"Het is een beetje een vervelende situatie," erkent de 30-jarige Antwerpenaar Leo Lucas. "Ik ben in mijn "oude" funktie als marketingverantwoordelijke van Lufthansa Cargo voor de Benelux bezig met het opstellen van het budget '96, terwijl ik volop aan het inpakken ben en met mijn gedachten al bij mijn volgende job zit."
...

"Het is een beetje een vervelende situatie," erkent de 30-jarige Antwerpenaar Leo Lucas. "Ik ben in mijn "oude" funktie als marketingverantwoordelijke van Lufthansa Cargo voor de Benelux bezig met het opstellen van het budget '96, terwijl ik volop aan het inpakken ben en met mijn gedachten al bij mijn volgende job zit." Je zou voor minder dagdromen. Lucas kreeg een promotie van jewelste en zit vanaf 22 januari op de hoofdzetel van Lufthansa Cargo in Frankfurt als global key account manager. "Dit houdt in dat ik de kontakten en verkoopaktiviteiten verzorg met een handvol sleutelklanten die wereldwijd vertegenwoordigd zijn," legt Leo Lucas entoesiast uit. "Die klanten zijn multinationals, zoals Siemens, Hewlett Packard, Volkswagen, met internationale goederenstromen. Zij wensen een globale vrachtkapaciteit en een centrale kontaktpersoon met bevoegdheid over een wereldwijd netwerk, in plaats van een regionale manager met lokale bevoegdheden." Lufthansa Cargo heeft, sinds de filializering van de Duitse luchtvaartmaatschappij in januari '95, een aparte rechtspersoonlijkheid naast bijvoorbeeld Lufthansa Technics en de carrier Lufthansa. "Dit houdt ook in dat de druk om winst te maken groter is dan vroeger. De notering op de beurs als Lufthansa Cargo is een doel op zich," aldus Leo Lucas. Qua omvang situeert Lufthansa Cargo zich in de sektor van internationaal transport als tweede met 5,4 miljard vervoerde tonnenkilometer, na Federal Express en vóór Air France.Leo Lucas studeerde Expeditie en Scheepvaart aan het Hoger Instituut Sint-Lodewijk in Antwerpen. Eens het diploma op zak, in augustus 1987, begint hij onmiddellijk te werken bij Lufthansa in Brussel. Hij kan er aan de slag bij de afdeling vrachtverkoop voor België. In '90 wordt hij aanvaard als eerste in de Benelux voor het zeer begeerde en door de Duitse industrie als zeer goed gekwoteerde in-huis management-trainingsprogramma. Twee jaar lang wordt hij ingeleid in de geheimen van vracht- en passagiersvervoer en opgeleid in managementvaardigheden, met stages in Amsterdam, Berlijn en Frankfurt én een eindeksamen. In september '92 wordt Leo Lucas bevorderd tot marketingverantwoordelijke voor de Benelux voor de cargo-afdeling van Lufthansa. Hij houdt van lezen en gezelschapsspelen. Vroeger was hij een fanatiek zaalvoetballer, maar sinds een rugkwetsuur behoort deze sport niet meer tot zijn hobby's. Leo Lucas is gehuwd en is de trotse vader van de tien maand oude Arthur. LEO LUCAS (LUFTHANSA CARGO) Ook de cargoklanten wensen steeds meer diensten en service.