De vzw Safe Drivers Plan probeert de Belgische chauffeur herop te voeden en op die manier het kostenplaatje voor de bedrijfswereld wat in te perken.
...

De vzw Safe Drivers Plan probeert de Belgische chauffeur herop te voeden en op die manier het kostenplaatje voor de bedrijfswereld wat in te perken. Begin deze maand werd België geconfronteerd met één van de zwaarste kettingbotsingen uit zijn geschiedenis. "Totaal onverwacht kwam die ramp er niet," vindt Marc Van Hulle van Safe Drivers Plan. "Het Belgische wegennet is hopeloos oververzadigd. Meer dan 5 miljoen voertuigen verdringen elkaar dagelijks om een plaatsje in het verkeer. Jaarlijks rijden de Belgen zo'n 60 miljard kilometer bijeen. Een vierde daarvan komt voor rekening van bestuurders van bedrijfspersonenwagens. Geoefend zijn deze chauffeurs dus zeker. Toch zijn ze verantwoordelijk voor bijna 60 % van de ongevallen." Volgens schattingen kost de chaos op onze wegen de Belgische ondernemingen jaarlijs 300 miljard frank. Het is vanuit die optiek dat Ford, Lease Plan, Keddy en het Leuvense reclamebureau IJsbreker in 1995 besloten om de handen in elkaar te slaan. Het resultaat werd de vzw Safe Drivers Plan. Ford wil via Safe Drivers Plan zijn bezorgdheid om verkeersveiligheid in de verf zetten. Keddy en Lease Plan hopen dan weer dat Safe Drivers Plan hun wagenpark enigszins van ongevallen kan helpen vrijwaren, terwijl IJsbreker de externe communicatie van de vzw verzorgt. Het uitgangspunt van de vzw is eenvoudig. "België heeft een uitstekende wegeninfrastructuur," meent Van Hulle, "en slechte wagens bestaan niet meer. De enige zwakke schakel in het Belgische verkeer is de chauffeur." Via een zes tot acht maanden durende opleiding willen de psychologen en instructeurs van Safe Drivers Plan daaraan iets doen. "Zo'n lange tijd is nodig om vastgeroeste slechte gewoonten volledig te kunnen wegwerken," vertelt Van Hulle. De nadruk ligt op het aanleren van een anticiperend rijgedrag, maar de vzw probeert de cursisten ook meer respect voor de bedrijfswagens bij te brengen. Een eerste lading van 250 chauffeurs wordt nu voor de eindtest klaargestoomd. Daaronder bevinden zich zowel handelsreizigers als kaderleden. Het initiatief blijft momenteel beperkt tot chauffeurs van personenwagens, maar Van Hulle hoopt binnenkort ook cursussen voor vrachtwagenchauffeurs in te richten. En daar het concept zowat enig is in Europa, is ook uitbreiding naar andere landen voorzien. Met een vooropgesteld jaarlijks Belgisch deelnemersaantal van 2000 chauffeurs en een prijs van 17.000 frank zouden de werkingskosten die vooral voor rekening komen van gespecialiseerd lesmateriaal en de tien vaste personeelsleden binnen afzienbare tijd gedekt moeten zijn.MARC VAN HULLE (SAFE DRIVERS PLAN) De enige zwakke schakel in het Belgische verkeer is de chauffeur.