Buitenlandse spelers zoals Bol.com of Zalando lijken onlineretail volledig te domineren. Een van de zeldzame Belgische succesverhalen is Vente-Exclusive.com. Het bedrijf is actief in de niche van online flash sales, een steeds wisselend aanbod van scherpe promoties. Retailveteraan Léon Seynave (onder meer bekend van Carpetland en Mitiska) en IT-ondernemer Stefan Tournoy hebben de website in 2007 opgestart. Vente-Exclusive werd snel autoritair marktleider in België en Luxemburg en ook dominant in Nederland.
...

Buitenlandse spelers zoals Bol.com of Zalando lijken onlineretail volledig te domineren. Een van de zeldzame Belgische succesverhalen is Vente-Exclusive.com. Het bedrijf is actief in de niche van online flash sales, een steeds wisselend aanbod van scherpe promoties. Retailveteraan Léon Seynave (onder meer bekend van Carpetland en Mitiska) en IT-ondernemer Stefan Tournoy hebben de website in 2007 opgestart. Vente-Exclusive werd snel autoritair marktleider in België en Luxemburg en ook dominant in Nederland. In het najaar van 2015 nam de Franse sectorgenoot vente privee een belang van 50,1 procent in het bedrijf voor een niet-bekendgemaakt bedrag. Ondertussen is het duidelijk dat Vente-Exclusive ook van zijn nieuwe eigenaar vol gas mag geven. "Ik heb als CEO niets anders geweten dan dat het bedrijf jaarlijks met ongeveer 30 procent groeit. In 2015 was dat zelfs meer dan 40 procent, onder andere door de overname van sectorgenoot Snapstore. Vorig jaar bedroeg de netto-omzet 85 miljoen euro en dit jaar moeten we aan de 130 miljoen raken", zegt Peter Grypdonck, die Vente-Exclusive sinds april 2011 leidt. "We investeren volop, er moeten dit jaar tachtig nieuwe functies bijkomen, boven op de bestaande 200. We nemen ook een nieuw logistiek depot in gebruik, dicht bij onze hoofdzetel in Ruisbroek." "Sinds de instap van vente privee worden we in België soms aangezien als een buitenlandse speler. Dat vind ik jammer", zegt Grypdonck. "Onze activiteiten blijven verankerd in België en we kunnen in alle vrijheid opereren. Vente privee heeft inderdaad de meerderheid, maar we behouden volledige autonomie. Het is een echt partnership dat ons in staat stelt nog sneller te groeien." GRYPDONCK. "Vente-Exclusive kon op eigen kracht blijven investeren. Tot enkele jaren geleden waren we niet altijd winstgevend, maar we zijn jaar op jaar sterk blijven groeien omdat we alles terug in de groei van het bedrijf stopten. Maar we willen nog sneller gaan. Als kleinere Europese speler is het vaak moeilijk bij alle merken binnen te raken. Veel leveranciers werken liever met slechts één of twee partijen in Europa. Wij hebben het meerderheidsbelang afgestaan zodat we in ruil extra merken konden aanbieden die vente privee als grotere speler wel in zijn portefeuille had. We hebben ook de Benelux-klanten van vente privee gekregen. Het is dus een alliantie om Vente-Exclusive nog sneller te doen groeien." GRYPDONCK. "Liever de helft van een groter bedrijf dat snel groeit, dan de volledige eigenaar blijven van een bedrijf dat trager groeit. Dat is altijd de motivatie geweest. Bovendien zagen we ook een consolidatiegolf opkomen. Door deze transactie hebben we zelf onze richting kunnen kiezen. Net iets minder dan de helft is in handen van aandeelhouders die eerder zijn ingestapt en nog altijd betrokken zijn bij het bedrijf: Léon, Stefan, ikzelf en andere leden van het managementteam. Onderling zijn de verhoudingen zo goed als onveranderd gebleven. Ook onze strategie is dezelfde gebleven." GRYPDONCK. "Vente-Exclusive heeft nu bijvoorbeeld rond de acht aanbiedingen per dag, vorig jaar slechts vier. Vooral omdat vente privee veel meer modemerken in de portefeuille heeft. Er zijn ook nieuwe categorieën. Met de verkoop van meubelen hebben zij bijvoorbeeld meer ervaring. Daar profiteren wij van. "Er is ook afgesproken dat Vente-Exclusive ook buiten de Benelux zal uitbreiden. vente privee is in Duitsland al actief. We kijken hoe onze expertise hen daar kan helpen. Zelf richten we ons op Scandinavië, de Baltische staten en Oost-Europa. Binnen een jaar moeten de eerste orders naar een van die regio's vertrekken. Het is onze doelstelling zeker in 2017 een nieuwe snelgroeiende markt buiten de Benelux te hebben." GRYPDONCK. "De groei in de Benelux zal wellicht vertragen, maar er is ook hier nog veel potentieel. Door het opdrijven van het aantal aanbiedingen per dag en de uitgebreide merkenportefeuille worden we nog relevanter voor klanten. Met al vijf miljoen leden in de Benelux wordt het wat moeilijker om nieuwe klanten te winnen, maar het plafond is nog niet in zicht. De helft van onze leden zit bijvoorbeeld in Nederland, en dat land is nu nog maar goed voor een derde van de verzendingen. Dat kan nog fors omhoog." GRYPDONCK. "Vente-Exclusive is opgericht om de overstock van merken op een efficiëntere manier aan de man te brengen. Dat is nog altijd de hoofdbrok van onze business. Oorspronkelijk richtten wij ons op mode in de ruime zin van het