In september vorig jaar werd Tom Gybels (41) de chief commercial officer van YUN Probiotherapy, het jonge Belgische biotech-bedrijf dat op basis van levende bacteriën een oplossing voor acneproblemen heeft gevonden. Hij kreeg er de kans het commerciële departement op te zetten.
...

In september vorig jaar werd Tom Gybels (41) de chief commercial officer van YUN Probiotherapy, het jonge Belgische biotech-bedrijf dat op basis van levende bacteriën een oplossing voor acneproblemen heeft gevonden. Hij kreeg er de kans het commerciële departement op te zetten. Wat was uw opdracht toen u vorig jaar bij YUN in dienst trad? TOM GYBELS. "De commerciële afdeling moest worden geprofessionaliseerd. Toen ik er begon, was YUN heel sterk in research, maar moest het zich commercieel versterken. YUN is veertien jaar geleden ontsproten aan het brein van Sarah Lebeer, professor aan de Universiteit van Antwerpen. Vijf jaar geleden begon de samenwerking met Tom Verlinden, de huidige CEO. Het eerste product kwam in het voorjaar 2017. Op dat moment waren ze met drie. Tijdens mijn sollicitatiegesprek waren ze al met zeven. Ik was nummer acht. Nu zijn we met drieëntwintig. Ons acnegamma is ons sterproduct. "De marketing was vroeger geen hoogvlieger, maar nu hebben we een matuur beleid met onder meer een tv-spot, visuals, slagzinnen, een merkidentiteit,... De helft van de 23 personen zit in het commerciële team." Weinig mensen hebben de kans een marketingafdeling vanaf nul te starten. GYBELS. "Dat is een grote uitdaging, maar ook een grote uitgestoken hand. YUN is een fantastisch avontuur. Het is heel lonend iets vanuit niets op te bouwen, ook internationaal. In juni zijn we naar Nederland gegaan, in augustus gaan we naar Luxemburg. We lanceren het anti-acneproduct in Frankrijk en Duitsland. "De innovatie van YUN is de grootste die ik in twintig jaar in de biotech-sector heb gezien. De producten van YUN kunnen de wereld veranderen en zijn een alternatief voor antibiotica. We gaan breed met de anti-acneproducten: we richten ons op patiënten van 16 tot 46 jaar. Acne is stigmatiserend, een niet egale huid is taboe. We bouwen een bedrijf uit dat mensen hun eigenwaarde teruggeeft. Het geeft een goed gevoel iets te betekenen voor die mensen." Het is geen nine-to-five-baan? GYBELS. "Nee, ik heb nog nooit zo hard gewerkt als het voorbije jaar. Het marketingplan hebben we met enkele medewerkers opgezet. In andere, grotere bedrijven zetten ze daar tientallen mensen op. We hebben er tijdens de weekends en de vakanties aan doorgewerkt. Ik ben al enkele maanden een beetje vermoeid. Soms is het moeilijk de balans te zoeken. Onze CEO zegt ook: ik heb geen job, maar een hobby." U bent uw carrière in 2003 gestart bij Procter & Gamble in. Hebt u daar veel van meegenomen? GYBELS. "Je moet het beste van de twee werelden nemen. Je moet niet zoals bij Procter & Gamble een meeting hebben om een meeting voor te bereiden en dan achteraf nog een meeting houden over de meeting. Maar je neemt wel de visie, het vooruitkijken over. Het is stelen met je ogen en dan toepassen. Ik ben niet de man die drie jaar nodig heeft om een analyse te maken en dan tot actie overgaat. We moeten heel doelgericht werken en niet analyseren om te analyseren. Ik heb in mijn team ook drie mensen met een P&G-signatuur binnengebracht: ze werken heel analytisch, heel gestructureerd en met een ondernemersgeest. Bij P&G was het belangrijk te definiëren waar je naartoe wil en welke stappen je daarvoor moet zetten. De structuur moet je helpen er te geraken, Maar er zijn ook veel zaken van P&G die minder nuttig zijn in een ondernemersomgeving."