"Het was mijn opdracht om een visie te formuleren over wat Disney kon betekenen in de mobielespelletjesindustrie. Nu die visie is uitgevoerd en Disney Mobile Games zijn eerste successen heeft geboekt, is het tijd om mijn functie uit handen te geven. De uitdagingen van Disney Mobile Games vergen niet langer een ondernemersmentaliteit, maar vooral goed management. Bij Disney heb ik veel steun gekregen van het management en ben ik gegroeid in de rol van manager, maar ik ben in de eerste plaats een ondernemer", verklaart de Vlaming Bart Decrem zijn vertrek.
...

"Het was mijn opdracht om een visie te formuleren over wat Disney kon betekenen in de mobielespelletjesindustrie. Nu die visie is uitgevoerd en Disney Mobile Games zijn eerste successen heeft geboekt, is het tijd om mijn functie uit handen te geven. De uitdagingen van Disney Mobile Games vergen niet langer een ondernemersmentaliteit, maar vooral goed management. Bij Disney heb ik veel steun gekregen van het management en ben ik gegroeid in de rol van manager, maar ik ben in de eerste plaats een ondernemer", verklaart de Vlaming Bart Decrem zijn vertrek. Decrem, die Disney over enkele weken verlaat, kijkt met een positief gevoel terug op de voorbije jaren. "In de meeste grote bedrijven zou ik het geen 3,5 jaar volhouden, maar bij Disney voelde ik me meteen thuis. Het was een heel bijzondere ervaring om deel uit te maken van het creatieve leiderschap van Disney en samen te werken met mensen als Bob Iger, de CEO van Disney en John Lasseter, de medeoprichter van Pixar." "Het opende heel wat deuren. Zo ontwikkelde ik met de makers van 'The Muppet Show' een alternatieve versie van het mobiele spelletje Tap Tap Revenge, Tap Tap Muppets. Toen ik in het promotiefilmpje op televisie The Muppets het spelletje zag spelen, ging er een jongensdroom in vervulling. Als kind was ik fan van The Muppet Show. Ik vond het ongelofelijk deel uit te maken van die wereld, en meer nog, hem een stukje te helpen creëren." Maar het meest trots is Decrem op het mobiele spelletje 'Where's My Water?' Een spel waarbij de speler met zijn vinger over zijn smartphone moet wrijven om gangen te graven en zo water te brengen naar Swampy, een krokodil. Decrems creatie leverde Disney Mobile Games 250 miljoen downloads op. "We haalden deze succescijfers omdat 'Where's My Water?' simpelweg een goed product is en niet omdat er grote marketingbudgetten mee gemoeid waren. Een bekende uitspraak van Lasseter is 'ons businessmodel is kwaliteit'. Dat wil ik ook nastreven. In feite is het ook de les die Steve Jobs ons meegaf: als je een kwalitatief goed product bouwt, dan voelen mensen dat en houden ze ervan." Decrem wil het komende jaar de tijd nemen om nieuwe productideeën te ontwikkelen. "Meestal duurt het bij mij toch zes tot negen maanden om tot een goed idee te komen. Vast staat dat ik een business wil uitbouwen waarin het product centraal staat, niet het verkoop- of distributiemodel. Bovendien wil ik me richten op consumentenproducten. Ik wil een product creëren dat rechtstreeks een groot publiek kan aanspreken. Dat geeft voldoening." "Het is natuurlijk mijn droom om een product te bouwen dat nog beter is dan mijn andere creaties. Ik vind het daarbij moeilijk om verder te kijken dan de applicatiewereld. Apps kan je snel bouwen en tegen lage kosten op de markt brengen. En als het goed is, kan je in een klap miljoenen mensen bereiken. Dat is een ongelofelijk sterk ecosysteem. Nu komt het eropaan om wat ik heb geleerd uit het bouwen van applicaties voor de mobielespelletjesindustrie ook in andere sectoren toe te passen. Ik ben nog lang niet uitgespeeld." Bart Decrem wordt bij Disney opgevolgd door Chief Financial Officer Disney Mobile Games, Christa Quarles. MAAIKE THOEN