De algemeen directeur van Euro Shoe Unie ontkent met klem enkele geruchten die in het schoenenwereldje circuleren. Volgens enkele concurrenten en sectorwatchers draait Shoes in the Box, het nieuwe concept van de Diestse schoenendistributeur, niet naar behoren.
...

De algemeen directeur van Euro Shoe Unie ontkent met klem enkele geruchten die in het schoenenwereldje circuleren. Volgens enkele concurrenten en sectorwatchers draait Shoes in the Box, het nieuwe concept van de Diestse schoenendistributeur, niet naar behoren. Ter herinnering: Shoes in the Box is de nieuwe naam voor Shoe Post. Dat filiaal van Euro Shoe Unie leed de voorbije jaren onder kannibalisme door Shoe Discount, het filiaal met goedkope schoenen van de Diestenaar. De operatie Shoes in the Box, die in augustus 2001 startte, vormt een tegengewicht. Tot medio 2003 wordt 25 miljoen euro geïnvesteerd in een grondige facelift van de 160 winkels van Shoe Post. "Shoes in the Box is een geslaagde operatie," zegt D'Hondt. "Uit enquêtes blijkt dat de consument positief reageert. We gaan het concept waarschijnlijk ook toepassen in onze Nederlandse winkels."Er komen weliswaar aanpassingen. Shoes in the Box mikte op consumenten boven de 25 jaar. Die drempel wordt verlaagd tot achttien. De winkelketen neemt ook een segment sportartikelen op in de collectie. Bovendien worden niet alle 160 winkels van Shoe Post tot Shoes in the Box omgevormd."Van vijftien winkels, dus 10% van het totaal, maken we een Shoe Discount. Het zijn winkels in wijken met minder bemiddelde bewoners. Die wilden niet mee in de gemiddelde prijsstijging per paar schoenen van 22,3 naar 32,2 euro."Shoe Discount zag zijn omzet trouwens klimmen van 58,38 miljoen naar 65,95 miljoen euro. Volgens Guido D'Hondt zijn die nieuwe klanten voor een groot stuk gewezen consumenten van Shoe Post. "Shoes in the Box lokt duidelijk nieuwe klanten. Het kannibalisme tussen Shoe Discount en Shoe Post hebben we dus kunnen vermijden met Shoes in the Box."Tot slot: na twee jaar rode cijfers schreef Euro Shoe Unie in 2001 weer zwarte inkt. De operatie hernieuwing werd dus goed ingezet. In 2003 verwachten de Diestenaars zelfs een geconsolideerd bedrijfsresultaat van 24,6 miljoen euro, bij een omzet van 415 miljoen euro.W.R.