Zelfs in Vlaanderen en zelfs in het schrijversvak zijn nog sprookjes mogelijk. Vraag het maar aan Pierre Aspeslag (1953). In 1995 debuteerde de toenmalige conciërge van de Heilige Bloedkapel in Brugge onder het pseudoniem Pieter Aspe met de thriller Het vierkant van de wraak. Nu ligt Ontmaskerd (Manteau, 292 blz., 18,95 euro) op de Boekenbeurs, zijn zeventiende thriller met de Brugse speurder Van In. Ondertussen is het miljoenste Aspe-boek de deur uit. Terwijl van een boek in de Lage Landen...

Zelfs in Vlaanderen en zelfs in het schrijversvak zijn nog sprookjes mogelijk. Vraag het maar aan Pierre Aspeslag (1953). In 1995 debuteerde de toenmalige conciërge van de Heilige Bloedkapel in Brugge onder het pseudoniem Pieter Aspe met de thriller Het vierkant van de wraak. Nu ligt Ontmaskerd (Manteau, 292 blz., 18,95 euro) op de Boekenbeurs, zijn zeventiende thriller met de Brugse speurder Van In. Ondertussen is het miljoenste Aspe-boek de deur uit. Terwijl van een boek in de Lage Landen gemiddeld nauwelijks duizend exemplaren verkocht worden. Nochtans lijdt Aspe aan de meeste euvels die de meeste Vlaamse misdaadboeken teisteren: een ongeloofwaardig verhaal, het zich vermeien maar ook zich verliezen in complotten, een schrale stijl en personages geschraagd door clichés. Die kritiek geldt ook voor dé ongenaakbare bestseller: van de Nederlandse vertaling van De Da Vinci-code van de Amerikaan Dan Brown gingen al meer dan een miljoen exemplaren over de toonbank (wereldwijd 40 miljoen). Staan ook op het podium in Nederland en Vlaanderen samen: Wilde Zwanen (Jung Chang, 800.000), In de ban van de ring (Tolkien, 600.000) en De verborgen geschiedenis (Donna Tartt, 600.000). Let op blijver Tolkien, van wiens driedelige Ring zopas een nieuwe druk in pocket (Zwarte Beertjes) verscheen. Ook van Browns Het Bernini-mysterie staat de teller al op ruim 500.000. Een luxe-editie ligt ook al klaar. In het kielzog van De Da Vinci-code profiteren een rist thrillers met historische, religieuze, occulte en kunstzinnige thema's. Zoals Het Messias-mysterie van Andreas Eschbach: al 40.000 exemplaren. Prompt werd ook De erfenis van Fontanelli (Karakter, 551 blz., 19,95 euro) uit het Duits vertaald. Een berooide pizzakoerier in New York erft een biljoen dollar. Computerprogrammeur Eschbach geeft even de indruk een mooie mix te maken van een Amerikaanse Droom-verhaal, economie en cultuurgeschiedenis, maar grijpt finaal naar te veel abracadabra, bordkartonnen personages en een wankele structuur. Van Het Sixtijnse geheim van Philipp Vandenberg, ook een Duitser, werden al 100.000 exemplaren verkocht. Van hem is er nu Het geheim van de Madonna (Karakter, 325 blz., 9,95 euro). Met zowaar een schilderij van da Vinci als sleutel. Leentjebuur? Neen, zijn boek dateert al uit 1993. Het steekt ook boven een onmiskenbare volger als Neil Olsons Het laatste sacrament (Bruna, 375 blz., 19,95 euro) uit. Bij Olson is het Da Vinci-code-gehalte (zeer) hoog: Kerk, kunst en cliffhangers. Voor een vermoeiende vliegtuigreis is zo'n boek beslist geschikt. Dat mogen we ook van de nieuwe Aspe zeggen, al moet de reis dan wel erg vermoeiend zijn. Luc De Decker