma voor de bouw van een nieuwe generatie vliegtuigen. "Het betekent dat de Amerikaanse luchtvaart-industrie voor de volgende generatie vliegtuigen op ons platform de conceptontwikkeling doet. Daardoor kunnen ze gigantische budgetoverschrijdingen in de ontwikkeling vermijden."