IN BEELD

Gezelligheid

Op maandag 3 februari is de Vlaamse Televisiemaatschappij gestart met “In Beeld” op VTM en Kanaal 2. Het gaat om een programma met tekst en statisch beeld, dat in een zogenaamde loop van 20 minuten voortdurend uitgezonden wordt op de momenten dat VTM en Kanaal 2 niet met programma’s in de lucht zijn. Het programma wordt gemaakt door dezelfde ploeg die VTM-Text verzorgt.

Projectleider Dirk Milbou : “Door de beelden heeft ‘In Beeld’ een toegevoegde waarde ten opzichte van VTM-Text, maar beide producten zijn complementair. ‘In Beeld’ heeft een plaatje bij de tekst en wordt in dezelfde volgorde herhaald ; bij VTM-Text kan de kijker zelf gaan zoeken naar de informatie die hij op dat moment wil.”

De inhoud van “In Beeld” bestaat uit nieuws- en weerberichten en wetenswaardigheden over film, televisie, evenementen en koningshuizen. De informatie wordt dagelijks vernieuwd ; nieuws- en weerberichten worden frequenter aangepast. Verder is er elke dag een special.

“We hadden een verlengstuk nodig van VTM-Text,” zegt Milbou. “In Nederland zagen we de lokale kabelkranten ; dat concept hebben we aangepast. Die kabelkranten zitten op een signaal van de kabelmaatschappij en kunnen alleen regionaal werken. Wij hebben een voorkeurkanaal en gaan dan ook nationaal. Wij zijn niet gefocust op lokaal nieuws ; het gaat erom overdag gezelligheid te bieden. De kijkers gaan er niet echt voor zitten, maar zetten de televisie op VTM wegens de non-stop muziek en kunnen ook inhoudelijk iets meepikken.”

Voor de adverteerders betekent het wel dat het bereik op een andere manier gemeten wordt. Een gewone tv-spot trekt in één keer een massa kijkers. Bij “In Beeld” moeten de adverteerders het hebben van een cumulatief bereik, vergelijkbaar met dat van de regionale zenders in Vlaanderen.

Met het nieuwe product wil VTM ook nieuwe adverteerders aantrekken, voor wie een gewone spot te duur is. De productiekosten voor een inlassing in “In Beeld” zijn laag. Alles wordt gedigitaliseerd. Een bedrijf hoeft in principe alleen een dia of een folder aan te leveren als basismateriaal. Eventueel kan daar eigen geluid bijkomen. Bewegende beelden kunnen (nog) niet.

“In Beeld” wordt inmiddels ook gebruikt door uitgevers van televisie- en gezinsbladen. Zij bezorgen een exemplaar en de VTM-ploeg neemt de cover en enkele pagina’s over. Men richt zich verder ook naar adverteerders die reclame maken op de regionale televisie of in huis-aan-huisbladen.

IN BEELD Het nieuwe reclamemedium van de Vlaamse Televisiemaatschappij : tekst met een plaatje erbij.

IN HET NIEUW De campagne van Mercator & Noordstar wil laten zien dat de maatschappij dicht bij de klanten staat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content