In hun Sas

Op een spreekwoordelijke steenworp van het inmiddels beursgenoteerde Miko is een andere koffiebrander actief: Sas. Hoe blijft een klein bedrijf overeind in een sterk concurrentiële markt?

Het Turnhouts koffieservicebedrijf Miko trok met zijn voorspoedige beursgang de volle belangstelling. Maar bij de kleinere broertjes in de regio geurt de koffie minstens even lekker. Het koffiebedrijf Sas uit Beerse is al vijftig jaar aanwezig op de koffiemarkt. Gedelegeerd bestuurder Herman Sas (58 j.) over zijn Kempese buur: “Miko is een bedrijf dat zeer goed wordt geleid. De beursgang leidt tot de continuïteit van het bedrijf, maar biedt ook de aandeelhouders de mogelijkheid om een deel van hun aandelen te gelde te maken. Deze problematiek is bij ons nog niet aan de orde. In feite behoor ik nog tot de eerste generatie van het familiebedrijf en is er geen versnippering van de aandelen.”

Sas Koffie werd opgericht in 1947. Aan de basis ligt het typisch Kempense verhaal van een groot gezin (twaalf kinderen). Staf Sas (broer van de huidige gedelegeerd bestuurder Herman) werkte in Antwerpen bij een koffie-invoerder en stapte eerst met broer Frans, nadien gevolgd door André, in de koffiebranche. Hij verwierf met Sas Koffie een plaatsje naast gevestigde branders zoals Osmia, de Drie Zwaantjes en Koffie Verheyen. In 1964 bouwden de drie broers de eenmanszaak uit tot een PVBA, een kwarteeuw later werd Sas een naamloze vennootschap. De onderneming verhuisde van Vosselaar naar Beerse. Sas nv neemt hier met zijn werkmaatschappijen drie locaties in op het industrieterrein. In 1964 rooiden de broers het met twee arbeiders. Vandaag zijn de 95 werknemers goed voor een omzet van 286 miljoen frank.

Sterke concurrentie.

Sas is actief op een sterk concurrentiële markt. Er wordt in België zowat 60.000 ton ruwe koffie verwerkt. Twee derde daarvan gaat naar de retailmarkt die voor 50% in handen is van Douwe Egberts. De huismerken van grote distributiebedrijven als GB, Aldi en Delhaize zijn goed voor 35%. De overige 15% wordt ingenomen door diverse aanbieders. Sas speelt in dit segment van de markt alleen mee als loonverpakker voor grote distributiebedrijven. Het bedrijf concentreert zich op de out-of-home markt die ongeveer 20.000 ton groot is.

“De concurrentie hier is bikkelhard,”, zegt Herman Sas, “omdat alle kleine en middelgrote bedrijven zich op deze markt concentreren. 80% van onze producten maken wij aan voor derden, namelijk collega’s koffiebranders en distributiebedrijven. 20% gebeurt onder de eigen merknaam Sas. De verdeling daarvan is sterk regionaal gebonden in de horecawereld, en in bedrijven en instellingen.”

Sas veroverde een eigen markt met zijn kwaliteitslabel. “Sas-koffie is niet alleen de beste,” aldus een zelfzekere Herman Sas. “Maar we speelden ook in op elke opportuniteit. De productie van éénkopsfilters vanaf de jaren ’60 is daarvan een goed voorbeeld. Wij schaften daarvoor spuitmachines aan en bouwden in eigen regie vulmachines. Tot op heden blijft dit één van de belangrijkste pijlers van ons bedrijf.”

In de loop der jaren diversifieerde Sas in alle mogelijke verpakkingsvormen voor poeder- en korrelvormige producten in de voedingssfeer. Zo start Sas binnenkort met de productie van kant-en-klare espressopastilles. Sas: “We zijn ook één van de weinige Belgische producenten van theebuiltjes.”

Toch liet de familie ook steken vallen. Financieel manager Dirk Sas: “Na de val van de muur hebben we ons drie jaar geconcentreerd op de export naar Rusland, Polen en Roemenië. Dat liep lekker zolang de consument een product kocht, zonder dat het merk voor hem belangrijk was. Toen de multinationals zich op deze markt concentreerden en grof geld besteedden aan reclame, wilde de verbruiker plots de merkkoffie met de meest blitse campagne.”

Mettertijd vestigden de multinationals productie-eenheden ter plaatse. De lokale overheden deden hun duit in het zakje door prompt de importtaksen te verhogen. Dirk Sas: “Dit fenomeen, samen met de hoge inflatie in deze landen, duwde ons na verloop van tijd uit de markt.”

Regionale niche.

Volgens Herman Sas heeft de slagkracht van zijn bedrijf te maken met het aanbod van een ruim assortiment én de concentratie op enkele niches die voor multinationals niet interessant zijn. “Een marktsegment binnenrijven ten koste van een grote koffieverdeler lijkt niet opportuun,” zegt hij. “DE wil zijn marktaandeel immers behouden en gooit daar ook een groot budget tegenaan. Het heeft weinig zin om met een spade een bulldozer te lijf te gaan. Het lijkt ons verstandiger om voortdurend aan de kwaliteit te werken en met ons eigen product de regionale markt te blijven bewerken.”

BOT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content