" Vijftien jaar geleden was technologie je computer, je gsm en je tv", zegt John Scandalios, de beheerder van het technologiefonds van de Amerikaanse fondsengigant Franklin Templeton. "Als je vandaag in je wagen stapt, zit die vol technologie. Ga je naar huis, dan ben je ook omgeven door technologie. Dat die in heel banale toepassingen zit, is geweldig nieuws voor de techsector. Vermenigvuldig zo'n apparaat met de 7 miljard mensen op de planeet, en je begrijpt dat er een enorm potentieel is."
...

" Vijftien jaar geleden was technologie je computer, je gsm en je tv", zegt John Scandalios, de beheerder van het technologiefonds van de Amerikaanse fondsengigant Franklin Templeton. "Als je vandaag in je wagen stapt, zit die vol technologie. Ga je naar huis, dan ben je ook omgeven door technologie. Dat die in heel banale toepassingen zit, is geweldig nieuws voor de techsector. Vermenigvuldig zo'n apparaat met de 7 miljard mensen op de planeet, en je begrijpt dat er een enorm potentieel is." Het enthousiasme van beleggers voor het techwereldje is de voorbije maanden wel bekoeld. Van de 48 Amerikaanse techbedrijven die sinds 2014 op de koerstabellen staan, noteren er 35 onder de intekenprijs. "Dat verrast me eigenlijk niet", verklaart Scandalios. "Er is een zeepbel aan het leeglopen. De voorbije drie jaar zijn veel bedrijven naar de beurs getrokken tegen veel te hoge waarderingen. Normaal gebeurt zo'n IPO met een korting tegenover beursgenoteerde sectorgenoten, omdat die nieuwelingen nog geen trackrecord hebben." De Amerikaan met Griekse roots, die onlangs vanuit Silicon Valley afzakte naar Brussel, benadrukt dat het mogelijk is op lange termijn te beleggen in de techsector. "Dat maakt ons niet uniek, maar wel zeldzaam. Als ik op conferenties in het gezelschap van andere institutionele beleggers praat met een CEO, komen negen op de tien vragen van hefboomfondsbeheerders die focussen op deze week, deze maand of dit kwartaal. Zij stappen snel in en uit een aandeel. Dat is niet onze benadering. Binnen specifieke thema's kiezen wij bedrijven met een goede positie, die ze de komende jaren nog verder kunnen uitbouwen." "Ik hoor van CEO's dat hun grootste prioriteit is hun data te beschermen en cyberaanvallen te voorkomen", verklaart Scandalios. "Als dat toch mislukt, willen ze zo snel mogelijk in het verweer gaan. Het aantal cyberaanvallen op netwerken van bedrijven lag vorig jaar 48 procent hoger dan het voorgaande jaar, en het blijft maar stijgen. Een studie van het Identity Theft Resource Center leert dat er vorig jaar in de Verenigde Staten 781 belangrijke databreuken waren, waardoor meer dan 169 miljoen dossiers in gevaar waren. Dan gaat het over socialezekerheidsnummers, rijbewijsgegevens, medische data en bankrekeningen." Bedrijven investeren flink om zich te wapenen tegen zulke aanvallen. "Volgens het onderzoeksbureau IDC zullen de wereldwijde uitgaven voor cybersecurity dit jaar stijgen met 7,4 procent tot 37,8 miljard dollar", merkt Scandalios op. "Het speelt geen rol dat de wereldeconomie sputtert of hoeveel een vat olie kost. De onlinedreiging volgt de conjunctuurcyclus niet. Van dat soort beleggingsthema's houden wij." Hij kijkt niet meteen naar de gevestigde waarden zoals Cisco en Juniper Networks. "Zij hebben hun beveiligingsproducten ontwikkeld in een andere tijd. Hackers zijn ongelofelijk slim, waardoor de dreiging voortdurend uit andere hoeken komt. Er ontstaan ook nieuwe bedrijven die daar een antwoord op bieden." Een ervan is Palo Alto Networks. "Dat heeft een marktaandeel van 7 procent in netwerkbeveiliging, maar 16 procent van de inkomsten en meer dan 40 procent van de groei komt uit die activiteit. Bovendien werken die producten met een platform dat heel flexibel en schaalbaar is." Die platformen zijn een terugkerend thema, merkt Scandalios op. "Met een product dat maar één ding kan, kun je zwaar in de problemen komen. Dat is bijvoorbeeld al decennialang het grote gevaar op de halfgeleidermarkt, waar Intel plots je product kan opslorpen. Dat zit altijd in mijn achterhoofd. Ik verkies bedrijven die met meerdere producten op meerdere markten actief zijn en veel verschillende klanten hebben." De sector van de e-commerce heeft wel last van de conjunctuurcyclus, lijkt het op het eerste gezicht. Scandalios grinnikt. "Dat zou je denken, ja. Maar als je kijkt naar de evolutie van e-commerce in de Verenigde Staten sinds begin 2000, dan zie je een mooie rechte, stijgende lijn. Onlineverkoop maakt nog altijd maar 7,5 procent van alle verkopen uit. Dat vind ik extreem laag. Intuïtief zou je aan een veel hoger cijfer denken, omdat toch bijna iedereen geregeld online koopt? Als langetermijnbeleggers zien we zeker een potentieel van 15 procent. Al is het maar omdat e-commercebedrijven zoals Amazon nog altijd nieuwe categorieën aanboren." Ook buiten de Verenigde Staten ziet Scandalios nog veel potentieel. "Naarmate in de opkomende markten meer mensen een breedbandinternetverbinding hebben, zal de groeiende middenklasse de onlineverkopen de hoogte instuwen. Een van de regionale