Sinds mei vorig jaar staat de Vlaming Eddy Haesendonck aan het hoofd van BMW en MINI in België en Luxemburg. Hij leidt een onderneming met 300 werknemers. Daarnaast tellen de 71 distributiepunten bij de zelfstandige garagehandelaars nog eens 3500 mensen.
...

Sinds mei vorig jaar staat de Vlaming Eddy Haesendonck aan het hoofd van BMW en MINI in België en Luxemburg. Hij leidt een onderneming met 300 werknemers. Daarnaast tellen de 71 distributiepunten bij de zelfstandige garagehandelaars nog eens 3500 mensen. U was van 2014 tot vorig jaar verkoopdirecteur. Wat is het verschil met de functie van gedelegeerd bestuurder? EDDY HAESENDONCK. "Onze commerciële ontwikkeling blijft centraal staan. We willen impact hebben op de premiummarkt in België. We zijn dus meer dan alleen een doorgeefluik van het verkoopbeleid van de Duitse hoofdzetel. Daarvoor heb je een geoliede organisatie en een sterk management nodig. Ik heb, naast ervaren interne mensen, diverse buitenstaanders aangetrokken. Die zorgen voor frisse ideeën. Daarmee ontstond een volledig nieuw directiecomité. Iedereen moet uit zijn comfortzone komen." In Trends omschreef u modern management vorig jaar onder meer als "menselijk". Wat betekent dat? HAESENDONCK. "Het voorbeeld geven. BMW geeft je kansen om te groeien. Ik ben daar een voorbeeld van. Als je je inzet, dan volgt de loopbaan vanzelf. Ons bedrijf moet dus scherp van geest zijn, sportief, met de nodige veerkracht. We investeerden in een nieuwe cafetaria, met gezonder eten en drank. En we sporten ook. Elke dinsdagavond blokkeer ik vanaf kwart voor zes mijn agenda. Dan stappen we met twintig collega's op de fiets voor een tocht van 70 kilometer. We beklommen ook al de Mont Ventoux." De verkoop van BMW zakte vorig jaar met 5 procent naar iets meer dan 40.000 auto's. Mercedes-Benz wil bovendien de marktleider worden in het premiumsegment in België vanaf 2020. HAESENDONCK. "Marktaandeel winnen was ook al in 2018 de ambitie van diverse concurrenten. Met als gevolg een bombardement aan kortingen. Vorig najaar werden wagens zelfs goedkoper aangeboden dan tijdens het autosalon. Wij moesten meegaan in die concurrentiestrijd. Maar kortingen zijn slechts één zaak. Een premiumklant wil vooral een premiumproduct. Veel van onze consumenten willen de nieuwste technologie. We komen met een technologisch offensief. Er is de nieuwe BMW 3-reeks en er zijn nieuwe X-modellen." Audi lanceerde de e-tron, de eerste elektrische SUV. HAESENDONCK. "BMW lanceerde al in 2013 zijn eerste elektrische model. Meer dan 700 bedrijven in België testen onze elektrische wagens. Een tiende van onze verkoop in 2018 bestond uit hybride en elektrisch aangedreven wagens. Van het nieuwe X5-model verkopen we de helft geëlektrificeerde plug-inhybridemodellen. In 2025 zal BMW 25 elektrische modellen hebben." De bedrijfswagen, goed voor vier vijfde van uw volumeverkoop, staat onder druk. Hoe speelt u daarop in? HAESENDONCK. "We worden meer en meer adviseurs rond mobiliteitsbehoeften. De verkopers bij de dealers worden daarom steeds meer opgeleid tot mobiliteitsbeheerders. We bieden niet enkel een auto aan. Voor bedrijven maken we analyses van het wagenpark. We stemmen de mobiliteitsbehoeften af op de noden van de werknemers. We zorgen voor een multimodaal aanbod, al dan niet een combinatie van de trein, de fiets en auto. De behoefte van de klant staat voorop. Niet het type modellen dat wij aanbieden."