Vanaf volgend jaar sluipen multi- mediatoepassingen met elke nieuwe pc uw kantoor binnen. "Stomme tekst" zal, naar analogie met de stomme film, binnen de kortste keren verouderd zijn, voorspelt Gartner Group.
...

Vanaf volgend jaar sluipen multi- mediatoepassingen met elke nieuwe pc uw kantoor binnen. "Stomme tekst" zal, naar analogie met de stomme film, binnen de kortste keren verouderd zijn, voorspelt Gartner Group.Over twee-drie jaar is multimedia-technologie heel gewoon. Audio- en videobestanden in teksten, animatie op bedrijfssites, desktop teleconferentie, telefonie over het bedrijfsnetwerk... nog voor de eeuwwisseling zullen ze onze bedrijfsaanpak beïnvloeden. Iets sneller in de VS, iets trager in Europa. Wat meer is, zegt vice-president Al Lill van marktonderzoeker Gartner Group, die deze boodschap in Brussel kwam verkondigen, "u zal geen keuze hebben. That's the whole point." Voor zijn argumenten steunt Al Lill (38j.) zich meer op de evolutie van prijzen en technologie dan op een bestaande vraag vanuit de bedrijven. Multimedia zal ons door de strot worden geramd door Microsoft en Intel. Gewoon omdat de benodigde technologie quasi-gratis met elke pc zal worden meegeleverd. HARDWARE.Hoe zit dat ? Aan de hardwarekant wil Intel elke pc tegen 1998 geschikt maken voor audio-, video- en dataconferenties. Sleutel daarvoor is de MMX-technologie die binnenkort in de Pentium-processors van Intel zal zitten en die onder meer de beeldmanipulatie op pc zal verbeteren. Een tweede element is de vervanging van de seriële pc-poort (waarop de modem wordt aangesloten) door een Universal Serial Bus (USB) die met haar 1,2 miljoen bytes per seconde zowat 40 keer sneller is dan de modernste pc-poorten. Daardoor is het niet langer nodig om een speciale kaart in de pc te stoppen als men aan videoconferentie wil doen. Een laatste verbetering is de inbouw van full-duplex audio, voor simultane overdracht van geluid in de twee richtingen, zoals bij telefoon. "Al deze faciliteiten zijn in 1997 op de markt en worden in 1998 alleen maar verder verbeterd," stelt Al Lill met grote overtuiging. SOFTWARE.Aan softwarekant is de timing iets minder zeker. Microsoft wil multimedia in de volgende release van zijn Windows-besturingssysteem standaard opnemen (en in daarmee gebundelde software, zoals Internet Explorer of BackOffice). Zoveel is zeker. "Microsoft geeft momenteel honderden miljoen dollars uit om streaming audio & video data types te ontwikkelen." Dat moet leiden tot een compleet "conferentie-klare" pc in 1998, zonder dat daarvoor zelfs maar extra software moet worden gekocht. In feite zullen er geen machines meer verkocht worden die geen multimedia aankunnen. Standaard dataconferentie-faciliteiten voor het van op afstand samenwerken aan documenten in real time zullen nog voor het einde van dit jaar door Microsoft beschikbaar worden gesteld. TELECOM.Blijft het probleem van de infrastructuur waarover de multimediatoepassingen zullen lopen. Deregulering en concentratie zijn hier de drijvende factoren, stelt Gartner Group. De deregulering is zoals bekend compleet in Europa vanaf 1 januari 1998. Tegen dan zal de concentratie in de VS, die volop bezig is, leiden tot enorme, wereldwijde netwerken voor intranet-toepassingen, audio en video inbegrepen, die "Amerikaanse" prijzen zullen hanteren ( nvdr d.w.z. 4 tot 10 keer lager dan de huidige Europese). Toch gelooft Gartner Group niet dat de on line-verspreiding van videomateriaal in de eerste vijf jaar courant zal worden. Die rol krijgt de Digital Versatile Disc (DVD), de opvolger van de cd-rom die met zijn 7 gigabytes (of meer) aan capaciteit volledige, met MPEG-2 gecomprimeerde films kan opslaan. De DVD, voorspelt Gartner, wordt een enorm succes. Al Lill : "Tegen Kerstmis 1997 zullen er zeer goedkope DVD-spelers op de markt zijn en massa's software." Hij voorspelt dat de DVD, met zijn zeer bruikbare gegevens-transfersnelheid van 1,1 megabyte per seconde, een groot succes wordt, ook in de markt voor gegevensopslag en -backup. In 1998 zit DVD standaard op elke pc. TOEPASSINGEN.Waar brengt dat de bedrijven ? Gartner Group doet elk jaar een enquête naar welke multimediatoepassingen bedrijven ontwikkelen. De top-drie van deze hitlijst blijft zeer stabiel :Interactieve opleiding, vooral waar regelmatige training wettelijk verplicht is, zoals in de luchtvaart, chemie of raffinaderijen, maar ook in de softwarewereld. "Dergelijke projecten hebben een zeer snelle paybackperiode, bijvoorbeeld 6 maanden."Klantenzelfbediening, zoals in automatische verkooppunten of informatiekiosken. Al Lill : "Tot nog toe werden die vaak aangedreven door breekbare en dure laser discs. Nu worden ze genetwerkt, zodat de inhoud centraal kan worden bijgewerkt en er live gegevens kunnen worden toegevoegd ( nvdr zodat onder meer reclame veel contextgevoeliger kan zijn)." Cd-rom en intranetpublicaties. "Dit wordt heel snel de nummer één," meent Al Lill. Een bedrijf als Microsoft zal op een DVD niet alleen al zijn software kunnen plaatsen, maar ook nog eens audio- en video voor training en hulp. "Hybride oplossingen zullen populair zijn." Verkopers zullen multimediapresentaties op DVD meenemen met hun schootcomputers en inloggen op hun bedrijfsnetwerk om de meest recente gegevens in hun presentaties te integreren.Zoals altijd als een technologie nieuwe mogelijkheden creëert, wordt het uitkijken hoe ze toe te passen. Een voorbeeld. Al Lill : "Wie zeer tijdsgevoelige informatie verspreidt, moet die zo snel mogelijk de deur uitkrijgen. Tijdsverlies door daar multimedia-inhoud aan toe te voegen, vermindert de waarde van het nieuws, in plaats van het te vermeerderen." Maar dezelfde informatie, aldus Lill, kan later misschien herverpakt worden om multimediarijk in jaaroverzichten of referentiewerken te figureren.BNL Gartner Group is bereikbaar op 02/725.59.59.AL LILL (GARTNER GROUP) Bedrijven die niet openstaan voor multimedia gaan eruit.