spelers die daarvan profiteren, is Alibaba." "De evolutie van clouddiensten kun je vergelijken met de bedrijven die honderd jaar geleden hun elektriciteit zijn beginnen af te nemen van nutsbedrijven in plaats van die zelf op te wekken", meent Scandalios. "Ondernemingen zijn aan het uitzoeken welke toepassingen en IT-infrastructuur ze naar de cloud willen verhuizen. We staan nog maar aan het begin van die trend." Welke bedrijven springen in die sector in het oog? De fondsbeheerder hoeft niet lang na te denken. "Amazon Web Services is de wereldwijde marktleider. De inkomsten van die afdeling van Amazon groeide het voorbije kwartaal met bijna 70 procent, en dat met een marge van meer dan 20 procent. Amazon Web Services brengt 10 procent van de omzet van Amazon binnen. Daardoor is Amazon meer dan een retailer. Ik zou het veeleer een techbedrijf noemen." Beleggers krijgen er wel de 90 procent andere activiteiten met flinterdunne marges bij. "CEO Jeff Bezos was vanaf dag één duidelijk dat hij zijn bedrijf niet ging leiden met een focus op de kwartaalresultaten", reageert Scandalios. "Er zijn beleggers die niet begrijpen waarom je het aandeel ooit zou willen, waarbij ze verwijzen naar de astronomisch hoge koers-winstverhouding (vorig jaar 456, terwijl die bij een gemiddeld bedrijf tussen 15 en 25 ligt, nvdr). Er zijn internetbedrijven die er nooit in zullen slagen een cent winst te maken, maar volgens onze analisten is er een goede case te maken voor het winstpotentieel van Amazon, deels door de grote schaal van de diensten." "De groei van de smartphonemarkt zal dit jaar in de enkele cijfers uitkomen", schat Scandalios. "Klinkt saai dus, zeker voor wie belegt in bedrijven met een groot groeipotentieel. Maar onder de waterlijn gebeuren boeiende dingen, zeker op het gebied van draadloos internet, waar er een transitie is naar smartphones met 4G. Nog altijd is minder dan de helft van de smartphones die de fabriek verlaten uitgerust met die radiotechnologie." Het is niet omdat er drie G's voorzaten, dat deze transitie meer van hetzelfde is, stipt hij aan. "Defilter die goed werkte voor 2G en 3G blijkt niet goed om te kunnen gaan met de radiogolven voor 4G. Een ander type filter, de zogenoemde bulk acoustic wave filter, kan dat wel aan. De Singaporese chipmaker Avago Technologies maakt die filters. De vooruitzichten van dat bedrijf zijn heel goed." Misschien wel de grootste hype van de techsector is het internet der dingen. Volgens het onderzoeksbureau Gartner zullen er tegen 2020 meer dan 26 miljard apparaten verbonden zijn met het internet, en dat is dan nog zonder pc's, smartphones en tablets mee te rekenen. "Ik heb een bloedhekel aan die naam internet der dingen", kreunt Scandalios. "Het is zo'n typische Silicon Valley-term die je in het rond gooit, terwijl je roept: 'Koop ons aandeel!' Laat ons het eens kwantificeren. Hoe gaat het precies werken en wat is de markt ervoor? Sommige wasmachines kunnen bijvoorbeeld praten met andere huishoudapparaten en zo profiteren van het beste moment om te draaien. Daar kan ik met mijn hoofd bij." Een blik op de portefeuille van Franklin Templeton leert dat daar vooral grote, bijna amorfe bedrijven in zitten, zoals Apple en Alphabet, en geen producenten van wasmachines. "Het is nog vroeg dag en er is veel onzekerheid", legt Scandalios uit. "De internet-der-dingenproducten van die bedrijven moeten niet tegen het volgende kwartaal een succes zijn om te voorkomen dat er gaten vallen in onze beleggingsstrategie." De fondsbeheerder verwacht nog veel booms and busts voor consumentenproducten ("een typisch voorbeeld is zo'n fitnessband die met het internet verbonden is"). "Ik ben zelf enthousiaster over wat er staat te gebeuren bij de bedrijven en de overheden, al is dat op lange termijn. Ze kunnen bijvoorbeeld geld uitsparen met slimme gebouwen, waar de tint van het glas automatisch verandert afhankelijk van de temperatuur of de sterkte van de lichtinval." Waar moeten beleggers in slimme apparatuur precies naar zoeken? "Voor een slim apparaat heb je vier dingen absoluut nodig", legt Scandalios uit. "Het eerste zijn sensoren, want je moet de omgeving kunnen voelen. Ten tweede moet je een draadloze verbinding hebben, want anders kan een auto bijvoorbeeld niet doorgeven aan een centrale dat hij een platte band heeft. Vervolgens heb je een besturingssysteem nodig met software die weet wat er moet gebeuren, en finaal een rekeneenheid om alles te verwerken." Zijn advies is te kijken naar de fabrikanten van sensoren en de ontwikkelaars van wifi, bluetooth en software. "De 32 bit-microcontroller van het Britse ARM Holdings is de industriestandaard. Weet ik wat het volgende grote internet-der-dingenproduct zal zijn? Nee, maar dat moet ook niet. In 90 procent van de gevallen zal het met een 32 bit-microcontroller van ARM Holdings werken." Daan Ballegeer"Onlineverkoop maakt nog altijd maar 7,5 procent van alle verkopen uit. We zien zeker een potentieel van 15 procent" "De onlinedreiging volgt de conjunctuurcyclus niet. Van dat soort beleggingsthema's houden wij"