In goede papieren

Het Milanese bedrijf Moleskine maakt notitieboekjes. Als luxeproduct zijn de papieren blocnotes bestand tegen de digitalisering.

Merk met een mythe

Of Louis-Ferdinand Céline, Ernest Hemingway en Pablo Picasso de notitieboekjes echt hebben gebruikt, is niet te bewijzen. De Britse schrijver Bruce Chatwin deed het in elk geval wel. Hij zwoer bij de zwarte notitieboekjes met een elastiek, een leeslint en een opbergvakje achteraan. Het notitieboekje ontstond in de negentiende eeuw in het atelier van een boekbinder uit Tours, maar toen de laatste producent in 1985 stopte, kocht Chatwin de volledige voorraad op. De schrijver vertelt de anekdote in zijn boek De gezongen aarde, waar hij het notitieboekje ook een bijnaam geeft: mole skin, verwijzend naar het vel van een mol.

Tweede leven

Het Italiaanse bedrijf Modo&Modo gaf het notitieboekje in 1996 een tweede leven. Het bedrijf noemde het notitieboekje ‘Moleskine’ naar het koosnaampje dat Chatwin eraan gaf. Modo & Modo, opgericht door een vertaalster en een T-shirtproducent, werd in 2006 overgenomen door de investeringsfondsen Syntegra Capital en Index Ventures. In 2007 veranderde het zijn naam in Moleskine.

Naar de beurs

Sinds dit jaar noteert Moleskine op de beurs van Milaan. Moleskine plaatste de helft van zijn kapitaal op de beurs tegen een koers van 2,30 euro per aandeel. Het aandeel maakte een val van 30 procent, tot 1,63 euro, maar klom begin mei weer traag richting zijn startkoers. Nochtans kan Moleskine knappe cijfers voorleggen: 78 miljoen euro omzet in 2012 (+17 %), een nettowinst van 18,2 procent (+23 %) en een brutomarge van 43 procent. Die marge is beter dan die van andere Italiaanse luxemerken als Prada (27 %) of bagagefabrikant Tumi (20 %). Europa is goed voor ongeveer de helft van de omzet, maar de groei komt vooral uit Amerika en Azië.

Diversifiëring

Om zijn groei te bestendigen, moest Moleskine afstand nemen van enkele van zijn oerkarakteristieken als de zwarte cover. Nu zijn er ook notitieboekjes met een cover in een andere kleur. Het bedrijf breidde zijn aanbod bovendien uit met nieuwe producten als hoesjes voor gsm’s en tablets, balpennen en zelfs rugzakken. Toch blijven de notitieboekjes goed voor 90 procent van de omzet.

Glamour kost geld

Als je een blocnote zoekt om droedels te tekenen terwijl je oude tante Jeannine je in slaap wiegt aan de telefoon, dan kost zo’n notitieboekje wellicht te veel. Ze kosten 10 tot 20 euro. Dat is de prijs van de glamour, zegt de ene. Het is snobisme, beweert de andere. Wat er ook van zij, een product van papier dat het hoofd biedt aan de digitalisering, is een prestatie.

BENOÎT MATHIEU

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content