IEDEREEN FALAFELT

Ad Van Poppel medewerker Trends

Wadi Degla opent de komende jaren in de Benelux 57 restaurants van de keten Just Falafel. De quickservicemarkt krijgt er een speler bij.

Just Falafel

De franchisenemer Wadi Degla Holding opent twaalf van de nieuwe vestigingen van Just Falafel, een keten uit de Verenigde Arabische Emiraten, in België. Wadi Degla is de Egyptische Holding die ook belangen heeft in voetbalclub Lierse. Just Falafel startte in 2007 in Abu Dhabi en heeft ook een vestiging in Australië. De keten plant daarnaast twintig vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en de komende vijf jaar 160 in de VS en Canada.

Fala-wat?

Falafel is een gerecht dat bestaat uit gefrituurde balletjes van gestampte kikkererwten en tuinbonen. Het wordt vooral gegeten in het Midden-Oosten, maar tegenwoordig ook meer in het Westen als een fastfoodgerecht in een broodje of als een schotel. Het land van oorsprong van het vegetarische gerecht is Libanon.

Quick service

Falafel is een van de vele quickserviceconcepten. Naast de klassieke frituren zijn er ketens als McDonald’s, Exki, Quick, Le Pain Quotidien, Subway en zelfstandige broodjeszaken, pittazaken, sushibars, pizza- en kebabketens. Volgens Gert Laurijssen van Foodservice Alliance verwachten klanten dat de horeca functioneler wordt en minder gericht is op klanten die zichzelf willen verwennen. De quickservicerestaurants spelen daar op in.

Tijd

Trendwatcher Herman Konings legt uit dat tijd ‘deflatoir’ is: een uur is vandaag meer waard dan tien jaar geleden. “We hebben steeds minder tijd en daarin gaan we meer out of home naar snackbars en convenience stores”, zegt hij. Gert Laurijssen stipt aan dat de drie traditionele eetmomenten vervangen worden door vijf. “Bij de jongeren in de VS heeft 83 procent meer dan drie eetmomenten. Er komen meer structurele eetmomenten waarop er relatief kleine hoeveelheden gegeten worden.” Bernard Lefèvre van de Nationale Beroepsvereniging voor Frituuruitbaters: “Veel nieuwbouwappartementen in New York hebben zelfs geen keuken meer. De vierkante meters zijn er zo duur, dat het geen zin heeft een ruimte te maken die toch niet gebruikt wordt.”

Multiculti

Van oudsher is België een land van frituren, waarvan er nog een vijfduizend zijn, maar de concurrentie is heviger geworden, onder meer omdat de grote steden meer inwoners van Noord-Afrikaanse afkomst tellen. De multicultisnackmarkt (kebab, pitta, enzovoort) wordt voor een groot deel bediend door kleine zelfstandigen. In Nederland zijn er al meer ketens. Ze kijken ook naar België, maar de loonkosten zijn volgens Gert Laurijssen een barrière. Ook zwartwerk is een obstakel. De komst van de geregistreerde kassa met black box, om zwartwerk uit te sluiten, kan daar verandering in brengen.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content