Voor het tweede semester op rij heeft Resilux, de Oost-Vlaamse producent van petflessen en petpreforms, de verwachtingen niet kunnen inlossen. In de tweede jaarhelft van 2011 was vooral de fletse zomer de schuldige: bijna 70 procent van de petvolumes is bestemd voor water en frisdranken. Dit jaar was er een tegenvallende lente in West-Europa en had Resilux te lijden onder de crisis in Zuid-Europa. Vooral in Spanje is de consumptie afgenomen. Het bedrijfsresultaat (ebit) van Resilux daalde daardoor in de periode januari-juni met 40 procent tot 7,2 miljoen euro. De nettowinst zakte naar 4,1 miljoen euro, een terugval met 45 procent. Per aandeel betekent dat een acht...

Voor het tweede semester op rij heeft Resilux, de Oost-Vlaamse producent van petflessen en petpreforms, de verwachtingen niet kunnen inlossen. In de tweede jaarhelft van 2011 was vooral de fletse zomer de schuldige: bijna 70 procent van de petvolumes is bestemd voor water en frisdranken. Dit jaar was er een tegenvallende lente in West-Europa en had Resilux te lijden onder de crisis in Zuid-Europa. Vooral in Spanje is de consumptie afgenomen. Het bedrijfsresultaat (ebit) van Resilux daalde daardoor in de periode januari-juni met 40 procent tot 7,2 miljoen euro. De nettowinst zakte naar 4,1 miljoen euro, een terugval met 45 procent. Per aandeel betekent dat een achteruitgang van 3,82 naar 2,11 euro. Resilux maakte een diepe crisis door in de eerste helft van de jaren 2000. Het wilde te snel groeien om een Europese speler te worden en bouwde daardoor een hoge schuldenberg op. Die is al enkele jaren onder controle, zodat het bedrijf weer volop aan het investeren is geslagen. De voorbije jaren heeft het extra personeel aangeworven en fors ingezet op onderzoek en ontwikkeling. De recente winstdaling heeft het management er niet toe aangezet om die investeringen terug te schroeven. Resilux is dan ook ambitieus, onder meer met de joint venture AirOLux, een samenwerking met de Zwitsers-Nederlandse groep IPS voor de ontwikkeling van AirOPack. Dat is een nieuwe techniek om vloeistoffen, poeders, gassen en producten met een gemiddelde tot hoge viscositeit - zoals crèmes, schuim en gels - af te vullen in pet. Daarmee gaat Resilux niet alleen de concurrentie aan met glas- en tetrapak- maar ook met aluminiumverpakkingen. AirOLux heeft al een eerste grote klant binnengehaald met Supermax, de op één na grootste producent van scheerproducten ter wereld. Vanaf 2013 wil de joint venture AirOPack produceren op industriële schaal. Tegen 2015 mikt ze op een omzet van 125 miljoen euro. AirOLux leed in 2011 nog een verlies van 1,1 miljoen euro. Dit jaar zal dat nog hoger oplopen, maar vanaf volgend jaar moet er minstens break-even worden gedraaid. AirOLux wil met AirOPack de aerosolmarkt inpikken, maar de langetermijnambities van de joint venture reiken verder, zelfs voorbij pet. IPS, de partner van Resilux, heeft een beursnotering in Zürich. De vennootschap heeft een beurskapitalisatie van ongeveer 90 miljoen Zwitserse frank (75 miljoen euro). De joint venture dekt dus het grootste deel van de beurskapitalisatie van het Oost-Vlaamse bedrijf. Resilux mag er natuurlijk geen gewoonte van maken om met teleurstellende resultaten voor de dag te komen, maar gezien de macro-economische context hadden we 2012 en 2013 hoe dan ook als overgangsjaren beschouwd. Een winst van gemiddeld 5 euro per aandeel voor beide jaren rechtvaardigt al de huidige koers. De mogelijk succesvolle ontwikkeling van AirOPack, dat Resilux een nieuwe groei-impuls kan geven, zit niet in de waardering verrekend. De perspectieven op lange termijn ogen dus gunstig. Daarom geven we, ondanks de tegenvallende halfjaarcijfers, het advies 'koopwaardig'. Buy Resilux Koers: 49,80 euro ISIN-code: BE0003707214 Beurs: NYSE Euronext Brussel Ticker: RES BB Beurskapitalisatie: 98 miljoen euro Verwachte k/w '12: 11 Verwachte k/w '13: 10 Koersverschil 12 md: -1 % Koersverschil jaarbegin: -3 % Dividendrendement: 3,3 % IN SAMENWERKING MET kanaalZ EN Inside BELEGGEN Danny Reweghs