Tot in 1971 was Royal Enfield een Brits motorfietsmerk, maar net als veel andere merken aan die kant van het Kanaal moest het in de strijd tegen de modernere en kwalitatief betere Japanse concurrentie het onderspit delven. Royal Enfield had ook een fabriek in India. Die bleef na de sluiting van het Britse moederbedrijf de 1955, een eenpitter van 350cc, produceren alsof er niets was gebeurd. Het huidige Royal Enfield - een onderdeel van de Eicher-groep - is groot geworden met die eenpitter die tot ...

Tot in 1971 was Royal Enfield een Brits motorfietsmerk, maar net als veel andere merken aan die kant van het Kanaal moest het in de strijd tegen de modernere en kwalitatief betere Japanse concurrentie het onderspit delven. Royal Enfield had ook een fabriek in India. Die bleef na de sluiting van het Britse moederbedrijf de 1955, een eenpitter van 350cc, produceren alsof er niets was gebeurd. Het huidige Royal Enfield - een onderdeel van de Eicher-groep - is groot geworden met die eenpitter die tot een cultmodel uitgroeide. Royal Enfield heeft de tijdsgeest mee. Vintage en neoretro zijn een sterke trend. In 2015 kondigde het bedrijf aan met een 650cc twin te komen, een ontwikkeling van het dat jaar overgenomen Britse Harris Performance. De 650cc twin kwam dit jaar in twee uitvoeringen in de showrooms: de Interceptor en de sportieve Continental GT. Ze combineren moderne techniek met een design dat zo uit de jaren zestig en zeventig stamt. Met de twins komt Royal Enfield in het retrosegment waar Triumph met de Bonneville-reeks en Kawasaki met de W800 al enige tijd actief zijn. Kan Royal Enfield de vergelijking met die twee gevestigde waarden doorstaan? Zeer zeker. De eerste indruk van de Interceptor is verrassend positief. De twin is niet superkrachtig - het vermogen is slechts 47 pk - maar trekt toch vlot op en produceert een fraai donker uitlaatgeluid. Als je 120 per uur op de snelweg rijdt, heb je nog voldoende power over. De motor is eenvoudig: geen instellingen voor regen, snelweg of road. De lucht-oliegekoelde twin heeft balansassen, die de meeste trillingen elimineren. De wegligging is goed en je gaat steeds brutaler met de twin rijden, op de snelweg en op de bochtige buitenweggetjes. Je zit rechtop en ontspannen op de Interceptor met een cross-stuur. De Continental GT heeft een sportievere zit en twee laag geplaatste stuurhelften. Dat maakt hem bij langere ritten minder comfortabel door een druk op de polsen. Wat de 650 van Royal Enfield extra aantrekkelijk maakt, is de lage prijs. De startprijs is 6599 euro voor de Interceptor en 6799 euro voor de Continental GT. Daarmee is Royal Enfield duidelijk de goedkoopste in de niche van de neoretro-twin.