Buizen bewerken tot uitlaatpijpen en hydraulische leidingen voor machinebouw en - vooral - voor de vrachtwagenindustrie wereldwijd en voor regionale machineconstructeurs. Dat is de wereld van Fomeco. Bij de klanten: Volvo, Scania, DAF en Renault Truck. "Bosal is natuurlijk veel bekender als uitlatenbouwer, maar eigenlijk is dat niet echt een concurrent, want we zijn er zowel leverancier als klant," zegt Bie Schurmans, die zopas uitgeroepen werd tot winnares van de Womed Award 2007.
...

Buizen bewerken tot uitlaatpijpen en hydraulische leidingen voor machinebouw en - vooral - voor de vrachtwagenindustrie wereldwijd en voor regionale machineconstructeurs. Dat is de wereld van Fomeco. Bij de klanten: Volvo, Scania, DAF en Renault Truck. "Bosal is natuurlijk veel bekender als uitlatenbouwer, maar eigenlijk is dat niet echt een concurrent, want we zijn er zowel leverancier als klant," zegt Bie Schurmans, die zopas uitgeroepen werd tot winnares van de Womed Award 2007. Het West-Vlaamse bedrijf koestert steile ambities: er zijn plannen om de productievestiging in Zwevegem uit te breiden en nog dit jaar wordt er gestart met een joint venture in Brazilië. Schurmans: "Ik was er met mijn zoon Vincent op prospectie, met hulp van Flanders Investment & Trade. Bij het laatste bedrijf dat we bezochten, zeiden we dat het daarmee leuk samenwerken zou kunnen zijn. Na een paar zakenreizen en veel administratie is de joint venture Fomeco do Brasil geboren. Volgende maand starten we er met de nieuwbouw." Daarna volgt wellicht Letland. Bie Schurmans (58) studeerde biologie en lichamelijke opvoeding. Twintig jaar lang gaf ze les. Toen zij en haar man Eddy Bayart in 1989 de kans kregen Fomeco over te nemen, een plaatverwerkingsbedrijf dat tien jaar daarvoor was opgericht door Albert Foulon, begon het te kriebelen. "Mijn man zag het niet zitten: gij gaat dat nooit kunnen. Dat heeft me gebeten: ik heb loopbaanonderbreking genomen, een opleiding bedrijfsbeheer gevolgd en ben erin gevlogen. Een paar jaar later heb ik gezegd dat ik niet meer voor de klas zou staan. Ik heb de plaatbewerking op een lager pitje gezet en geïnvesteerd in de buisbewerking. Een goede keuze. Bovendien vullen de bedrijven van mijn man en Fomeco elkaar goed aan. Samen met onze zoon Benoit leidt hij Bayart, dat mechanisch onderhoud doet, en Kormetal, een metaalbouwbedrijf. Indien we snel een bepaald stuk nodig hebben, kan hij dat leveren." Van 21 steeg het aantal werknemers naar 91. Op een omzet van bijna 8,4 miljoen euro werd in 2005 een winst geboekt van 227.000 euro. Het behalen van het milieucharter in 2004 leverde een bezoek op van prins Laurent. "De sterkte van het bedrijf? Een nichespeler. Mijn sterktes als ondernemer? Ik denk dat ik erin slaag een team rond mij te bouwen. Met misschien een iets vrouwelijker aanpak: ik luister eerst naar ieders inbreng en dan beslis ik. Terwijl mijn man begint met te zeggen wat hij heeft beslist, maar dan heb je geen team nodig ( lacht). Het resultaat is hetzelfde." Per week werkt ze ongeveer vijftig uur in het bedrijf, thuis doet ze er nog eens tien uur bij. Tot een slechte verstandhouding met de drie zonen heeft dat niet geleid: de oudste zoon werkt bij Kormetal, Vincent let op de kwaliteit bij Fomeco. De jongste zoekt het in de filmsector. "Ik streef er bewust naar om tijd vrij te maken voor mijn kinderen en kleinkinderen."EXTRA INFORMATIE OP WWW.TRENDS.BE Portretten van de vijf kandidaten.Luc Huysmans