‘Ik ben altijd mezelf gebleven’

Dominique Leroy (49) won de Trends Business Women Award in de categorie CEO. De topvrouw van telecomreus Belgacom hoopt dat de prijs voor velen een aanmoediging mag zijn.

Dominique Leroy heeft wellicht geen award meer nodig om haar naam te vestigen. Ze staat in haar functie nog meer in de schijnwerpers dan ze verwacht had. Maar ze aanvaardt haar voorbeeldfunctie.

U bent de Belgische CEO waarover de jongste maanden het meest gesproken is. Wat zijn uw ambities?

DOMINIQUE LEROY. “Een visie aanbrengen is belangrijk voor mij. Bij Belgacom krijg ik de kans die visie te ontwikkelen, om vervolgens resultaat te boeken. Ik geef graag kansen aan jonge, gemotiveerde mensen. De rol van coach ligt me wel. Daarnaast ben ik nieuws- en leergierig en hou ik van uitdagingen. Bij Belgacom en in de telecom, waar de zaken erg snel evolueren, kom ik beslist aan mijn trekken.”

U bent de enige vrouw aan het hoofd van een overheidsbedrijf. Weegt dat etiket op u?

LEROY. “Ik moet me daarnaar schikken. Een prijs als deze en de bijbehorende erkenning van de collega’s versterken het rolmodel dat ik moet zijn. Ik wil die naamsbekendheid niet voor mezelf. Ik voel me niet op mijn gemak als ik herkend word in de supermarkt. Maar als het vrouwen ertoe kan aanzetten een carrière uit te bouwen, des te beter. De dag dat ook aan de mannen gevraagd wordt hoe ze hun gezin en hun onderneming managen, staat iedereen op gelijke voet. Maar nu is er nog een verschil.”

Hebt u tijdens uw 24 jaar bij Unilever en bijna drie jaar bij Belgacom een evolutie vastgesteld?

LEROY. “Gelukkig halen almaar meer vrouwen de top. De nieuwe technologie opent mogelijkheden. Toen ik zwanger was, had ik geen laptop, internet of smartphone. De ondernemingen evolueren ook in de richting van een managementstijl die meer gericht is op resultaat dan op de tijd die mensen aan het werk besteden. Flexibiliteit wordt steeds meer gemeengoed. Ook op verzoek van de papa’s.”

Flexibiliteit, gelijkheid, zijn dat principes die u bij Belgacom intern toepast? Wat is eigenlijk de ‘Dominique Leroy’-stijl?

LEROY. “‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ is een principe dat ik wil naleven. Ik tracht bij het managen van de teams uit te gaan van de te behalen resultaten. Ik was vaak de eerste vrouw die deel uitmaakte van directiecomités, maar ik ben altijd mezelf gebleven, authentiek. Ik heb nooit de houding van de mannen willen imiteren. Ik houd eraan een zekere openheid te cultiveren en te luisteren naar de mensen.”

Op welke verwezenlijkingen bent u trots?

LEROY. “De dag dat ik erin slaag Belgacom te doen groeien, zowel in omzet als wat het product betreft, zal ik bijzonder fier zijn. Alle projecten waarop ik trots geweest ben, draaiden rond de creatie van waarde op lange termijn.”

Waar ziet u zichzelf over vijf of tien jaar?

LEROY. “Mijn mandaat bij Belgacom loopt zes jaar. Als ik daarna nog meerwaarde kan aanbrengen, zou ik een tweede mandaat wel overwegen. We zullen zien. Ik wil mij met mijn knowhow ook inzetten voor een sociaal doel, bijvoorbeeld jongeren in moeilijkheden helpen hun leven zin te geven.”

MÉLANIE GEELKENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content