Als Mario Houthooft over "den Bob" spreekt, bedoelt hij de uitbater van WhiskyclubGlengarry, het etablissement op het Gentse Sint-Baafsplein dat zo'n 3000 flessen in zijn kelder heeft. "De tweede slok apprecieer je altijd beter," adviseert whiskykenner Houthooft.
...

Als Mario Houthooft over "den Bob" spreekt, bedoelt hij de uitbater van WhiskyclubGlengarry, het etablissement op het Gentse Sint-Baafsplein dat zo'n 3000 flessen in zijn kelder heeft. "De tweede slok apprecieer je altijd beter," adviseert whiskykenner Houthooft. Sinds zijn vertrek als chief executive officer van Vasco Data Security bouwt Mario Houthooft (49) aan een nieuwe carrière als bedrijfsadviseur. Zijn eerste positie is die van executive director (actief bestuurder) bij ROIcast, een e-marketingsoftwarebouwer. Houthooft maakte carrière in de verkoop bij Barco en BellTelephone voordat hij in 1985 van zijn wiskundehobby een bedrijf maakte: Cryptech. Dat pionierde in beveiligingsalgoritmes voor de overheid en de financiële sector. In 1992 ging het, kort nadat de partners hun aandelen hadden verkocht, ter ziele. "Je leert eruit dat ondernemers en investeerders elk een heel ander beeld hebben van de zaken," zegt Houthooft. Vandaag ziet hij voor zichzelf een rol als huwelijksmakelaar tussen investeerders en ondernemers. Een hint ongetwijfeld naar de plannen van ROIcast om investeerders aan te trekken. Na het faillissement van Cryptech begon Houthooft met Lintel ("Little Intel"), dat cryptochips maakte. Lintel verkocht hij aan het Amerikaanse Vasco Data Security, dat vervolgens het Digipass-beveiligingssysteem kocht van Digiline uit Charleroi. Een schitterende investering. Mario Houthooft ontpopte zich tot een communicatiefenomeen. Hij wist de beursanalisten altijd in zijn ban te houden. En hij was ook de man die Ubizen overtuigde om de fameuze converteerbare obligatielening van 15 miljoen dollar te geven aan Vasco. Naarmate Ubizen meer Vasco-producten verkocht, zou ook de aandelenkoers van Vasco stijgen, was een van de argumenten. Ubizen zou twee keer scoren. Een ideetje dat veel van zijn waarde verloor toen Ubizen uit de verkoop van producten stapte. "Visie en verkoop zijn vaak de zwakke punten bij Vlaamse bedrijven," zegt Houthooft. Neem het aan van iemand die beide in overvloed heeft.B.L. [{ssquf}]Mario Houthooft (49). Wordt: executive director bij ROIcast.Vrije tijd: een whisky drinken bij "den Bob". "Visie en verkoop zijn vaak de zwakke punten bij Vlaamse bedrijven."