Ik zoek een kantoor, met personeel!

De opmars van zakencentra is niet meer te stuiten. Regus verovert de (Belgische) markt.

De technologische revolutie verandert het landschap van de kantoormarkt ingrijpend. De rol van business centers of zakencentra die state of the art-kantoorruimte aanbieden (inclusief de meest denkbare kantoordiensten zoals telefoonbeantwoording, boekhoud- en vertaaldiensten, mailing- en telecommunicatiefaciliteiten) wordt almaar belangrijker.

Groei

Eén van de marktleiders in de markt van business centers is Regus. De resultaten die dit bedrijf neerzet en de snelheid waarmee de onderneming groeit, zijn zonder meer spectaculair. Sinds de start in 1989 (zie grafiek en kader: The Master of the Game) ging het crescendo. Momenteel runt Regus meer dan 160 centra in 34 landen over de hele wereld. Alleen al in 1997 werden vijftig nieuwe business centers in gebruik genomen. Dit jaar wil het bedrijf er nog eens honderd openen (veertig contracten werden al getekend). Tegen het jaar 2000 moet een netwerk van 500 centra operationeel zijn.

Maar de groei van Regus zit niet alleen in het aantal vierkante meter aangeboden kantoorruimte. Ook het productengamma groeit mooi parallel met de vraag vanuit het bedrijfsleven. Property director Tom Fillet wijst op de nieuwe tendens van op-maat-gemaakte business centers. “Het outsourcen – uitbesteden, zeg maar – van nevenactiviteiten is voor veel bedrijven momenteel hoofdzorg nummer één. Ondernemingen willen zich vooral concentreren op hun kernactiviteiten. Alles wat niet tot die kernactiviteiten behoort, laten ze over aan specialisten. Denk maar aan de computerondersteuning, het beheer van het wagenpark, maar ook aan het management van gebouwen, diensten en personeel. Regus krijgt steeds meer de vraag van bedrijven om logistieke ondersteuning. Het zoekt voor die ondernemingen een geschikte ruimte – buiten de bestaande zakencentra – en runt het kantoor dan volledig (diensten, inrichting, personeel, onderhoud) in ruil voor een bepaalde som per persoon of werkstation. Daarom kreeg dit product de naam PPW (price per workstation) mee.”

Ook op het vlak van communicatie wil Regus een voorloper zijn. Niet alleen zijn alle vestigingen onderling verbonden via een intranet, klanten kunnen desgewenst hun eigen intranet krijgen dat alle gewenste Regus-vestigingen met de hoofdzetel van de onderneming verbindt.

Thuisverzorging

Maar daar houdt het dienstenpakket van Regus niet op. In Nederland kreeg de groep van Andersen Consulting de vraag de bestaande Andersen-kantoren in Amsterdam te komen managen. Van vastgoed-, over informatica- en personeels- tot telecombeheer: Andersen wil er van af, Regus is erin gespecialiseerd. Andere vestigingen van Andersen (en ongetwijfeld van andere ondernemingen) zullen volgen.

“Regus evolueert mee met de nieuwe trends in het bedrijfsleven,” vult Fillet aan. “Tien jaar geleden volstond het een gemeubileerd kantoor ter beschikking te stellen, voorzien van een gelimiteerd aantal diensten. Nu vraagt de klant veel meer. En is het aan ons om flexibel in te spelen op de vragen uit de markt. Dat is de enige manier om de concurrentie een stap voor te blijven. De snelle groei van Regus is mooi, maar tegelijk noodzakelijk. We moeten een zo mondiaal mogelijk netwerk van zakencentra uitbouwen om de klant een zo volledig mogelijk pakket aan te bieden. Steeds meer bedrijven vragen kantooroppervlakte in bijvoorbeeld Brussel, maar tegelijk ook in Antwerpen, Dubai, Milaan en Londen. Via het domiciliëringsprogramma kan een bedrijf een virtueel kantoor huren in een bepaalde stad. Het bedrijf heeft er dan een adres en telefoonnummer, waar Regus de permanentie verzorgt. Voor 8000 frank kan iemand lid worden van ons Touchdown-programma. Hij kan dan in al onze centra over de hele wereld terecht indien hij voor een halve of een hele dag een kantoor nodig heeft. Dit kantoor kan vooraf worden gereserveerd, maar de klant kan ook onaangekondigd een Regus business center binnenstappen.”

Fillet beklemtoont dat Regus creatief op elke vraag naar kantoorondersteuning een antwoord wil bedenken. En creativiteit zal volgens Fillet in de toekomst hoe langer hoe meer noodzakelijk worden. “Ons aanbod gaat van het ter beschikking stellen van kantoorruimte over een volledig dienstenpakket tot het hierboven beschreven management van kantoren op verplaatsing en het logistiek ondersteunen van thuiswerk tot het opstarten van business centers op vraag. Een onderneming vraagt ons kantoorruimte te vinden in stad X waar we nog niet over een center beschikken? Dan bekijken we of we op basis van de interesse van X er geen center kunnen openen om zo ons netwerk verder uit te bouwen.”

Ons land speelt

binnen de Regus-groep een belangrijke rol. Via Brussel werd namelijk in 1989 de stap naar Europa gezet. En Regus is op onze toch niet al te uitgebreide kantoormarkt al actief met verschillende centra: in Brussel in de Trierstraat, op het Stefanieplein (in de Louizawijk – de besprekingen voor een uitbreiding van dit center met een vierde etage worden weldra afgerond), in Waterloo en in Diegem. Deze centra zitten – op Waterloo na – allemaal eivol. Nieuwe centra (aan Schuman huurt Regus 2200 m² – opening voorzien op 1 september – en de groep zoekt momenteel een onderkomen in de Jacqmainlaan) openen weldra in onze hoofdstad de deuren.

Keukens Rubbens

Het eerste Antwerpse Regus-center ging van start in het najaar van 1997. Het werd een moeilijke bevalling. Regus nam 2400 m² kantooroppervlakte in gebruik in het Astrid Park Plaza-hotel aan het Antwerpse Centraal Station. Maar tussen het tekenen van het contract en de opening van het business center verliepen niet de gebruikelijke drie maanden, maar anderhalf jaar. Problemen met de bouw en de afwerking dwongen Regus tot driemaal toe de opening uit te stellen, hetgeen uiteraard het verlies van enkele klanten betekende. Intussen begint het center stilaan op volle toeren te draaien. De komst van de HST-terminal moet deze vestiging extra aantrekkelijk maken.

Regus wacht echter niet op een overbezetting van de Astrid-vestiging voor aan uitbreiding wordt gedacht. De groep huurde via bemiddeling van Jones Lang Wootton intussen 2300 m² en 75 parkeerplaatsen in het nog te bouwen kantoorcomplex van Kairos op de site van de vroegere Keukens Rubbens langs de Antwerpse Singel.

Dat de snelle ontwikkeling ook groeipijnen veroorzaakt, ontkent Tom Fillet niet. “Maar dan alleen op personeelsvlak. Het blijft inderdaad moeilijk om zo snel zoveel geschikte mensen te vinden. We bieden immers niet alleen kantoorruimte aan, ook allerlei diensten. De nieuwe personeelsleden opleiden en doordringen van de filosofie en aanpak van Regus vraagt tijd. Maar ook dat probleem lossen we flexibel en creatief op.”

Internet: www.regus.com.

Geert Wellens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content