De ferry is nog niet dood. Er komt zelfs een nieuwe generatie boten aan.
...

De ferry is nog niet dood. Er komt zelfs een nieuwe generatie boten aan.Catamarans als overzetboten bestaan al langer. Al bijna vijftien jaar varen (vliegen ?) deze moderne snelboten, onder meer door de Bosporus. Ze verbinden snel en comfortabel de verschillende delen van de Turkse economische hoofdstad Istanboel : het Europees gedeelte, het Aziatisch gedeelte en de schitterende eilanden in die buurt.Wat de Stena Line echter inzet voor de verbinding tussen het Schotse Stanraer en het Ierse Belfast of tussen Dun Laoghaire (net onder Dublin) en Holyhead (het Noorden van Wales) dwars over de Ierse zee, is de nieuwste generatie van transportcatamarans. Aan snelheid ontbrak het namelijk deze boten tot nog toe niet, wel aan laadcapaciteit. De Explorer die de Ierse Zee oversteekt in één uur en veertig minuten tegen een snelheid van 70 kilometer per uur, vangt dat ongemak probleemloos op. Aan boord kunnen immers 375 personenwagens en afgerond 1500 passagiers. Het 126 meter lange en 41 meter brede schip, dat grotendeels uit aluminium bestaat, wordt niet aangedreven door de klassieke dieselmotoren en scheepschroeven, wel door gasturbines en waterstuwkracht. Vandaar de relatief hoge snelheid en een betere stabiliteit op het water. Stena Lines hoopt overigens vanaf volgende zomer zo'n snelle catamaran in te zetten tussen Hoek van Holland en Harwich, én tussen Frederikshaven en Göteborg.Het interieur van de nieuwe catamarans doet veel meer denken aan een vliegtuig of aan de hall van een luchthaven dan aan een overzetboot. Zo is er een business class met Sky News op de tv-schermen, een bar met Eurosport voor de gegadigden of zelfs een McDonald's (hier krijgt u MTV). De trillingen zijn beperkt tot een minimum, overal heerst dezelfde, aangename en gelijkmatige temperatuur, de geluidsoverlast is tot iets meer dan het niveau van geroezemoes beperkt. Gedaan dus met het bonkige en schokkende van de oude generaties catamarans, die hoog over de golven leken te dansen, wat het welzijn van de vaargasten niet altijd bevorderde. Deze catamarans zitten propvol nieuwe technologie, zijn ontworpen om zeer snel hun vracht te kunnen laden en ontschepen en zouden volgens woordvoerders van Stena Line hetzelfde betekenen voor deze sector als de straalmotor voor de luchtvaartindustrie. Feit is dat de catamarans gebouwd zijn niet alleen om de slag aan te gaan met de bestaande ferries, maar ook met de vliegtuigmaatschappijen.MARK VRIJENS De traditionele ferry's Krijgen er een snellere concurrent op het water bij.