Wat maakt Crimibox uniek? "De opzet is met maximaal vier spelers een moord te ontrafelen. De deelnemers krijgen toegang tot een lijvig politiedossier met bewijsstukken, kunnen de moordplek virtueel bezoeken, vingerafdrukken zoeken, camerabeelden bekijken, verdachten verhoren of vragen stellen via chat."

Hoe is het idee ontstaan? "Ik heb twaalf jaar gewerkt bij de federale politie, waar ik onderzoeksdossiers coördineerde, analyses maakte en verbanden zocht. Daaruit haalde ik in 2017 inspiratie voor een eerste fictief moordverhaal. Zo ging de bal aan het rollen. Sinds eind 2018 werk ik fulltime voor Crimibox."

Waar bent u actief? "We gingen vanuit onze uitvalsbasis in Gent van start in België en Nederland. Daar hebben we ruim 7500 frequent terugkerende spelers. Zij kunnen minstens vier keer per jaar een nieuw detectivespel spelen. Begin 2020 lanceren we Crimibox ook in Amerika."

Wat hebben de Verenigde Staten te bieden? "Ruim 10.000 Amerikanen toonden al interesse via onze Facebookpagina. We hopen er in januari enkele duizenden detectives te laten starten met hun eerste moordzaak. We verwachten in 2020 minstens 100.000 dollar omzet te draaien in de VS."

Uit wie bestaat uw team? "Uit twee vaste medewerkers, drie freelancers en twee stagiairs. De technische ontwikkeling en het grafische design van onze detectivespellen gebeuren volledig binnenshuis."

Hoe gebeurt de financiering? "We zijn in 2017 gestart met eigen kapitaal. Dankzij het acceleratorprogramma The Birdhouse konden we vorig jaar 50.000 euro lenen bij Belfius. Via een crowdfundingcampagne op Kickstarter hebben we onlangs extra kapitaal gezocht. Het einddoel van 15.000 euro is ruimschoots bereikt."

Wat brengt de toekomst? "Het opgehaalde kapitaal helpt ons bij de Amerikaanse lancering. Daarnaast gaan we de extra middelen gebruiken om onze speurders nog meer technologische snufjes aan te bieden, zoals 360 graden-crimescenes en 3D-bewijsmateriaal. Die moeten de digitale wereld als levensecht doen aanvoelen."