Veritas, met geboortejaar 1892 een van de oudste retailers van ons land, kende het afgelopen decennium een spectaculaire groei. Met dank aan een reorganisatie, een nieuwe strategie en een gunstige wind in de doe-het-zelf-naaimarkt. Voor de toekomst kijkt CEO Ine Verhaert naar de digitale verkoop en naar het buitenland.
...

Veritas, met geboortejaar 1892 een van de oudste retailers van ons land, kende het afgelopen decennium een spectaculaire groei. Met dank aan een reorganisatie, een nieuwe strategie en een gunstige wind in de doe-het-zelf-naaimarkt. Voor de toekomst kijkt CEO Ine Verhaert naar de digitale verkoop en naar het buitenland. Voor 2002 bestond Veritas uit familiale winkels met een divers aanbod die via een coöperatieve structuur inkochten. In een veranderde retailomgeving gooide de vorige CEO en bestuursvoorzitter Marc Peeters het roer om: alle winkels kregen eenzelfde assortiment en de zeven aandeelhoudersfamilies verzamelden zich in een kapitaalstructuur. De keten investeerde jaarlijks 3 à 4 miljoen euro in de uitbreiding en herinrichting van de locaties. Het aantal winkels verdubbelde in tien jaar tot 124. Tussen 2008 en 2013 groeide de omzet jaarlijks met 16 procent, tot 113 miljoen euro vorig jaar. In 2012-2013 werd een groot aantal franchisewinkels overgenomen, en sindsdien zijn bijna alle winkels in eigen beheer. In januari koos de naai- en modeketen, wiens cliënteel voor meer dan 95 procent uit vrouwen bestaat, met Ine Verhaert ook voor een vrouwelijke CEO. Terwijl enkele jaren geleden naaien en breien nog ten dode opgeschreven leken, zitten de naaischolen nu weer vol. Met workshops in zijn flagshipstores in Brugge, Leuven en Hasselt speelt Veritas in op die trend. "In een markt van snelle mode en eenheidsworst, helpt ons gamma mensen om hun stijl te individualiseren. Het is ook eens iets anders dan aan televisie of tablet gekluisterd te zitten", vertelt de nieuwe CEO. De gewoontes van de naai- en breiliefhebbers verschillen in het noorden en het zuiden van ons land: Vlaanderen heeft een Scandinavische invloed, terwijl Wallonië meer gericht is op Frankrijk en Italië. Veritas maakt gebruik van zijn aanwezigheid in beide landshelften om trends over te planten. "De rage met parels is overgewaaid vanuit Wallonië. Maar naaien is populairder in Vlaanderen: daar proberen we de zuiderburen dan weer warm voor te maken." Begin vorig jaar gingen het hoofkantoor en het magazijn van Veritas in vlammen op. Het bedrijf investeerde 5 miljoen euro in een nieuwe hoofdzetel in Kontich en een opslagplaats van 16.000 vierkante meter in Willebroek. "Vanuit dit nieuwe platform zullen we tot 250 winkels kunnen bedienen", zegt Ine Verhaert. Het potentieel van België en Luxemburg schat de CEO op 140 winkels. Daarom bestudeert de keten welk buurland zich het beste leent voor uitbreiding. "De winkels mogen niet verder dan 350 kilometer van de opslagplaats liggen. We kijken naar Nederland, het Roergebied en Noord-Frankrijk." "In België is onze naamsbekendheid 89 procent, maar in het buitenland moeten we ons concept nog verdiepen. Daarbij komt de klemtoon ook sterk op de e-shop te liggen." Eerder dit jaar begon de retailer met een webwinkel. "Voorlopig leveren we de producten enkel bij klanten thuis."