Derudderes jongste worp, Iedereen Beroemd!, lokte voor de nominatie 75.000 toeschouwers. Daarmee heeft de film het break-evenpunt nog lang niet bereikt: hij kostte 60 miljoen frank, het Fonds Film in Vlaanderen paste 21,5 miljoen frank bij en de totale recette bedroeg 16 miljoen frank.
...

Derudderes jongste worp, Iedereen Beroemd!, lokte voor de nominatie 75.000 toeschouwers. Daarmee heeft de film het break-evenpunt nog lang niet bereikt: hij kostte 60 miljoen frank, het Fonds Film in Vlaanderen paste 21,5 miljoen frank bij en de totale recette bedroeg 16 miljoen frank.Na de bekendmaking van de genomineerden voor een Academy Award kwam er een tweede lancering, zij het nog maar op vijf kopieën, want de verdeler wil nog enige reserve overhouden voor in de weken na de oscars. Maar nu al daagden 10.000 belangstellenden op die de film toch (nog eens) willen zien. De hele heruitgave kan volgens Deruddere voor bijna 20.000 extra tickets zorgen. De helft daarvan vloeit naar de verdeler terug, dus zou deze nominatie 2,5 miljoen kunnen opbrengen. Ook de televisiewaarde stijgt. Verschillende televisiestations zullen de film nu wel aankopen, terwijl ze zonder Oscarnominatie hadden getwijfeld. "In België ligt de prijs al vast want de contracten zijn al getekend," zegt Deruddere. "Alleen voor de buitenlandse contracten stijgt de prijs, áls we een oscar zouden winnen, met 25%."Intussen is ook de verkoopprijs van de film ongeveer met de helft gestegen. Vooral de buitenlandse interesse is toegenomen. "Nu moeten ze die mogelijkheid verzilveren," zegt Marc Punt, die ooit als verdeler van Daens de Oscarhype beleefde. Pech voor Deruddere: de Amerikaanse filmstudio Miramax had de rechten voor Iedereen Beroemd! twee dagen voor de Oscarnominatie gekocht. Dat zal het aantal deals wel opdrijven - de film is nu al in twintig landen verkocht en er zouden al plannen zijn voor een Amerikaanse remake - maar kan het (financiële) effect van de nominatie voor de makers toch enigszins afromen. Marc Punt: "Miramax heeft een uitstekende neus voor artfilms, maar het lijkt me wel toevallig dat ze de film twee dagen voor die nominatie aankopen."Overigens relativeren nogal wat mensen de effecten van een Oscarnominatie. Marc Punt heeft geen onvergetelijke herinneringen aan de nominatie: Daens, met zijn 848.000 één van de topfilms in Vlaanderen, lokte na de nominatie amper 6% bijkomende toeschouwers. Alain Keytsman, die met Pauline Pictures in 1996 Oscarwinnaar Antonia aan de man bracht, gelooft wèl in het gelijk van Deruddere: "Dominique haalt wellicht 20% méér toeschouwers."Lieven Desmet HOEVEEL TOESCHOUWERS IS EEN OSCAR WAARD?Daens (Stijn Coninx)Oscarnominatie Beste Buitenlandse Film 1992.Aantal toeschouwers: 848.000.De film liep al sinds oktober, de nominatie kwam pas in februari. Oscareffect: vermoedelijk 6 à 7% extra toeschouwers.Antonia (Marleen Gorris)Oscar Beste Buitenlandse Film 1995.Aantal toeschouwers: 45.000.De film liep pas in België na de Oscaruitreiking.Oscareffect: niet in te schatten.Le huitième jour (Jaco Van Dormael)Acteursprijs op Filmfestival van Cannes 1996.Aantal toeschouwers: 158.113.Effect: weinig of geen invloed.Rosetta (gebroeders Dardenne)Gouden Palm Filmfestival van Cannes 1999.Aantal toeschouwers: 195.101.Iedereen beroemd! (Dominique Deruddere)Oscarnominatie Beste Buitenlandse Film 2001.Aantal toeschouwers: 75.000 voor re-release.De film lokte 84.000 toeschouwers (+12%) in een beperkte re-release en de vraag blijft aanhouden.Lieven Desmet