Kunst- en antiekverzamelaars tekenen deze week weer massaal present op Brafa. De Brusselse beurs toont een uitgelezen selectie antiek, schilderkunst, archeologische objecten, zilver, moderne en hedendaagse kunst. "Verzamelen is kinderspel", zegt Pieter Dreesmann. "Iedereen met een beetje budget kan een collectie bij elkaar kopen. Het probleem begint bij het beheer. Veel verzamelaars kopen interessante stukken, maar zijn vaak zeer slordig."
...

Kunst- en antiekverzamelaars tekenen deze week weer massaal present op Brafa. De Brusselse beurs toont een uitgelezen selectie antiek, schilderkunst, archeologische objecten, zilver, moderne en hedendaagse kunst. "Verzamelen is kinderspel", zegt Pieter Dreesmann. "Iedereen met een beetje budget kan een collectie bij elkaar kopen. Het probleem begint bij het beheer. Veel verzamelaars kopen interessante stukken, maar zijn vaak zeer slordig." Daarom maakt Dreesmanns bedrijf The Art Document Company professionele catalogi, zowel op papier als online. "Verzamelaars kopen op veilingen, bij handelaars, antiquairs of op beurzen. Ze zijn gek op kunst, maar organiseren niet graag. De werken worden wel netjes thuis uitgestald, maar de bijhorende documenten belanden in een schoendoos. Of in een ringmap, in het beste geval." "Gevolg: de verzamelaar weet niet hoe accuraat of volledig de informatie over zijn kunstobjecten is. Bij veilinghuizen sluipen bijvoorbeeld gemakkelijk slordigheden in de teksten en fact sheets. Snel een catalogus maken en kunstwerken verkopen is hun credo, niet foutloos werken. The Art Document Company (TADC) schept orde in die chaos." "Van elk kunstwerk is het interessant te weten waar het gemaakt is, wanneer het verkocht is, in welke collecties het al zat, in welke catalogi het al werd gepubliceerd en wat de historische achtergrond is. Wij zoeken dat allemaal uit. Mijn researchers checken bronnen en winnen informatie in over de kunstobjecten van een verzameling. Zodra de info volledig is, worden de gegevens in onze databank ingegeven. Ik heb drie mensen in dienst die de collecties inventariseren en catalogeren. Een team van freelancefotografen zet ik in om de kunstwerken te fotograferen." Een verzamelaar die met The Art Document Company wil samenwerken, krijgt eerst een bezoek van Dreesmann en zijn team. Zij nemen de schoendozen en ringmappen met papieren mee naar Den Haag, waar het hoofdkantoor van TADC zit. Daar sorteert het team de collectie in logische categorieën. Bijvoorbeeld schilderkunst, glaswerk, zilverwerk en meubilair. Een schilderijencollectie wordt bijvoorbeeld opgedeeld in oude meesters, renaissanceschilderijen, romantische doeken en hedendaags werk. "Als de klant daarmee instemt, beginnen we de bestaande informatie in ons datasysteem in te voeren en de ontbrekende info op te zoeken. Dankzij onze ordening hebben we een perfect zicht op welke informatie nog ontbreekt per kunstwerk in onze database." Dreesmann ontwikkelde vanaf 1996 een softwarepakket waarmee intussen zowat elke collectie geïnventariseerd kan worden. Als verzamelaar het pakket kopen en zelf de gegevens invoeren kan niet: TADC doet al het beheer zelf. "Zo sluipen er geen fouten en hiaten in. Wie werkt met TADC, betaalt voor onze service, niet voor ons pakket. Wij rekenen in uurtarieven." TADC werkt op lange termijn met verzamelaars, want een collectie blijft meestal groeien. "Een klant was al zodanig gestructureerd dat we de cataloog in vijf weken klaar hadden. Bij een andere klant zijn we al vier jaar bezig. Elke verzamelaar en verzameling is anders." Het bedrijf heeft 80 klanten wereldwijd. Vooral privéverzamelaars, maar ook twee kleinere musea. "Ik richt me op kunstliefhebbers die actief kunst kopen. En ze moeten natuurlijk een budget hebben om aan collectiebeheer te doen. Wereldwijd zijn dat dik 10.000 mensen, schat ik. Ik bereik ze via mond-tot-mondreclame. Maar vooral via mijn stands op de kunstbeurs Tefaf Maastricht en op Frieze Masters Londen. Niemand komt naar mijn stand en zegt: 'meneer Dreesmann, kan u morgen mijn collectie beginnen te inventariseren?'" Dreesmann is zelf modelklant van zijn bedrijf. Bij de Nederlandse econoom uit Ukkel zit verzamelen in het bloed. Sinds 1995 bouwt hij aan een beroemde kunstcollectie met onder meer werken op papier van Picasso. Maar evengoed hedendaagse kunst en objets de curiosités. Zijn verzameling zeventiende-eeuwse oude meesters -- waaronder werk van Rembrandt, Coorte, Van Avercamp en Van Ruysdael -- deed hij vorig jaar van de hand bij Christie's. "Ook mijn vader was een grote verzamelaar met een zeer brede collectie. Hij had munten, maar evengoed impressionistische tekeningen en gouden snuifdozen. Hij stierf in 2000, maar ik was al sinds 1996 via TADC bezig met de inventaris van zijn collectie. Toen die klaar was, is de verzameling in 2002 verkocht." Dreesmanns grootvader had een beroemde collectie objecten en documenten over Amsterdam. Zijn overgrootvader Anton was de medeoprichter van de Nederlandse supermarktketen Vroom & Dreesmann. "Mijn vader was de eerste klant van TADC, ikzelf de tweede", lacht Dreesmann. "Heel mijn verzameling is volledig geïnventariseerd in boekvorm en op iPad." Valt er ook iets te verdienen aan het catalogusbedrijf? "Voor het geld doe ik deze job niet. Ik word hier niet rijk van. Ik doe dit omdat ik graag orde schep. En omdat ik prachtige collecties kan bezoeken, die niemand anders te zien krijgt." THIJS DEMEULEMEESTER