Met een nieuwe productiehal voor koffiemelk in kannetjes en kuipjes specialiseert Campina Aalter zich nog meer in zuivelproducten met een lange houdbaarheid. Herstructureringen in de Europese eenheidsmarkt spelen niet altijd in het nadeel van Vlaanderen.
...

Met een nieuwe productiehal voor koffiemelk in kannetjes en kuipjes specialiseert Campina Aalter zich nog meer in zuivelproducten met een lange houdbaarheid. Herstructureringen in de Europese eenheidsmarkt spelen niet altijd in het nadeel van Vlaanderen.Terwijl bij Renault in Vilvoorde 3100 jobs sneuvelen, creëert nv Campina in Aalter 35 arbeidsplaatsen. Al verdwijnen daarvoor Duitse jobs in Stuttgart. Half maart opende Campina zijn nieuwe vestiging voor de productie van koffiemelk in kannetjes en kuipjes. 220 miljoen frank werd geïnvesteerd in de verbouwde koelruimte, waar voortaan jaarlijks 60 miljoen kannetjes en 750 miljoen kuipjes worden geproduceerd. De productie is hoofdzakelijk bestemd voor de Duitse markt, maar ook voor Denemarken, Nederland en Griekenland."Misschien wordt het product ook in België gecommercialiseerd," zegt personeelsdirecteur Freddy Bertin. "Maar de markt in België is erg klein. De Belg gebruikt minder vetrijke melk dan bijvoorbeeld de Duitsers. Dat is een kwestie van cultuurverschillen." Vier volautomatische productielijnen in Duitsland werden gedemonteerd en verhuisd naar Aalter. Eén productielijn, voor het vullen van de kannetjes, is nieuw. Twee Duitsers leerden de Vlamingen de knepen van het vak. De verkoop wordt, ook in de toekomst, afgehandeld door het Duitse Campina AG, het vroegere Südmilch, dat eind 1993 door het Nederlandse Campina Melkunie werd gekocht. Ook het Belgische Comelco, sinds begin 1997 omgedoopt tot nv Campina, is in 1991 door de Nederlandse zuivelgigant gekocht. Campina is met een geconsolideerde omzet van ruim 130 miljard frank de zesde grootste wereldspeler op de zuivelmarkt. De Belgische tak haalt meer dan 16 miljard frank omzet, gemaakt door 950 werknemers. "De investering in koffiemelk voor kannetjes en kuipjes is een goede zaak voor Aalter," weet Freddy Bertin. Campina groepeert zijn competenties en specialisaties onder zes pijlers. Aalter groeit daarbij uit tot centre of excellence voor lang houdbare melkproducten in karton. "Wij zijn de grootste specialist in UHT-melk. Dat is historisch gegroeid. Voor de overname van Comelco waren de techniek en de knowhow al in Aalter aanwezig. De nieuwe investering versterkt die strategische opstelling. Een scenario zoals bij Renault is in Aalter uitgesloten. Nog nieuwe investeringen zijn in de maak." Begin 1999 zal anderhalf miljard zijn geïnvesteerd in de Belgische vestigingen van Campina. Want ook de productie van UHT-melk door CPE, in het Nederlandse Rijkevoort, wordt naar Aalter overgeheveld. FREDDY BERTIN (CAMPINA) Aalter wordt het centre of excellence voor lang houdbare melkproducten in karton.