‘Ik ben aan het BMW-infuus gelegd’

WIE

Davy Smet (43)

IS

Commercieel directeur BMW Belux

WAS

Smet is tolk-vertaler en deed een extra master in marketing. Al sinds hij negentien jaar geleden afstudeerde, werkt hij voor BMW Belux. “Ik ben geen petrolhead“, zegt hij. “Ik had ook in een andere sector kunnen belanden. Er was bij BMW Belux een vacature op de klantendienst. Mijn talenkennis kwam daar goed van pas. Ik kwam veel met andere afdelingen en met de klanten in contact.”

Na zijn start op de klantendienst was Smet actief in de naverkoop, waar hij ervaring opdeed in businessdevelopment. Hij werkte drie jaar als storemanager en operationeel directeur voor het BMW-merk MINI in Gent, was regionaal salesmanager en tot september 2021 was hij verantwoordelijk voor de afdeling dealerdevelopment. Toen de functie van commercieel directeur vrijkwam, stelde hij zich kandidaat.

WIL

“De automotive sector staat voor een transformatie”, zegt Smet. “De pandemie heeft de digitalisering versneld, ook voor het contact met klanten. Daarnaast brengt de elektrificatie een ommekeer, ook voor de teams en de dealers. Die transformatie wil ik mee vormgeven. We zitten in een heel boeiende periode.”

BMW werd dit jaar de marktleider. Is dat een extra uitdaging? “Nummer één zijn is geen doel op zich”, stelt Smet. “Belangrijk is dat de klant tevreden is en dat we hem ondersteunen via ons distributienetwerk. We willen een duurzame en rendabele business ontwikkelen, waarin de klant centraal staat.”

Is Smet intussen wel een petrolhead? “Ik ben aan het BMW- en MINI-infuus gelegd”, zegt hij. “Die sterke merkidentiteit wordt door de jaren een deel van je DNA. Je moet ervoor zorgen dat ook je medewerkers zo’n verbondenheid met het merk hebben.”

VRIJE TIJD

Lezen, tennis, padel en hockey.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content