Twee weken geleden maakte de federale overheidsdienst Economie naar jaarlijkse gewoonte de populairste voornamen van het land bekend. Dat u toen kon lezen dat Emma en Louis hun eerste plaats behielden, dankt u mee aan de software van de Leuvense start-up Cumul.io. Die zorgde ervoor dat de dienst de statistische gegevens bevattelijk op haar website kon presenteren. Cumul.io verkoopt op zijn internetplatform licenties voor datavisualisatie.
...

Twee weken geleden maakte de federale overheidsdienst Economie naar jaarlijkse gewoonte de populairste voornamen van het land bekend. Dat u toen kon lezen dat Emma en Louis hun eerste plaats behielden, dankt u mee aan de software van de Leuvense start-up Cumul.io. Die zorgde ervoor dat de dienst de statistische gegevens bevattelijk op haar website kon presenteren. Cumul.io verkoopt op zijn internetplatform licenties voor datavisualisatie. Cumul.io wil van marketeers, verkopers en andere werknemers datawetenschappers maken. De bedoeling is dat mensen de berg onlinegegevens die hun bedrijf verzamelt in heldere informatie kunnen vertalen, zonder dat ze een beroep hoeven te doen op een collega van de IT-dienst. Ook de klassieke Excel-bestanden met hun tientallen werkbladen verdwijnen in de prullenmand. "Het gaat erom dat bedrijven inzichten krijgen in hun klanten, hun verkoop, hun marketing en hun bedrijfsprocessen", zegt medeoprichter en CEO Karel Callens. "Daar kun je kansen uit distilleren, zien welk marketingkanaal het beste werkt en waar je kunt besparen. Het is eenvoudige data-analyse, zonder barrière voor de zaakvoerder. Als hij een vraag stelt, wil hij die zelf zo snel mogelijk kunnen beantwoorden." Bedrijven betalen 35 tot 525 euro, naargelang het aantal gegevensbronnen die ze gebruiken. Karel Callens spiegelt zich een beetje aan de Amerikaanse start-up Stripe. Die werd in 2011 opgericht door de naar Silicon Valley uitgeweken Ierse broers Patrick en John Collison. Stripe, dat ondertussen 450 miljoen kapitaal heeft opgehaald, maakte een platform waarmee webwinkels makkelijk hun onlinebetalingen kunnen doen. "Zoals Stripe een bouwblok is voor betalingen en Twilio voor communicatie, wil Cumul.io een bouwblok zijn voor analytics en datavisualisatie", legt Karel Callens uit. Een klant als de federale overheidsdienst Economie gebruikt het platform van Cumul.io zonder het te integreren met andere software. Het kan de dashboards die het creëert zowel intern als met de buitenwereld delen. TopSportsLab, een spin-off van de KU Leuven die sportploegen helpt beter te presteren, gebruikt de technologie van Cumul.io anders. Het maakt er een bouwblok voor gegevensanalyse en datavisualisatie van, waarbij het de software koppelt aan andere toepassingen. "Cumul.io heeft vanaf het begin een heel duidelijke productvisie", zegt Elise Descamps, die de start-up coacht als innovatiemanager bij imec.istart. "Die focus heeft het eerst bij verschillende klanten en segmenten systematisch getoetst. Die oefening begint vruchten af te werpen." Cumul.io wil zich onderscheiden van de grote, vooral Amerikaanse spelers op de markt door de gebruiksvriendelijkheid van zijn software. Handelsingenieur Karel Callens en computerwetenschapper Haroen Vermylen zagen de kans voor hun product toen ze allebei voor het adviesbedrijf CSC werkten. Ze sloten zich een jaar op om de software te ontwikkelen. Een van de criteria waarop investeerders het hardst letten voordat ze investeren in een start-up, is of een team alle expertise in huis heeft en de teamleden niet te veel hetzelfde profiel hebben. Sven De Cleyn, programmanager bij imec.istart: "Het is een erg complementair en matuur team. We merken dat in de manier waarop het met uitdagingen en strategische vraagstukken omgaat." Oprichters Callens en Vermylen hadden snel door dat ze commerciële flair misten. Callens reisde daarom naar Dublin om oude bekende Thomas De Clerck los te weken bij Google. Hij werd als derde aan het oprichtersteam toegevoegd. In april vorig jaar kwam het team met zijn producten naar buiten en begon het er een bedrijf rond te bouwen. Daarbij maakte het gebruik van ondersteunende dienstverleners, zoals de incubatoren Telenet Kickstart, Start it @kbc en imec.istart. De participaties die Telenet Kickstart en imec.istart in de starter namen, in ruil voor converteerbare leningen van 50.000 euro, hielpen Cumul.io de eerste maanden te overbruggen. Ook nu blijft Cumul.io partners zoeken. Zo diende het samen met een universiteit en twee industriële bedrijven een aanvraag voor een onderzoeksproject in bij het Vlaams Agentschap Ondernemen. De in oktober 2015 opgerichte bvba begon in april 2016 met de commercialisering van haar product. "We zijn ondertussen met vijf mensen en binnenkort met zeven. We hebben meer dan zeventig klanten en zijn nog maar een maand echt begonnen met marketing", zegt Karel Callens. "Het is sterk hoe ze op eigen krachten de aansluiting met de markt hebben gevonden, zonder veel geld te verbranden. Na een tot anderhalf jaar halen ze al een aanzienlijke omzet", zegt Gert Gijbels, de gedelegeerd bestuurder van Netwerk Ondernemen, dat Cumul.io advies gaf. "Nu moet het een plan voor de internationalisering maken, want het bedrijf is vooral actief in de Benelux. Daarvoor zal het extern kapitaal nodig hebben." Cumul.io is in zeven landen vertegenwoordigd en in november trekt Karel Callens met een collega voor twee maanden naar New York, waar de start-up vorig jaar zijn software voorstelde aan potentiële klanten. Cumul.io geeft geen cijfers vrij, maar gaat prat op een positieve cashflow. "We zouden kunnen doorgaan zoals we bezig zijn, maar net omdat het zo'n competitieve markt is, willen we sneller groeien. Daarvoor zijn we voor eind dit jaar op zoek naar extern kapitaal. Dat geld willen we gebruiken om verkopers in dienst te nemen, de internationalisering te faciliteren en extra te investeren in onderzoek en ontwikkeling." Benny Debruyne, fotografie Karel Duerinckx"We zouden kunnen doorgaan zoals we bezig zijn, maar omdat het zo'n competitieve markt is, willen we sneller groeien" - Karel Callens, oprichter Cumul.io