Financiële directeurs ondersteunen bij de digitalisering van de financiële en de boekhoudafdeling. Dat is samengevat de kernactiviteit van Rydoo, dat ongeveer een jaar bestaat. Het bedrijf heeft twee applicaties: Rydoo Expense voor het beheer van onkostennota's en Rydoo Travel om digitaal vlieg-, trein- en hoteltickets te boeken. Als commercieel directeur was Wim Derkinderen er van aan het begin bij betrokken. "Rydoo is een fusie van iAlbatros en Xpenditure. Dat laatste bedrijf heb ik mee opgericht", legt hij uit. "Wij werkten aan de digitalisering van onkostennota's en merkten dat reizen daar een belangrijk deel v...

Financiële directeurs ondersteunen bij de digitalisering van de financiële en de boekhoudafdeling. Dat is samengevat de kernactiviteit van Rydoo, dat ongeveer een jaar bestaat. Het bedrijf heeft twee applicaties: Rydoo Expense voor het beheer van onkostennota's en Rydoo Travel om digitaal vlieg-, trein- en hoteltickets te boeken. Als commercieel directeur was Wim Derkinderen er van aan het begin bij betrokken. "Rydoo is een fusie van iAlbatros en Xpenditure. Dat laatste bedrijf heb ik mee opgericht", legt hij uit. "Wij werkten aan de digitalisering van onkostennota's en merkten dat reizen daar een belangrijk deel van uitmaakte. We zagen twee manieren om daarmee om te gaan: een bedrijf overnemen of een eigen reismodule uitbouwen. Vrijwel op hetzelfde moment speelde Sodexo met het idee actief te worden in reisonkosten. We gingen het gesprek aan en een jaar later was Rydoo een feit. Sodexo is de hoofdaandeelhouder van het fusiebedrijf." U hebt heel wat ervaring in start-ups. WIM DERKINDEREN. "Ik maak graag iets van niets. Ik heb altijd in de verkoop en de marketing bij start-ups gewerkt. Het leuke aan zulke kleine structuren is de flexibiliteit waardoor je je snel kunt aanpassen aan nieuwe werkelijkheden. Het eerste bedrijf waar ik werkte, had bijvoorbeeld een systeem ontwikkeld om kleine datapakketjes via satelliet te versturen. Dat was handig, aangezien GPRS ( general packet radio service, nvdr) toen nog geen volledige dekking had in Europa. Nu oogt die realiteit helemaal anders." Wat is u het voorbije jaar het meest bijgebleven? DERKINDEREN. "De groei van het bedrijf. In één jaar tijd zijn we naar een ploeg van meer dan 300 werknemers geëvolueerd, verspreid over twaalf kantoren wereldwijd. Onze klanten bevinden zich in 65 landen. Dat was vanaf de eerste dag de doelstelling. En we zullen voort consolideren. Maar zo'n ontwikkeling brengt ook heel wat uitdagingen mee, niet het minst voor de bedrijfscultuur." Dreigt de kleinschaligheid in het DNA van start-ups niet verloren te gaan met een grote partner als Sodexo? DERKINDEREN. "Ik denk het niet. We streven naar het beste van twee werelden. Een van mijn doelstellingen toen ik me engageerde voor deze functie, was de start-up- en scale-up-cultuur behouden. Dat is van aan het begin goed besproken met Sodexo. De autonomie die we behouden is één zaak, anderzijds moet we ook erkennen dat Sodexo, met wereldwijd 460.000 werknemers, een meerwaarde biedt. Het geeft ons meer gewicht, zeker als we met een multinational rond de tafel zitten." Wat verwacht u van de toekomst? DERKINDEREN. "Ik blijf een ondernemer pur sang. Naast Rydoo blijf ik betrokken bij enkele andere projecten, veelal start-ups. Eén zaak tegelijk doen, ligt niet in mijn aard. Specifiek voor Rydoo wil ik er mee toe bijdragen dat het bedrijf de doelstellingen haalt. Over enkele jaren willen we duidelijk aan de top staan."