De Nederlandse bedrijfskundig ingenieur Edouard Rekko volgde in oktober 2018 Sven Bols op als CEO van Verisure België. Verisure is de handelsnaam van Securitas Direct, de leider op de Belgische particuliere beveiligingsmarkt. Het bedrijf beveiligt woningen en kleine ondernemingen met een draadloos alarmsysteem aangesloten op een centrale meldkamer in eigen beheer. Internationaal telt de groep, met het hoofdkantoor in Genève, meer dan 3 miljoen klanten in vijftien landen. Rekko was voor zijn benoeming in België actief als marketingdirecteur voor Securitas Direct Nederland. Daarvoor bekleedde hij onder meer internationale managementfuncties bij de International Bike...

De Nederlandse bedrijfskundig ingenieur Edouard Rekko volgde in oktober 2018 Sven Bols op als CEO van Verisure België. Verisure is de handelsnaam van Securitas Direct, de leider op de Belgische particuliere beveiligingsmarkt. Het bedrijf beveiligt woningen en kleine ondernemingen met een draadloos alarmsysteem aangesloten op een centrale meldkamer in eigen beheer. Internationaal telt de groep, met het hoofdkantoor in Genève, meer dan 3 miljoen klanten in vijftien landen. Rekko was voor zijn benoeming in België actief als marketingdirecteur voor Securitas Direct Nederland. Daarvoor bekleedde hij onder meer internationale managementfuncties bij de International Bike Group (het moederbedrijf van Fietsenwinkel.nl), het adviesbedrijf McKinsey en de biergigant Heineken. Hoe was uw eerste jaar aan het hoofd van Verisure België? EDOUARD REKKO. "We hebben de basis gelegd voor de verdere groei van het bedrijf. De jongste vijf jaar zijn we elk jaar met 25 procent gegroeid, van een omzet van 20 miljoen euro in 2014 naar 55 miljoen vorig jaar. België is een groeimarkt voor ons. Tegen 2022 willen we onze omzet nog eens verdubbelen en dus twee keer zoveel gezinnen beveiligen. Dat is mijn opdracht. Ik moet de machine goed doen draaien." Hoe gaat u die ambitie waarmaken? REKKO. "Via organische groei. Ons model draait op mondreclame. Hoe meer klanten we hebben, hoe meer klanten we krijgen. Het is een automatische sneeuwbal. We zien dat de Belg bijna twee keer zoveel kans heeft op een woninginbraak in vergelijking met de ons omringende landen, terwijl het aantal woningen dat is uitgerust met een alarmsysteem vrij laag is. De penetratiegraad in België ligt onder 10 procent, terwijl dat in Nederland en Frankrijk dubbel zoveel is. In landen als Zweden en Noorwegen hebben meer dan 40 procent van de woningen een alarmsysteem." Wat is het grootste obstakel om uw groei te realiseren? REKKO. "Veiligheidsadviseurs voldoende snel aantrekken en opleiden. We stellen vandaag 500 mensen te werk en we werven constant nieuwe mensen aan om de groei te ondersteunen. Dit jaar plannen we nog 200 aanwervingen. Het grootste deel van ons personeel werkt vanuit onze lokale kantoren. De adviseurs gaan bij potentiële klanten langs om veiligheidsstudies te maken en alarmsystemen te installeren. We leiden onze mensen zelf op. Dat is een grote uitdaging." Hoe ziet u de beveiligingssector evolueren? REKKO. "Technologie wordt almaar belangrijker voor onze sector. Kijk alleen al naar de evolutie van de camera's. Ook communiceren wij met onze klanten via een app waarmee ze hun systeem kunnen controleren. Al geloven we wel in de combinatie van slimme technologie en mensenwerk. Onze controlekamer in Evere verwerkt meer dan 100.000 meldingen per maand. We gebruiken technologie en onze ervaring om er de relevante alarmmeldingen uit te halen. De ultieme verificatie of er echt iets aan de hand is in de woning, wordt finaal door mensen gedaan. Onze systemen ontvangen een hooiberg aan meldingen en binnen 60 seconden moeten we de speld eruit halen en de brandweer of de politie ernaartoe sturen. Nog voor de klant doorheeft dat er brand is, hebben wij de hulpdiensten al verwittigd."