Het openen van de Europese grenzen betekende voor Cami een versteviging van de exclusiviteit in eigen land.
...

Het openen van de Europese grenzen betekende voor Cami een versteviging van de exclusiviteit in eigen land."Toen in 1992 de Europese grenzen opengingen, hebben we het even lastig gehad. Maar al gauw konden we onze exclusiviteit behouden door een gentlemen's agreement. Wij respecteren de grenzen van onze collega's-distributeurs in de andere landen. In ruil verkopen zij hun producten niet op onze markt. Want het belangrijkste blijft een goede service van de distributeur ter plaatse." Aan het woord is Kris Casier. Op zijn naamkaartje staat sales manager van de nv Cami. "Maar dit is een 100 % familiezaak. Dus doe ik eigenlijk alles." Het Oostendse Cami is een groothandel voor de inlijster. Zowat alle producten die nodig zijn voor het fabriceren van kaders en het inlijsten steken in het 3000 stuks tellende gamma. Houten en aluminium lijsten, karton, ophangsystemen, snijmachines, compressoren enzovoort.Dé sterkte van het bedrijf is de exclusiviteit in de Belux van enkele zeer bekende buitenlandse merken. Het Franse Cassèse "bij de inlijsters gekend als de Rolls-Royce van de inlijstmachines" ; Moorman Karton (Nederland), Valiani (Italië) of de houten schildersezels van Robert Sennelier (Frankrijk) vervolledigen het lijstje. Stuk voor stuk merken van hoge kwaliteit die ook de dienst-na-verkoop hoog inschatten. Vandaar dat het openen van de EU-grenzen voor Cami geen bedreiging vormde. "We zouden onze omzet in één jaar kunnen verdubbelen. Maar dat heeft geen zin. Service voor de machines van onze klanten is zeer belangrijk. En dus gaan we elk jaar vooruit, maar niet spectaculair." Hoewel : de omzet verdubbelde van 18 miljoen in 1991 naar 36 miljoen vorig jaar, gemaakt door zeven werknemers. De cliënteel wordt voor 80 % gevormd door professionele inlijsters en kaderfabrieken. Daarbij zit zowel de eenmanszaak als de uit de kluiten gewassen KMO : onder meer kaderbedrijf Deknudt uit Deerlijk, met een omzet van 400 miljoen frank. Een vijfde van het klantenbestand zijn kunsthandelaars, musea en fotografen. "95 % van de inlijsters en kaderfabrikanten in de Belux kent ons. Het tweede marktsegment telt duizenden professionelen, maar daar zijn we nauwelijks bekend. Die markt biedt duidelijk mogelijkheden. Toch zal het tweede marktsegment voor ons ten hoogste een bonus vormen : de inlijsters blijven het belangrijkste objectief." KRIS CASIER (CAMI) Drieduizend artikelen voor professionele inlijsters en kaderfabrikanten.