Design is jarenlang stiefmoederlijk behandeld op Tefaf", steekt Philippe Denys meteen van wal. "Klanten kwamen op mijn stand klagen dat alleen bij mij vintage meubilair te vinden was. Ze vroegen me zelfs of ik de markt moedwillig blokkeerde. Tefaf noemt zichzelf graag de beste beurs ter wereld, maar aan de enorme vraag naar vintage design wilden ze jarenlang niet tegemoetkomen. Sla gelijk welk kunstblad open, en je vindt artikels over de designmarkt. Dat kon zo niet langer. Ik smeekte om degelijke concurrenten in Maastricht."
...

Design is jarenlang stiefmoederlijk behandeld op Tefaf", steekt Philippe Denys meteen van wal. "Klanten kwamen op mijn stand klagen dat alleen bij mij vintage meubilair te vinden was. Ze vroegen me zelfs of ik de markt moedwillig blokkeerde. Tefaf noemt zichzelf graag de beste beurs ter wereld, maar aan de enorme vraag naar vintage design wilden ze jarenlang niet tegemoetkomen. Sla gelijk welk kunstblad open, en je vindt artikels over de designmarkt. Dat kon zo niet langer. Ik smeekte om degelijke concurrenten in Maastricht." PHILIPPE DENYS. "Ben Janssens, de nieuwe Tefaf-voorzitter, heeft me inderdaad gevraagd om een designsectie samen te stellen met de beste handelaars in vintage meubilair. We kozen uitsluitend dealers die als een antiquair met design omgaan: ze hebben oog voor herkomst, socioculturele context, zeldzaamheid, staat van bewaring en historische innovatie. Handelaars in hedendaags design zal je op Tefaf dus niet zien. Ik ben zeker dat de designsectie een groot succes zal worden. Normaal heb ik mijn vaste stek beneden op het 'parterre' van Tefaf. Nu verhuis ik mee met de collega's naar boven. Erg is dat niet. Als enige beneden blijven met mijn stand, dat zou pas blasé zijn." DENYS. "Geloof me: het wordt een goede beurs. Niet met de nodige records zoals de vorige jaren, maar de resultaten zullen nog altijd uitstekend zijn. Rijke collectioneurs blijven komen en kopen. En ook voor de handelaars is de beurs van levensbelang. Vele exposanten draaien de helft van hun jaaromzet in Maastricht. Niemand wil afhaken. Dit jaar is er welgeteld één plaatsje vrijgekomen omdat een galeriehouder overleden is. Dat zegt genoeg." DENYS. "Zonder overdrijven denk ik dat ik mijn beste stand sinds jaren heb kunnen samenstellen. Ik heb een lamp van Aalto, een vaas van Branzi, nooit eerder getoond werk van Hoffmann, stukken van Montalcini, Baldessari, Mathsson, Henningsen, Ponti en Wirkkala. Een eclectische mix van Italiaans, Oostenrijks en Scandinavisch design, allemaal uit de twintigste eeuw." DENYS. "Dat is complete waanzin. Ten eerste is de kwaliteit ondermaats. Eileen Gray was een revolutionaire Franse ontwerpster, maar dit is een ouderwetse stoel uit haar decoratieve art-nouveauperiode. En ten tweede is het meubel ook helemaal niet zo praktisch. Heb je al eens gezien in welke poses Yves Saint Laurent daarin zat? Comfortabel zou ik dat niet durven te noemen." DENYS. "Mijn galerie aan de Zavel was zeer succesvol. Maar het stoorde mij meer en meer dat gelijk wie daar kon binnenstappen om me advies te vragen over rommel die ze op zolder gevonden hadden en waarvan ze dachten dat het waardevol was. Nu ik uitsluitend na afspraak werk, kan ik me weer concentreren op mijn goede klanten en op mijn echt metier: zeldzame topstukken opsporen." DENYS. "Tien jaar geleden stond ik op Tefaf met een rudimentaire houten bank van George Nakashima. Een Rus kwam me in slecht Engels naar de prijs vragen. Hij wist niet dat ik Russisch praatte. Toen die man bij zijn Russische collega's ging staan, hoorde ik hem zeggen: 'Die handelaar durft verdorie 40.000 euro te vragen voor een houten plank waarop mijn vader heel zijn leven heeft moeten slapen.' Toen besefte ik: er zal nog veel tijd overgaan om de mentaliteit van de Russen te veranderen. Op Design Basel vorig jaar heb ik aan Roman Abramovich twaalf stuks verkocht. Maar hij is een van de weinige rijke Russen die momenteel vintage topmeubilair koopt. De meesten willen meubelen die flashy, groot en blinkend zijn, zoals hun Rolex of Bugatti. Dus grijpen ze naar hedendaags design à la Ron Arad: spullen waarmee ze kunnen uitpakken. Gelukkig heb ik niet zoveel zulke klanten." (T) TEFAF: VAN 13/3 T/M 22/3, MECC MAASTRICHT, www.tefaf.com PHILIPPE DENYS: AVENUE WIELEMANS CEUPPENS 45, VORST, www.philippedenys.com Door Thijs Demeulemeester