woord: kledij, schoenen, lingerie, accessoires enzovoort. Voor de leverancier heeft ons model het voordeel dat de producten op een transparantere manier en vaak tegen betere prijzen worden verkocht. En de consument kan rekenen op grote kortingen. We werken via 'consignatie', we bestellen pas iets bij een leverancier wanneer een artikel is verkocht. Vente-Exclusive is meer een handelsplaats dan een traditionele webshop. "Merken zagen zelf in dat Vente-Exclusive een goede partner is. Dat uit zich bijvoorbeeld in de contactpersonen. In het begin onderhandelden wij vooral met de logistieke manager die in de eerste plaats van overtollige stukken af wou. Nu praten we meestal met de sales- en marketingafdelingen. Ze zien de meerwaarde van flash sales in om klanten te winnen en aan zich te binden. Het onderzoeksbureau TNS/Sofres heeft onlangs een studie uitgevoerd bij onze leden. Daaruit bleek dat de naamsbekendheid van de merken bij onze leden duidelijk hoger is dan bij de gemiddelde consument. Daarbovenop blijkt dat we ook de perceptie van een merk versterken." GRYPDONCK. "Wellicht zal een beperkt deel van de nieuwe categorieën vanuit de logistieke afdeling van vente privee of vanuit ons eigen depot worden verstuurd. Maar de hoofdmoot blijft via Katoen Natie passeren. Zij leveren een goede service en ook voldoende flexibiliteit. Er zijn dagen dat wij 7000 pakjes versturen, maar ook soms 20.000. " GRYPDONCK. "De retourafhandeling heeft een zeer grote impact op de klantentevredenheid. Van in het begin wilden we dat zelf doen. Iedereen die bij ons start, moet ook verplicht een week meedraaien op de klantendienst en op de afdeling die de retours aanneemt en verwerkt. De retours vertellen wat onze klanten anders of beter willen. Iemand stuurt bijvoorbeeld een handtas terug omdat de schouderriem te kort is, terwijl die op de foto op de website langer leek. We hebben tien fotografen in dienst die daar in het vervolg rekening mee moeten houden. "Retours zijn altijd een gemiste kans. De ene klant is niet tevreden en een andere klant heeft het niet kunnen kopen. Die kosten zijn niet altijd gemakkelijk te recupereren. Soms kunnen wij met een retour een klant helpen die bijvoorbeeld niet meer de juiste maat kon kopen, maar dat is niet altijd gemakkelijk. Het percentage retours zit rond de 20 procent, lager dan bij Zalando. Maar die klassieke webshop kan een retour de volgende dag wel weer verkopen. Zalando promoot het eigen huis als paskamer volop." GRYPDONCK. "Onze directe concurrent is Showroom Privée, een Franse speler. Er is ook nog Outspot, dat focust op diensten zoals aanbiedingen van restaurants. Maar Vente-Exclusive is veruit de marktleider en veelvouden groter in de Benelux. Zalando is een speciaal geval. Als wij adidas verkopen en Zalando ook, dan lijken wij voor klanten vaak een gelijkaardige speler. Maar Vente-Exclusive zit eigenlijk in een compleet andere niche." GRYPDONCK. "Onze levertermijnen zijn inderdaad relatief lang, het duurt meestal één tot twee weken. Dat is al fors verbeterd. De voorbije jaren hebben we er gemiddeld één dag per jaar afgekregen. Er is natuurlijk wel een grens. We houden geen stock aan en moeten het eerst bestellen. Die handicap is niet onoverkomelijk, zelfs niet in tijden waarin klanten het gewend zijn onlinebestellingen de dag erna in huis te hebben. Het komt erop aan volledig transparant te zijn en de beloofde leveringsdatum te realiseren. Wij kunnen niet even snel leveren als traditionele webshops, die het stockrisico kunnen doorrekenen in de prijs. Maar bij ons zouden er dan geen grote kortingen meer mogelijk zijn." GRYPDONCK. "Ons succes ligt soms moeilijk. Ik kan dat begrijpen. Maar Vente-Exclusive is niet de reden waarom fysieke winkels het moeilijk hebben. De consument beslist. Als wij het niet doen, dan doet iemand anders het. Ik ben niet tegen fysieke winkels. Er zullen nog genoeg redenen overblijven waarom mensen een winkel binnenstappen. "In 2008 was ik als manager van eBay België op een vergadering van de handelsfederatie Comeos, toen nog Fedis. Vooraf stond ik te babbelen met twee directeurs, elk van een traditionele winkelketen en elk bevoegd voor wat bij hen voor e-commerce moest doorgaan. Een van hen vroeg mij op de man af wat ik doe om e-commerce buiten te houden. Hij schrok natuurlijk toen ik mij voorstelde als hoofd van eBay België (glimlacht). "Zelfs in 2008 was e-commerce nog vloeken in de kerk. De Belgische retail had het veel eerder als een opportuniteit moeten zien. Consumenten zijn een massa die men niet kan sturen. Men kan ze onmogelijk in een richting laten lopen die ze niet willen." Stijn Fockedey, fotografie Kris Van Exel"Sinds de instap van vente privee worden we in België aangezien als een buitenlandse speler. Dat vind ik jammer. Onze activiteiten blijven verankerd in België en we kunnen in alle vrijheid opereren" "Met al vijf miljoen leden in de Benelux wordt het moeilijker om nieuwe klanten te winnen, maar het plafond is nog niet in zicht"