Het cv van Edouard Cambier toont een erg gevarieerde loopbaan met onder meer functies in de media, direct marketing, eventorganisatie en de opleidingswereld. Vorig jaar werd Cambier voorzitter van de Belgian Workspace Association (BWA), de belangenvereniging van exploitanten, aanbieders en klanten van businesscentra en coworkingruimtes. "Het is een organisatie met een lange geschiedenis", vertelt hij. "We bestaan al meer dan dertig jaar, weliswaar onder een andere naam. Twee jaar geleden hebben we de naam veranderd van BOBCA (Belgian Office & Business Centers Association, nvdr) naar BWA. De nieuwe naam dekt veel beter de lading. Naast de klassieke businesscentra groeperen we nu ook de incubators en ...

Het cv van Edouard Cambier toont een erg gevarieerde loopbaan met onder meer functies in de media, direct marketing, eventorganisatie en de opleidingswereld. Vorig jaar werd Cambier voorzitter van de Belgian Workspace Association (BWA), de belangenvereniging van exploitanten, aanbieders en klanten van businesscentra en coworkingruimtes. "Het is een organisatie met een lange geschiedenis", vertelt hij. "We bestaan al meer dan dertig jaar, weliswaar onder een andere naam. Twee jaar geleden hebben we de naam veranderd van BOBCA (Belgian Office & Business Centers Association, nvdr) naar BWA. De nieuwe naam dekt veel beter de lading. Naast de klassieke businesscentra groeperen we nu ook de incubators en de snel groeiende sector van de coworkingspaces." Hoe is de organisatie bij u terechtgekomen voor de voorzittersfunctie? EDOUARD CAMBIER. "William Willems, de directeur van Regus en Spaces in België en mijn voorganger als voorzitter, heeft aan mijn mouw getrokken. Mijn achtergrond sluit goed aan bij de nieuwe, bredere scope van de BWA. Ik heb met Seed Factory een coworkingruimte in Brussel. Op het gelijkvloers huisvesten we de coworkers en de start-ups, maar de twee verdiepingen verhuren we aan grote bedrijven. Dat verband tussen starters, ondernemerschap en grotere bedrijven is een rode draad in mijn carrière. Ik heb het profiel om de verbinding te maken tussen die populaties en ook tussen coworkingruimtes en de klassieke businesscentra." Wat is uw rol als voorzitter? CAMBIER. "We willen de sector en deze organisatie professionaliseren. Ik doe dat pro bono en dat geldt ook voor onze 157 building- en coworkingmanagers. In het voorbije jaar heb ik de spelers in onze sector rond de tafel gebracht om de ambitie om te professionaliseren concreet te maken. Dat heeft onder meer geresulteerd in een aanbod van trainingen, een nieuwe website en een nieuwsbrief. We hebben ook een congres georganiseerd over coworking en mobiliteit. En we werken aan betere relaties met de politiek en de klassieke vastgoedspelers." De klassieke spelers tonen zich soms sceptisch over de groei van coworking: het gaat snel, maar zal het blijven duren? CAMBIER. "Op meer mature markten zoals Parijs, Londen en New York zijn nog veel groeimogelijkheden. De grote internationale makelaarskantoren zoals CBRE, C&W en JLL hebben allemaal een afdeling die zich toespitst op de werkplaats. Als het maar een hype is, zouden ze die investering niet maken. Ik verwacht niet dat de evolutie naar meer flexibiliteit en meer diensten op de kantoormarkt nog zal omkeren." Voor welke uitdagingen staat de sector nog? CAMBIER. "We moeten de banden met de klassieke eigenaars van kantoorgebouwen aanhalen. Veel eigenaars staan nog erg argwanend tegenover coworking. Ik begrijp dat. Ze hebben geïnvesteerd in gebouwen die huurders aantrokken die braaf een contract tekenden voor negen jaar. Nu dwingen spelers kortere contracten af. En met kantoorgebruikers die ook heel andere eisen stellen. Start-ups werken niet binnen de klassieke kantooruren. Dat vergt al andere contracten voor de beveiliging en het onthaal van een gebouw. Het is begrijpelijk dat eigenaars dat niet prettig vinden. We moeten samen met de eigenaars naar oplossingen zoeken. En we hebben iets te bieden. Een coworkingplaats kan een enorme boost geven aan de dynamiek in een kantoorgebouw."